AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.438

Råd ang köp av 320i

Kollade på en BMW 320i i dag.Länk
Karossen var rostig runt om men inte så allvarligt.

Följande fel var det på bilen.
Ventilerna tickade(vad innebär det och är detta något som behöver åtgärdas, pris?)
Tankmätaren samt "förbrukning just nu" mätaren fungerade inte men varningslampan för bensinen fungerade. Är det jobbigt att fixa? Vad tar en bilmek för detta utan kvitto?
Dåliga sommar och vinterdäck.
Bilen startade inte utan lite gas, vad kan det bero på?

Vad kan denna vara värd? Är den överhuvudtaget värd att köpa? (letar efter en billig bil som håller ett par år).

Tacksam för råd!
MVH
/Pekka
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
förmodligen kammen som är kass! köp en annan bil! men kan även förväxlas med spridarna som kan ticka rätt bra ibland. men om den aldrig är bytt så är det snart dags. startproblem kan vara nästan vad som helst, så det är svårt att uttala sig, men ett ca pris för bilen borde ligga på runt 6-7 tusen med dom bristerna du beskriver om nu kammen också är slut!
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej Pekka,

Har köpt en 320 som denna fast i bättre skick... en 88.
Har rullat 13000 mil som ny innuti... men passa dig för att den är svårstartad det är min med lämna in den på Bmw för felsök och de jobbade i 7 tim med den och hitta inget??
Kolla en annan är mitt tips/erfarenhet!!

Mvh Ive
Visa användare
18
NJH
325ix-89
Istället för att stirra dig blind efter 320i bilar föreslår jag att du sattsar på en 318 eller 316, om du inte kan tänka dig en 325a. Anledning är 320´s kraftlösa motor och de trots hög bränlseförbruknig, dessutom har du mer som kan gå sönder än på 316, 318.
Hitta en fin fyra cylindrare istället , du kommer inte att missa något.

"Om du får låna bilen, lovar du att köra försiktigt?"
Håller med föregående talare, detta ämne har dryftats i hundratals trådar tror jag, men kontentan är: 320 12ventils, speciellt kat-versionen är vansinningt klen förutom på toppvarv och drar dessutom alldeles för mycket bensin i förhållande till vad den ger, satsa på 318is eller 325 om du har råd och som de flesta älskar 6:ans sång...
Va och kollade på en 316i igår,men fasiken va den skramlade i motorn.
kollade sen upp här på autopower i sökfunktionen och det verkar finnas hur mycke fel som helst på dom,som typ att dom äter kamaxlar,och här är lite som jag hittade om m40 motorn "99 av 100 knackande/tickande M40 motorer har slitna kamaxlar" och "Det är väldigt vanligt att kamaxeln slits ovanligt fort på din motor" samt "M40 motorn äter kamaxlar. En jag känner uttryckte sig ungefär så här om den på sin: "Den såg ut som ett spett."
Så jag har då slutat att leta mellan m40 familjen,visst kan man ha tur och hitta en fin om man letar,men jag ska nog börja spana mellan 325:orna istället.
dd
Pratade med säljaren nu idag. Kamaxeln var tydligen utbytt för 4000 mil sedan (kvitto finns) så jag antar att det är spridarna som spökar?

Ive
Bilen är i sig inte svårstartad det är bara det att man måsta ha gas samtidigt som man vrider nyckeln.

NJH
Men jag vill ha en sån :)
Visa användare
18
NJH
325ix-89
Hur mycket kan du tänka lägga dig på bilen?

Ett roligt och prisvärt alternativ är ju 318is från 1990 och uppåt, 36 extra kusar och den odödliga kamkedjan.

Tyvärr är dom populära och ligger lite högre 18-20000

Visa användare
18
NJH
325ix-89
Länk

Visa användare
18
NJH
325ix-89
Länk
första bilen har tre ägare den andra fem och båda är svensksålda

Har nu prutat ner bilen till 9000. Tycker att det är ett ok pris för denna bil + att min dröm går i uppfyllelse! BMW med en rak 6:a!!!

NJH
DET var en fin bil. Men min 320 är billig och verkar kunna rulla nåt år eller två så jag börjar med den.
Förstod redan efter provkörningen att jag förmodligen inte kommer äga annat än BMW framöver..

Tack för hjälpen alla!

/Pekka
Grattis då till en fin bil! Hoppas du blir nöjd med den! De är jag med min iaf.

Mvh Simon
Visa användare
18
NJH
325ix-89
Mina lycko önskningar! Du har helt rätt vad det gäller m20b20´n mysig att köra och spinner fint!

Fasiken.. trodde jag skulle få pengar från mitt försäkringsbolag början på veckan(krockade min förra bil) men de ringde i fredags o sa att de kommer betala lånet på bilen och jag som tänkt ta 9000 av de pengarna till BMW:n och betala resten till banken..
Men skit samma, saken är den att jag inte får nåt lån :( har absolut inga betalningsanmärkningar och har ordnad ekonomi, dock så har jag för många kreditupplysningar så jag går inte igenom UC.
Ska ringa till säljaren i morgon och höra om bilen inte kan avbetalas på 2 månader. Tror inte det kommer bli några problem men hur skulle ni gjort om ni var säljare? Självklart skulle jag aldrig blåsa honom utan betala snällt men det kan ju inte han vara 100 på.
Hur löser man detta säkert för säljarens del?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kan man bli nekad lån för att det har gjorts för många kreditupplysningar på en?

___
Bilbloggen: Länk
Skriv tex. nått sälj kontrakt som ni fyller i med datum,privatuppgifter samt underskrift,finns det på papper så bör det inte bli några tvister.
Mugge
Ja tydligen..

Tempus_jeho
Ja men jag kan ju i teorin blåsa honom, vill ha ett säkert sätt att sköta avbetalningen på så att tveksamheter inte uppstår och han kan vara säker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.