|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vad skall en M3 3,2 E36 coupe toppa utan 250 spärren? 250Km/h går riktigt fort så spec mkt fortare lär den väl inte gå? 260 kanske eller.. lämna gärna info på 3,0an me //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! | |
|
Mätarn ut går väll en 3.2? Alltså mätarvisning.. Jag hade lite mer än 270 med min 3.0 iaf! Mvh Per |
|
|
låter ganska orimligt men tack ändå. 280 blås är ruskigt fort!!! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
250km/h i en spärrad 540i/6 E34 känns allt annat än ruskigt fort, snarare säkert och bekvämt, efter 180km/h stabiliseras bilen, den trivs i dom farterna, är det inte så med M3 E36? Gustav är en av dom som har mest erfarenhet av högfartskörning med M3 E36, har för det handlade om 280km/h+ med Kelleners trim på hans 3,2 Limo-96. Mvh Stephan |
|
|
Jag har haft två st 3.0:or uppe i 280 km/h på mätaren, den ena med bara chip den andra med chip, filter, avgas (om nu det hjälper??)... Enl. färddatorn var det ca 270 km/h... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Om det känns säkert och bekvämt är inte samma sak som att det inte går ruskigt fort.. den som säger att 250+ inte är fort har troligtvis inte nån uppfattning om hastighet eller så är personen i fråga en rutinerad förare likt Bräck eller liknande. Om en vanlig svensson inte tycker att 250 är fort anser jag mig att han inte har en aning om vad han pratar om. Jag sa inte att M3an inte gör 280, men de låter lite för fort i mina öron. jag har kört i ca 240 med en 328 på mätaren och de kändes inte farligt.. men känslan kan va en helt annan än vad verkligheten visar. Finns dom som säger sig ha kört i 250 med en Suzuki K50 moped... //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Självklart kan det gå riktigt illa vid en krasch i sådana hastigheter, bästa utgången var "jag reserverar mig från att ha uppfattat fel" 300km/h+ i en MC Laren F1 med en tidigare BMWchef bakom ratten, krasch på Autobahn, resultat två oskadade personer, arm bruten på chefens fru, bilen skrot. Visst det är en hög hastighet, men det som är ovant för oss är Tyskarnas vardag, tre mördade i Sverige på en dag är ovanligt mycket, i Irak är det ovanligt lite, allt är relativt beroende på människors vardag. Mvh Stephan |
|
|
Båda mina M3 3.0 är trimmade till ca 320hk och utan spärr. Den senare med lite höjt varvstopp. 270km/h på den gula och 275km/h med nuvarande MÄTARFART...då varavde den 7200 eller nåt...och den varvar 7600...så den gör 280 om ja ligger länge...men det vågar ja inte....(för motorn skull) Bilen:Länk /Henrik |
|
|
Lillebror har en 540iA E39 97:a, jag har en Z3 M-coupé 99:a. 540:in går till spärren i 250 i sportläget, lägger man i ekonomiläge då så växlar den till och med upp en växel. (250 nås alltså på 4:an). I 250 är den väldigt stabil och tyst. I min m-coupe ligger man närmare vägen, innerbackspegeln vibrerar så man inte ser en billängd bakåt redan i 130, sportavgaset dånar osv . Det studsar och brusar. När man kör den i 250 känns det mångdubbelt fortare än i 540:in, men förmodligen är m-coupen mångt mer stabil i dessa farter. M-coupén spärrar ungefär vid 255 på mätaren (och sägs av de som tagit bort spärren göra 270), några hundra varv från stoppet. Detta är visserligen inte så intressant när vi pratar den 6:växlade M3:an för jag antar att man har lite mer tillgodo till stoppet på den. Jag ser inte att 270+ mätarfart är någon omöjlighet med en 6:vxl M3:a om man har en riktigt rak fin väg, dock spekulerar jag bara. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Endast en chippad frisk M3 3,2 gör över 280 km/h på mätaren på femman, varvar då till 7800 rpm omkring. Sen i med sexan så kan man sexa på ltie mer. Definitvie mätartavlan ut, och på femman så går den relativt snabbt förbi 280 km/h markeringne, io med sexan så segar det lite. Bortse från de fina körhandskarna hehe: Länk Länk Men en E39 M5 sticker förbi M3 3,2 riktigt fort i dessa hastigheter med en helt annan bekvämlighet. Kelleners säger att M3 3,2 gör 282 km/h ärliga om jag itne minsn fel med chip och det tror itne jag är en omöjlighet. M3 3,2 är fortfarande en grymt snabb bil, särskilt en med ngt högre vravstopp. Då varvar 4 till lite mer 230 km/h sen femman mätartavlan ut. |
|
|
Gustav: Vet du vad en m3 e46 gör i toppfart? Utan spärr då vill säga... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| Hmm, inte exakt men snababre än M3 3,2 helt klart. 290 km/h mätarfart kanske? | |
|
Har någon mätt skillnaden mellan mätarfart och verklig fart i topphastighet? Är GPS:en mycket exaktare än mätaren i de hastigheterna? Kan mätaren diffa runt 20 km/h i 250? Mer? Mindre? /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
| Tror spärren gick i i lite över 260 km/h på M3 som var drygt 250 verklig fart. Så mindre än 20 km/h skiljer det nog. | |
|
Då skall jag med andra ord ha en riktigt toppfartssnabb bil också verkar det som. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
hampe m3 |
hade inga problem att dra min 93 till varv brytet på 5, alltså en anning in på rött som 3.0 an går med på till skilnad mot 3.2 som bryter precis vid rött. M3 orna står sig än idag jkl bra gentimot nya bilar i både acc och topp fart. Mvh hampus |
| Ja, en M3 3,2 utan spärr drar mkt i topppfart: S8, RS2 etc. Riktigt kul att dra RS2 som itne är spärrade (262 i toppfart hehe) | |
|
Hade några högfartsrace mot en kompis RS2 när jag hade min M3 3.0 med chip, filter & avgas. Det var absolut inga problem att åka ifrån Audin efter 150km/h Den M3'an gjorde mätarn ut utan bekymmer, flyttat varvstopp till 7800 har jag för mig. |
|
| varvstopp 7500 och orginal storlek på däcken bör betyda 270km/h verklig fart. | |
| Glömde, menade för 3.0. | |
viobebe |
Gustav: underskatta inte Audi.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.