AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.017

Uppgradering stereo E46 4-d - tips?

Jag har idag standardpaketet med business cd och vill uppgradera detta med nya högtalare (speciellt fram) och kanske också ett slutsteg.
Har med intresse läst tidigare inlägg om detta, och har förstått att tex DLS UP6 6.5" element kan passa i dörrarna fram.

Jag kanske har missat det, men jag undrar om detta går utan att göra modifieringar i vare sig dörrpanaler eller infästningar?

Gäller detsamma för diskantelementet i UP6-paketet? Dvs passar det in bakom gallret i instrumentbrädan?

Åsså en följdfråga: Kan ett alternativ till tex ett dls-paket med högtalare och slutsteg vara bmw:s egen uppgradering, BMW sound modul, som kostar ca 6500kr?

//MVH Stefan

Robsarve
Nej, BMW är inte ett alternativ.

tycker Erik

Hawar
Lyfter denna tråd igen, är det ngn som provat BMW s soundmodul med subwoofer ?

Mvh
Hawar
Jag har gjort en del uppgraderingar med dls-prylar som jag är nöjd med. Frontarna är utbytta till dls up5 (samma diskant som till up6 men 5.25" bas/mellanregister; up6:ans 6.5" element får inte plats i framdörrarna utan modifieringar i dörrpanelen såvitt jag vet) med mkt gott resultat och som extra basstöd har jag monterat en aktiv 8" baslåda (dls ASB308) i bagaget.

Originalstereon har jag behållit. Bäst resultat blir att byta ut även den mot ngn med lite mer driv men jag vill behålla "originallooken" och är nöjd med ljudet som det är. Slutsteg är enl dls ingen mening att montera på originalstereon eftersom den enbart har högnivåutgångar (åtminstone inga lågnivå som är lätta att ta fram utan bmw:s specialkontakt och modifiering från balanserad till "vanlig" signal).

Jag lämnade in allt jobb på firma (dls i partille), och totalt kostade det mig ca 6500kr monterat och klart.

Det finns säkert andra lika bra alternativ som dls men det får andra med mer erfarenhet prata om. Av andra trådar att döma verkar dock inte BMWs soundmodul att vara värd sitt pris.

Lycka till!
Hawar
ok,

Men är det ngn som provat BMW Soundmodul, det är den jag är intresserad av.

Mvh
Hawar
Hawar
Men kom igen alla, med så många medlemmar som forumet har måste väl ngn har provat bmw soundmodul. Det är ändå ganska mycket pengar, vill inte köpa och sen höra att ljudet ändå "suger".

Kom igen, ingen som vet ?

Mvh
Hawar
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Trots att jag inte har ngn erfarenhet av den så kan jag säga att du får bra mkt mer ljud för pengarna om du investerar i eftermarknads produkter istället , Stefan:det blir bra mkt bättre med ett steg på högnivå än inget steg alls om du bytt till effekt tåligare/bättre högtalare och vill kunna kräma på litet.
fa
438
fami
525,01 IM
någon vill svara på hawar?

MVH-V8
gretzky
Har själv monterat amega5,25" fram o dom e grymma. Har kört med amega i några tidigare bilar o e jäkligt nöjd me dom. Tror också som stefan thorn att 6,5" blir för stort fram. Det sitter ju 6,5" original men när du byter ut dom kommer du att förstå varför inga andra 6,5-or får plats.
Ett annat tips är att montera ev. delningsfilter inne i coupen och om du är och taffsar på skumplasten i dörrsidan så se till att det sitter klockrent innan du monterar tillbaka dörrsidan.

dieseldoris
se
3
segerfeldt
328 Ci -00
Tack! Måste man ha stöldskyddskoder om man köper en begagnad Business CD? Eller ska det funka utan?

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Jag har sökt efter Amegas högtalare utan framgång. Tips om köpställe - någon som vet?
gretzky
Köpte mina hos HiFi-Butiken i Östersund, maila dit så kanske dom kan hjälpa. Länk
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.