|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har just varit å skaffat mig en Bmw 530 -93 efter nästan ett halvår helt utan bmw! Känns mkt bra! Har lite frågor om bilen: 1. Bilen är utrustad med larm&startspärr. På fjärrkontrollerna står det Bosch (ej inbyggda i nån nyckel). Antar att det inte är ett sk. "orginalmonterat" larm då? Går larmet koppla/plocka bort på nåt enkelt vis? Går det kanske bara att ge fanken i att larma på och låsa som vanligt med nyckeln? Hur blir det då med startspärren? (Ville inte testa pga. grannarna sover nog nu). 2. Bilen har sk. "sportchassie", men tycker att dämparna fram börjar kännas dåliga. Såg att Motornord säljer Sachs för 995:-, är det nåt att satsa på? 3. Var i hela friden sitter oljefiltret på motorn? :) I övrigt är jag somsagt ganska nöjd än så länge. Bilen är i fint skick, men som vanligt med lite småfix. Motorn till ASC'n går trögt (lampan börjar lysa), ovan nämnda dämpare samt så saknas höger solskydd av okänd anledning? I övrigt är den rak och fin i plåten, har inte hittat en endaste rostfläck, invändigt svart skinn med sportstolar, inte det minsta nött. Mätaren visar 22600 mil, bilen har mkt dokumentation och allt verkar stämma. Manuell låda, då får jag dra tyngre släp med den på B-kortet! (Krav från min sida). Otroligt mjuk och fin gång i motorn! /Mvh Jonas | |
Ulke |
Grattps till bilköpet....... 1. Ej original och dessvärre så kommer startspärren till 99% inte att bli aktiverad med mindre än att du låser med larmdosan... 2. Sachs stötdämpare är av bra kvalitet, sitter bl.a i en del bilar med M-paket standard..... 3. titta fram i motorrummet vid sidan av kylaren på förarsidan, så ser du filtret. Det sitter i en aluminiumbehållare med slangar på undersidan..... mvh Ulke |
Ulke |
hmm... Alltså filtret sitter nästan i jämnhöjd med ovankanten på kylaren.... |
|
Får säga grattis till nya bilen! kommer nog nte bli besviken... Är de en automat eller manuell? Antar att de är en import du köpt,för då är detta med startspärr ett krav..har själv detta och tycker spärren slår in på tok för lätt...så den frågan låter ja över till nå annan. Är du inne och ska byta dämpare tycker ja du ska kolla över fjädrarna samtidigt,kan ev va värt att byta dom samtidigt,men absolut inte nödvändigt om dom känns bra. Sachs gör bra grejer,så dom kommer du nog inte bli besviken på. På dessa modeller finns de ju inget synligt oljefilter,alltså sånt som brukar sitta direkt på blocket,utan de sitter i en slags "kopp" som sitter precis framför motorn,snett till vänster...är ett lock du ska skruva av och där i sitter filtret. |
|
| ahhh,va man lite seg då :) | |
Ulke |
:) |
|
Tack för svaren! Fjädrarna är bytta förra året men dämparna lade av just nu. Ja bilen är importerad, 1996 tror jag det va gjort, manuell växellåda. Är Bosch ett vanligt fabrikat på billarm? Skulle nämligen behöva lite nya fjärrkontroller... Min bil ger felkod på ställdonet(motorn) till ASC'n...någon som provat byta denna motor? Är det den lilla som sitter under bromsservon strax bakom vänster framlykta. Såg att en ny gick lös på 2900:-, men borde väl gå hitta en beg.? |
|
|
Hej. Ja bosch är ett vanligt märke på larm. Tror även att det ska finnas en brytare nånstans så du kan koppla förbi larmet.(fanns på dem förr iallafall). Sök på någon boschverkstad bara.Eller nån el och diesel tjänst verkstad. tex Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.