|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag vet att det står en hel del här på forumet om att kolla miltal men har ändå inte riktigt kunnat läsa mig fram till om det på något enkelt vis går att kolla miltal genom tyska bilprovningen. Jag har en importerad bil som är svenskregistrerad som jag är väldigt intresserad av att köpa men har ju läst att man ska kolla upp milen noga. Det är lite långt till bilen så jag har inte sett serviceboken men den ska vara komplett. Jag har bara chassienummret och det sveska regnumret att gå på. Annars kanske det finns någon som är duktig på detta och vill hjälpa en BMW-fantast att köpa sig en nyare pärla? :) | |
| Det bästa och enklaste är om du kan få serviceboken faxad eller fotograferad och att du därefter antingen kollar med BMW här i Sverige vad de har i sin databas eller att du ringer/faxar de verkstäder som servat bilen i Tyskland och ber dom bekräfta att datum och miltal stämmer. | |
Scheckheft |
Hej Nej, du kan inte kolla miltal genom "tyska bilprovningen". Det du kan göra är att kolla upp garantirep i Tyskland, kolla med verkstäderna i Tyskland att bilen verkligen är servad där eller ta kontakt med tidigare ägare i Tyskland. Detta gör du genom att begära en kopia av Fahrzeugbriefet. Be också om en kopia av serviceboken för att kunna kolla med v-städerna i Tyskland. Mvh Scheckheft |
|
Då jag helt nyligen var på jakt efter en E39 Touring som "present" till Min fru (egentligen behövde jag en dragbil till Porschen) :) så har jag nyligen ackumulerat en hel del kunskap om detta område som jag härigenom vill dela med mig av. Att kontrollera mätarställningen på en import bil från tyskland är relativt enkelt idag då dom flesta tyskarna på de större märkesverkstäderna kan halv-bra till bra engelska. Att kunna Tyska gör ju saken ännu enklare. Steg 1: Kontrollera serviceboken Var vaksam! Var skeptiskt! Det finns EXTREMT många falska serviceböcker idag! Kontrollera årtalet när serviceboken blev tryckt. Bör vara samma bilen. VE 1(Verkligt Exempel ) Ibland är boken helt nytryckt från 2003, men bilen är från 2000! (detta har bl.a. hänt mig). Anteckna namn, adress och telefonnummer på vad som står på stämplarna och sök upp servicestället på google. VE2: Om som det hände mig en annan gång att alla serviceställen inte fans, telefonnummen var falska, post koder påhittade, fiktiva gatuadresser och att BMW Tyskland aldrig hade hört talas om förtagen i fråga, bör man kunna dra slutsatsen att allting inte står rätt till med objektet! Steg 2: Fahrzeugbrief: Du skall alltid kräva att få en kopia på det tyska registreringsbeviset. Mycket intressant information om bilens historia finns i detta dokument som tillsammans med annan infromation kan ge dig en bättre helhetsbild. VE3: En enda tysk ägare till bilen bosatt i Hannover enligt Fahrzeugbrief (norra Tyskland) åker alltid till BMW i Muenchen (södra Tyskland) och servar bilen där. Märkligt eller hur? Ringer man till BMW i Muenchen och frågar om uppgifter på bilen via Chassinumret får man som svar att bilen aldrig har servats av dom! VE4: Ur Fahrzeugbrief framgår att bilen har alltid varit i ägo av ett större tyskt företag. När man ringer till företaget får man info om att varenda service var utfört av BMW i Hamburg samt kilometer vid servicetillfället. Serviceboken anger att bilen skulle ha varit servad på BMW i Augsburg ett helt annat ställe! Denna bil är till salu med vetskap av bilförsäljaren att bilen har gåt betydligt mer än vad som står på mätaren! Steg 3: Tuev, Tyska bilprovningen. Det är mycket svårt på gränsen till omöjligt att få tag på mätarställningsinformation via tyska bilprovningen då dom enligt Tyska sekretesslagar inte får lämna ut någon information. Med lite tur och skicklighet kan man få fram viss information, Tex om bilen har varit på Tuev i denna delstat eller inte. Steg 4: Kontroll av mätarställningen. Det absolut vanligast sättet är att manipulera elektroniken i belysningskretsen till instrument belysningen. De flesta BMW serviceställena kan enbart kontrollera om denna krets har manipulerats eller inte. Vad många inte känner till är att alla BMW med CAN-bussystem har ytterligare tre (3) kretsar där mätarställningen sparas. Om du är tveksam till bilförsäljarens uppgifter kräv att få alla 4 minneskretsar kontrollerade av lämplig verkstad som har rätt kunskap och har rätt utrustning för denna typ av kontroll. MVH Uffe |
|
Scheckheft |
Hej Uffe K: Steg 3 innehåller en felaktighet - TÜV är INTE att likställa med Tysk bilprovning. Det finns ett antal aktörer (företag) som har rätt att besikta bilar, de två största är DEKRA och TÜV. Mvh Scheckheft |
| Jag har årliga utskrifter utfärdade av TUV på min bil. Det hade jag på min förra Z3 också. Borde väl vara värt en hel del vad gäller verifikation av milräknaren då miltalet dessa inspektioner gjorts på finns instämplat på papperen.. | |
| Tack för alla snabba svar, den här sidan är verkligen toppen....bilen i fråga är redan ointressant eftersom jag på ett enda telefonsamtal till en kille som jobbar på BMW i Sverige fick reda på att den i Tyskland hade gått mer än dubbelt så mycket som nu...Han kunde se när den hade varit in på BMW i Tyskland och vad mätarställingen stod på då...(Han fick nog inte lämna ut dessa uppgifter lät det som). Är det verkligen så enkelt att kolla? | |
| Usch. Jävla fifflare. Häng dom ! | |
|
Bergarn - Ja, det är relativt lätt att kolla, men alltför få gör det. Vore trevligt att få veta vilken bil det handlar om, så att andra slipper bli lurade. Gärna länk till annons, om det finns. :) |
|
|
Hej Scheckheft! Du har helt rätt! Glömde bort DEKRA och dom andra. MVH Uffe |
|
|
Jag tänker sticka ut hakan ordentligt nu....men så har kan det inte fortsätta!! Jag har under 1 månads tid försökt att hitta en o-skruvad E39 Touring 98-01 till min fru. Jag har tittat på 8st objekt hos bilhandlare under denna tid. Vid kontroll enligt mitt tidigare ”mäjl” har resultatet blivit följande: Av dessa objekt var 7 (sju) ej ok!!!! Alltså var 87% av objekten ej ok. När jag har varit i kontakt med polisen har man givit mig följande råd. ”Gör ingen anmälan med tanke på din personliga säkerhet” Och ”Då du ju inte har köpt bilen i fråga föreligger ingen anledning att anmäla bilhandlaren” Sverker på PLUS borde ta upp detta! MVH Uffe |
|
Scheckheft |
Hej Ingen är förvånad längre :( Det som dock förvånar mig är polisens s.k. råd. Självklart ska detta anmälas. Mvh Scheckheft |
|
Uffe K: gissar att de bilar du tittat på är bilar som är importerade och finns i Sverige? När jag skulle köpa en E39T hösten 2002 så var det ungefär samma story. Hittade till slut en fin oskruvad 540. När denna våren 2004 skulle säljas så sa köparen att han tittat 10 st 530/540 och att 8 av dessa hade varit fifflade med. Den 9:e hade varit ointressant av andra anledningar och när han väl hittade min så blev det affär ganska omgående. Enligt mig är det lättaste sättet att undvika dessa problem att köpa bilen hos en BMW-handlare i Tyskland och ta hem den själv. Bergarn: som tidigare inlägg anger så tycker jag du kan länka till bilen som kontrollerat så gör vi det lite svårare för säljaren. Ange gärna regnr också vilket gör att om någon söker på det vid ett senare tillfälle så hittas denna tråd. ___ //Ulf |
|
|
Undrar också Uffe, var de bilarna redan i SE? Eller var det hos mindre "vimpelhandlare" i DE? Eller var det större märkesoberoende handlare i DE? Kan också nämna att jag har flera TÜV papper på E34:n, fick de dock av den förra ägaren, inte av Tüv, MEN, den förra ägaren kunde skaffa fram fler dokument om dragkrok etc. i efterhand genom TUV/DEKRA (hade byråkratiproblem vid regbes.). Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Tja.. det borde jag givetvis ha berättat att de objekten jag har tittat på alla var importbilar hos bilhandlare i södra Sverige. Och givetviss är det bättre att köpa direkt av BMW Deutschland. Jag hittade till slut en E39 Touring som var OK! Den köpte jag till min fru som nu låter mig ha min ALPINA ifred ... :) MVH Uffe |
|
|
Skrämmande att det finns så många manipulerade bilar i Sverige, då bör ju fars 530iA-01 vara lättsåld när den dagen kommer, eller rättare sagt jag får bekräftat det jag redan anade, en korrekt välutrustad BMW är eftersökt. FD-Ormen; Jag vet att du säljer din 520i E34 direkt med välskriven annons, hade du haft den ute när jag letade andrabil är det risk att jag inte köpt en till 540i/6, vilket hade varit på gott och ont=) Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i, tyvärr dras prisbilden på ärliga ned av de som inte är ärliga. |
|
|
Simon; Självklart gör den det, men priset brukar vara lämpligt att sätta mot, från en Tysk BMWhandlare inte i det blå, i dag för fars ca 175tkr, det är svårt att hitta en bättre utrustad 530iA Sedan E39, jag hittade 4st bensindrivna automat E39 Sedan 01- under 100tkm/€20000 med basen av hans utrustning på bmw.de. Jag kan göra ett ytterligare exempel, jag betalade 95tkr färdig i Sverige 2002 från Tysk BMWhandlare, för en 153tkm 540iM/6 E34-96 med 1års garanti, läderklädsel etc. Lite stenskott annars mycket fin, tidigare i år var jag och tittade på en 95: as 540iM/6-95 med 200tkm begärt pris 72500kr, trasig A/C, riktigt dålig koppling "max 3tkm" delläder, trasig värme i förarstolens sittdyna, rostig lite överallt, jag räknade minst 30tkr i reparationer, för att bli acceptabel, lite svårsåld, men jag tror den gick i väg för drygt 60tkr trots allt, vem gjorde ett bra köp? Många bilar är så dåliga att det inte finns någon anledning att bjuda på dom, och då var denna 540iM/6-95 trots allt rätt okej. Mvh Stephan |
|
|
Bergarn: Skriv görna ut reg nr på den "skruvade" bilen (som flera andra skrev) så ingen annan behöver bli lurad.. Är oxå lite nyfiken på hur mycket den var skruvad.. Mvh Jimmy |
|
|
Länk Jag tror tyvärr för hans del att han köpt den i god tro, det finns väl någon peron i Helsingborg som är rätt känd för manipulera med mätarställningen när han importerar bilarna. Tror han har varit i farten här också.... |
|
|
Hur reagerade säljaren när du konfronterade honom med miltalet? ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.