AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
934

Tips på att få bort fälgar

V6
56
V6
BMW 325i-06
Tänkte sätta på sommar däck(köpte den med vinterdäck) och jag lossade bulltarna men jag fick inte bort fälgen ens med våld.
Misstänker att diametern på fälgen är 72,5 och det ska vara 74.
Kan tänka mig att alla sitter lika hårt.(orkade inte prova)
Tacksam för tips.
Visa användare
111
EBS
520i -88
Det brukar kunna sitta rätt duktigt efter vintern även om det är rätt centrumhålsstorlek. Ta ett av dom andra däcken och slå i ytterkant på däcket som sitter fast. Då brukar det lossna.
Funkar inte det så lossar du alla bultar några varv och sen ut och köra zick-zack tills det släpper. Kör i realtivt låga hastigheter så är det ingen fara.

Tror inte det går att få på en fälg med för liten centrumhålsstorlek. Det ska ju sitta så tajt det bara går så några 1,5 - 2 mm att spela på finns inte.

Är det plåt eller alu förresten?
V6
56
V6
BMW 325i-06
Plåtfälgar.
Sparkade på kanterna på utsidan och även en planka på insidan och slog med en hammare på utan resultat.
Får väl prova att lossa lite på bultarna och ta en liten sväng.
Dom ska bort innan påsk:)
V6
56
V6
BMW 325i-06
Glömde säga att dom sattes dit 28 februari , så hårt skulle dom inte sitta tycker jag.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ett tips är ju att lägga på lite fett när man monterar fälgarna, speciellt om man kör med centreringsringar (i plast)
Lossa muttrarna lite lagom och kör lite fram o tillbaka (typ 5-8 meter)
och bromsa hårt (är det bak så använder du givetvis handbromsen).
Innan du monterar fälgarna så stryk på lite grand med kopparpasta.
Detta har funkat bra för mig.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ta "storsläggan" och slå på däcket från insidan...
Brukar funka...
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag brukar sätta mig på röva och sparka för knugen och fosterland på olika ställen runt hjulet. Då brukar det lossna. Sparka bara inte ner bilen från domkraften... Slägga på insidan brukar bara studsa, det är i alla fall min erfarenhet. Annars är det nog bara att följa rådet om att småköra med bilen med lösa bultar, då borde hjulet definitivt lossna.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej v6
öppna hjulmuttrarna lite granna spraya rost lösare på centrumnavet kör lite å bromsa hårt så lossnar fälgarna man känner lite vibbrationer när hjulet släpper.funkar kanon bra.
kolla vilket hjul som har släppt dra åt muttrarna på det hjul å kör vidare å bromsa kolla igen tills samtliga har släpt.
absolut bästa metoden.
mvh mika

schnellfahrer
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Funkar inget av föregående inlägg så hissa upp bilen, surra fast en planka på insidan av hjulet och slå på den med den största slägga du hittar. Jag brukar använda en 2"-4" ca 80cm lång planka. Då lossar det!!!

m30 i e30
V6
56
V6
BMW 325i-06
Funkade att lossa lite på bultarna, spraya lite rostlösare och sen ge sig ut och bromsa och svänga lite.
Sommar däcken är på :)
Tack för alla tips
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.