AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.779

Allt om chiptrimmning

Då chiptrimmning är ett kärt diskussionsämne på AP så startar jag en tråd med länkar till en bråkdel av dom trådarna som rör ämnet. Med hjälp av dessa länkar borde man kunna få svar på sina frågor angående chip, om inte kan man klicka på "sök inlägg" och skriva chip så får man betydligt mer svar.

Här kan ny fylla på med trådar jag missat och som kan vara av betydelse för att få svar på chipfrågor, egna erfarenheter eller diskussioner om det fungerar eller inte.

Hoppas det kan vara till hjälp för eventuell chippning av din motor

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
al
499
alaska1
118dA-13
Ja om man nu vill ha chipps! Vi är alla olika! En del gillar Djurgården (mappning) andra nöjer sig med Idre IK (chipps)! Satsar man på att få ut det som går att få ut från just den bil man äger - ja då är det mappning som gäller!
jimmy/bmw
Men det som är ä ju att chip kostar 2500kr å en mappning 5700kr
al
499
alaska1
118dA-13
OLW kostar under 20 kr! Det är skillnad på vad man får! Får du ex öppet köp och bromsning före och efter chippning för de 2500 du ger exempel på?

INTE???? Och varför inte det .......?

ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Men shit vad du är bitter. Stal en chiptrimfirma din barndom? Hur orkar du klanka ner på chiptrim i varenda tråd som kommer upp.
Tycker också det är lite konstigt att du lägger ner så fruktansvärt mycket tid på det.

Ett trimchip är en mappning som har massproducerats, och därigenom kan man få ner priset.
På en originalmotor kan du inte få ut mer genom en mappning än genom ett riktigt bra trimchip-för det är nämligen samma förändring på motorn.
Var hittar man en mappning för ca 5700? har fått uppfattningen att det är mkt dyrare(inte gnällig utan intresserad)
//C

al
499
alaska1
118dA-13
Jag har inget emot chippning, ett chipp tillsammans med nya kammar och där chippet är anpassat för den konfigurationen är inte fel! Men att som chippsfimorna i dag kränga chipp och inte testa före och efter på rullande landsväg är dyrt för 2000 eller mer!!!!!

Inget öppet köp utan bara i med chippet och bye bye! Får du effektmätning före och efter samt öppet köp så är det väl inte fel! Men får du det ....... nopps!
jimmy/bmw
Men dom som så gärna vill ha effektmättning får väl gör de någon annanstans kostar ju ca 800 kr gången å tar man med de i chip kostnaden så blir de 2500kr+1600kr =4100
ryk 330xi: Vad är poängen med detta nu igen???
PowerMac
Poängen med vad? Menar du tråden?
I så fall var min poäng att det startas ett par trådar angående chip varje dag där det är näst intill slagsmål om det fungerar eller inte. Ingen tycks ju söka på vad som redan finns skrivet angående chip innan dom frågar. Så jag tyckte det vore lämpligt att starta en tråd med länkar till mycket av det som avhandlats inom chip så folk kan läsa allt detta innan man ställer sin fråga som redan avhandlats tusentals gånger. Problemet är att tråden halkar ju ner efter ett tag och bara sedan jag starta denna tråd så har ju flera chipfrågor dykt upp.

Tycker själv att det vore smidigt att avhandla alla frågor angående chip i en tråd så när man funderar på något ang chip så finner man allt på samma ställe.

Men jag kan ha fel och då är en moderator välkommen att plocka bort den här tråden.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Bra tråd allt sammanfattat!
Och därmed slut på tråden.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Herregud vilken samling med länkar, sparas i Autopower-favoriter!
rob_t_j72
Jo jag gjorde den då jag var less på trådar ang chip som dök upp flera stycken varje dag. Tyckte det borde vara lättare för alla om allt var samlat på ett ställe men jag hade fel. Dom flesta verkar villja starta sin egen tråd i ett ämne som diskuterat oändligt antal gånger.
Nu finns det iofs en annan tråd som levt länge och det är ju bra.

Men det var skoj att du uppskattade tråden då dom flesta andra som skrivit i här verkar bli sur över att jag samanställde allt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag hittade den något sent ;) jag anar vilken tid det tog att leta...

Vilken är den andra tråden, inte Mehrleistung antar jag eller?

Mvh
rob_t_j72
Jo det var den tråden jag menade. Inte rikigt samma sak men den avhandlar ju ganska mycket chip, box men då bara för diesel.

Jag trodde själv att den här tråden skulle bli uppskattad av chipfunderare då man kan få svar på i princip allt man funderar på.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Själv äter jag med fördel Grillchips.

Kom igen nu! Den VAR given! :D

//amullo
---
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vilken skämtare ;)
amullo
Jo det är väl tre andra före i tråden som skrivit liknande ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.