AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

bmw 330d med stora växellåds problem!

re
169
reference
330daT -02
Hej, jag äger en bmw 330dat -01 som har gått ca 11.000 mil...
bilen har en automatlåda sk "tiptronic" lr dyligt, ja ni vet :)

förra fredags morgon slutade bilen att dra sig själv,
så jag lämnade in den på Englunds i Luleå (aut. BMW verk.)

Dom kom fram till att oljan behövdes bytas och sil.

Jag hämtade bilen sent på fredagkvällen och skulle fara till min flickvän men jag tog mig bara ca 1MIL så pajjade växxelådan igen!

Denna gång tröcks all olja ut och bildade en STOR pöl på vägen.

Så nu står den på samma verkstad igen och dom kom fram till att PACKBOXARNA i lådan hade gått sönder.

KUL.

Jag sa till dom att dom måste ju ha fyllt på för mycket olja i lådan
för annars så skulle väll inte det hända?

så nu blir det att ta en diskution med verkmästaren när bilen är klar för det kommer säkert att bli en dyr historia eftersom dom måste DEMONTERA hela lådan :)

Nån som kan styrka min teori ? nån som är duktig på dom där växel lådorna??

Mvh Anders
Kan inte anledningen till att lådan slutade dra från början vara att den läckte i packboxarna?

Det låter osannolikt att en BMW-verkstad skulle göra en sån dundertabbe som att fylla på för mycket olja.

/Anders
Min åsikt är att vad som helst kan hända på märkesverkstäder.
Många nyutexaminerade som börjar sin karriär på just dessa.

Flåklypa
re
169
reference
330daT -02
tja det var axeln som sitter på "turbinen" som hade fått sig stryk, den här reparationen kommer inte bli billig :)

varför i helvete har dom satt i en GM låda som är tillverkad i frankrike?

höll fan på å svimma när jag såg det, kapitalt jävla rackel!
hampe m3
för lite olja i motorn har jag varit med om så för mkt låter väll inte som en omöjlighet.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Risken finns ju att man kan fylla på för mycket olja i automatlådan.
Oljan sväller eller vad det nu heter när den bli varm. Så när man fyller på oljan i lådan så måste oljan ha ca 37-40grader. Är den kall när dom fyller och sedan oljan blir varm efter ett tag så blir mängden större i den och på detta sättet kan det börja pressa ut oljan. Hänger ni med?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Innan man kastar för mycket skit på GM-lådorna så ska man veta att det är BMW som har konstruerat dom. BMW bygger ju inte växellådor så man måste förlita sig på andra. GM fick inte använda lådan i sina bilar förren efter fem år(den sitter visst i någon Cadillac).

Den här uppgörelsen tyckte GM var bra eftersom man fick lådan ordentligt testad innan man började använda den.

Kanske det är anledningen till att GM specar max vridmoment till 340nm i stället för 390nm.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.