AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.361

Öppet filter

HZRobban
Tjenare,

Tänkte höra med er vad man ska ha för öppet filter på en BMW 740 IAL -95. Tänkt mig ett K&N filter, men dimensionerna? Får bilen i veckan så tänkte förbereda och ta hem lite saker innan.

Anser ni även att man behöver en avskärmning för filtret?

Mvh

Robban
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Angående öppna filter och sånt..
Bla. K&N lovar en massa % effekt ökning om man använder deras filter. MEN, jag läste nånstans där dom testade en mängd olika öppna filter, K&N, Green Cotton och vad dom nu heter.. Testbilen var en BMW E34 525.
Det bästa filtret gav 0.5% effekt ökning, jag minns inte vilket. Det sämsta gav -4%. Japp 4% mindre effekt..
Men dessa utlovade hästkrafter (hmm??) kommer till ett ganska dyrt pris...
Många av dessa filter ska är tvättbara och ska oljas in med jämna mellanrum. Fint tänkt. Men om man tänker lite vidare så kommer man fram till att oljan som ska vara i filtret kommer att sugas in i motorn. Och på väg dit kommer den att fastna på tråden i LMMn. Onödigt att säga att detta drastiskt förkortar livslängden på LMMn enligt många källor.
Även att betänka är att det sämsta filtret släppte genom mera än 200% mera skit än original pappersfiltret. Samt mångdubbelt mindre yta som tar upp skit = snabbare full med skit...
Enligt detta test så var orginal BMW papper filtret helt överlägset alla andra.
Enda "sport luftfiltret" jag nånsin prövat var ett K&N insats filter till en gammal Opel Omega. Enda märkbara skillnaden var ett BRÖÖÖL när man gasa på med de 125 lyckliga kusarna.

Detta är dock min uppfattning om luftfilter. Googla omkring lite före du köper. Om inte annat så kan du spara en massa pengar och inte köpa en ny LMM..

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Håller med Mick, när jag köpte min 525 så satt det öppet filter på den men som tur va så följde orginal filterhus med så jag böt illa kvick och efter det så går bilen jämnar och är piggare. Och så slipper jag det jobbiga insugsljudet.
ri
9
ribban82
740IAL -95
men hallå det är la det där brööööööl ljudet han vill åt hehe.. de e min bil han ska köpa :p
sen ska han kapa sista dämparna och sätta raka rör :p
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Rent spontant låter de som du har köpt fel typ av bil....

BMW CS #5139
HZRobban
Kan man inte olja filtret rätt så ska man inte ha öppet. Min A3 rullade utan några som helst problem i 1½ år tills jag sålde den... Inga LMM's brännda eller andra problem ;)

Va ja e nyfiken på e dimensionerna på anslutningen... Men får väl snällt vänta och mäta själv ;)
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Hur gammal var A3an?
Med 11 år på nacken (740) så behöver bilen inte hjälp med att gå sönder. De flesta klarar det riktigt bra av sig själv...
Du gör naturligtvis som du själv vill men personligen skulle jag aldrig sätta öppet filter på en gatbil. Speciellt inte en 7 serie..

Hur oljar man filtret rätt?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Men orka, han är ju medveten om riskerna
HZRobban
A3:an va -97:a. Mjo jag e medveten om riskerna ;)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
" Enda "sport luftfiltret" jag nånsin prövat var ett K&N insats filter till en gammal Opel Omega. Enda märkbara skillnaden var ett BRÖÖÖL när man gasa på med de 125 lyckliga kusarna. "

Påverkar ett sport-insatsfilter så pass på ljudet?

// M.v.h. Daniel
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
"Påverkar ett sport-insatsfilter så pass på ljudet?"

Klart mindre än koniska men ändå fullt hörbart. Och i min mening störande.
Tja, bara min åsikt..

sen kan det ju vart hål i ditt avgasystem. då ett insats filter inte gör nån hörbar skilnad.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Klart insatsfilter gör lite skillnad, det kan ju även bero på vilken bilmodel man monterar det på. Min 735 hade insatsfilter från JR monterat, och visst är det lite skönare ljud på högre varv. Har ju min 535 att jämföra mot
Har testat med att köra med öppet filter på två av bilarna jag har haft den förstra va en (ursäkta svordomen) volvo S40 2,0t och de andra testet va på min nuvarande 730ia -93 (v8) de enda som märktes rent drift mässigt var att bilarna drog mindre soppa.... annars inget (men orginal filter e åter på plats i BMWn)
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Har haft några Saab turbon och i den världen är det vanligare att använda öppna eller sportfilter. För er som inte vet så är det skillnad på dessa filter.
Öppetfilter är som det låter, ett filter som ligger öppet utan filterkåpa.
Ett sportfilter (insatsfilter) är en kompromiss, ett mellanting mellan original och öppetfilter, sitter alltså i filterkåpan. Sen skiljer det även i täthet.
Efter en behandling av dessa filter (rengöring) så är det självklart att det torkas ordentligt innan återanvändning. Gör man det finns det ingen risk att LMM blir oljig. Hade sportfilter på bägge Saabarna och märkte skillnad, men har inte haft en tanke på att sätta dit ett på min 740i. Det är helt enkelt stor skillnad på V8 och en turbo, då turbon tvingar in luften.

/SF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.