AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.901

För kallt för vaxning?

Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej! Har fått på sommardäcken nu och tänkte vaxa bilen imorrn, prognosen säger +10 grader och solsken. Men jag har självklart tänkt vaxa i skuggan. Är det för kallt för att vaxa? Jag använder Sonax flytande vax. Vad händer om det är för kallt?

/Wiktor
Jag har hört flera som vaxat och polerat vid minusgrader.
Den största skillnaden är väl att man kan bli tvungen att arbeta längre på varje yta. Sedan beror det självklart på vad för typ av arbete du tänkte utföra..

Skall du polera eller tänkte du bara lägga på ett lager vax utanpå befintlig yta? Arbetar man med maskin är det nog egentligen ingen större skillnad, däremot om du lägger på för hand så kan det kräva lite mer tid..

Men, 10 +grader låter i mina öron som att det bör fungera utan några problem alls! Ev. kanske du måste låta vaxet torka lite längre än i vanliga fall...

/Marcus
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Jag ska först polera sen vaxa, har för tillfället ingen maskin så det blir nog för hand. Men det låter ju som att det inte ska vara några större problem iaf. men som du säger kan man säkert låta vaxet torka lite längre.
Vid 10 plus kommer du inte ha några problem alls med torkning osv. Vaxet kommer fungera som vanligt, kanske med lite fördröjd torktid mot en "sommarvaxning" De som kan bli ett problem är om det är för hög luftfuktighet, då kan vaxet ta evigheter på sig att torka. Är de solsken så kommer de inte vara ett problem för dig.

Darklight: Imorgon dimper de ner en massa Zaino produkter hos mig som skall utvärderas i påsk :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan:
Oj! Snacka om jag blir avundsjuk! Jag har oofta funderat på hur Zaino funkar men det är tyvärr inte riktigt värt det att försöka utvärdera flera olika medel i 300kr / flaska prisklassen för mig, jag får hålla mig till Meguiars en stund till!

Det skall bli roligt att höra vad du tycker om dem!

/M
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Provade en flaska polermedel från Wurth idag a´270 riksdaler, kan bara varmt rekommendera deras produkter.
Helt plötsligt kunde kärringen flytta ut sminkbåset till parkeringen! ;)
Jo, de är lite kostsamma, nu beställde jag deras bästa produkter med, Z-PC Z-8, Z-2 pro, Z-18 Claybar, Z6, Z5 med mera så de springer iväg... :)

Det är absolut inte så att jag är missnöjd med sonax pro och lahegas produkter. Jag vill dock utvärdera det som finns och skapa mig en egen uppfattning. De som skrivits om zaino är minst sagt bara lovord så jag blev helt enkelt för nyfiken för att mostå dom. Jag har läst lite på forumen, och det rör sig mycket om olika lager som binder osv, smått komlext nästan :)

Jag är framförallt ute efter den här superlystern(showfinish typ) som man stöter på ibland, denna har jag inte lyckats åstakomma med de produkter jag provat hitills.
Nu har jag dessutom en helt ny bil att prova på så förutsättningarna är goda :)

Länk
porta
wendtan, kul med Zaino. Har som varit sugen länge men finns så mkt annat på hyllan just nu. Men personligen så skulle jag använda en annan poilish än Z-PC. Har hört många säga att den inte alls är så bra, sedan så har den ett literpris som överstiger många lackskydd. Har just polerat en mörkblå volvo S40. Körde med surfACE ultimate glaze tillsammans med svart våfflad 3M-trissa och höga varvtal,~1800rpm med roterande maskin. Snacka om tokglans! Första varvet var svart lammull(grov) och surfACe Rapide. Hårda lacker måste man spöa med grovt artilleri. Finns ingen annan utväg.

Annars om du är ute efter tokglans så kan jag nog hjälpa dig. Men skriv gärna vad du tyckte om Zaino nu efter påsk.
porta
wendtan, kul med Zaino. Har som varit sugen länge men finns så mkt annat på hyllan just nu. Men personligen så skulle jag använda en annan poilish än Z-PC. Har hört många säga att den inte alls är så bra, sedan så har den ett literpris som överstiger många lackskydd. Har just polerat en mörkblå volvo S40. Körde med surfACE ultimate glaze tillsammans med svart våfflad 3M-trissa och höga varvtal,~1800rpm med roterande maskin. Snacka om tokglans! Första varvet var svart lammull(grov) och surfACe Rapide. Hårda lacker måste man spöa med grovt artilleri. Finns ingen annan utväg.

Annars om du är ute efter tokglans så kan jag nog hjälpa dig. Men skriv gärna vad du tyckte om Zaino nu efter påsk.
Porta:
Nu har jag inte direkt en nedgången lack på min bil som rullat 450 mil sen jag hämtade ut den ny :) Det finns någon enstaka lätt tvättrepa.
Så jag vet inte ens om jag kommer använda Z-PC, kommer prova med Z-2 pro + ZFX som botten.
Jag upplever Z-PC som en Cleaner och inte en polish som du beskriver den som. De tester jag sett den i har den klarat med bravur, vi får se som sagt.

De kommer nog bli några lager Z-2 pro med Z-6 imellan för att avsluta med Z8. SKall eventuellt prova z-5 med, tror dock inte de kommer göra någon större skillnad med tanke på hur lackens kondition är.

Skall nog ta en bil med lite mer nergången lack för att prova de lite "tyngre" artelleriet med :)

Jag instämmer i att produkterna är dyra i förhållande till vad som finns på marknaden. De påstås vara väldigt dryga, vilket till viss del kan försvara priset lite. Jag återkommer med rapport som sagt.

Länk
Det blir intressant att höra om Zaino gör underverk eller inte :-)
Som sagt jag dokumenterar lite med kameran och återkommer efter Påsk :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.