AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
819

tankmätaren e skum

ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Min bensinmätare..eller vad det heter..mätaren som visar hur mycket bensin det finns kvar..ställer sig på full tank när det nästan är tomt i tanken..likaså värmemätaren..den visar på fullt..fast den går iofs ner efter ett tag..vad kan det bero på? Reservlampan lyser när tanken gått ner till reserven..och då åker även mätaren ner..men så fort jag tankar ett par liter så visar mätaren på full tank..inte ett så stort problem..men rätt irriterande..

Går det att åtgärda enkelt?

Finns väl bara ett par alternativ: Givaren i tanken och kretskortet till kombiinstrumentet.
På det sistnämnda bör man kolla alla lödningar och även ev. uttorkade elektrolytkondensatorer.

FP
Folke: Var hittar jag dem ritning eller något du har?
jag har samma problem som k1mzo. är det vanligt förekommande?
fast min mätare brukar funka igen en stund, om jag slår till på intrumentet.

Bilen:
Länk
Bland mektipsen finns beskrivning ang. byte av kondensatorer i samband med problem med serviceindikatorn på E34. Diverse problem brukar uppstå på instrumenten när kondensatorerna är kass, och som sagt kolla efter dåliga lödningar också.

FP
FP: Byte SI-kondensatorer du menar dess som skal bytas?
Jepp, även om kondingarna inte direkt är relaterade till SI-systemet så brukar de kallas SI-kondensatorer. Passa på att kolla runt på suspekta lödningar osv samtidigt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.