AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.629

E36 styrväxel till E30, vad är det man måste modifiera?

Har suttit och sökt på forumet och läst att det ska gå med mindre modifieringar, men vad är det för modifieringar det talas om?
Går rattstången på?

någon som kan ge en snabb förklaring, kanske någon som bytt till e36 själv?

/simon

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kika på den här sidan. Visserligen på engelska: Länk
Det är styrväxel från M3 E36.

///BMW - Was sonst!
Jag har redan läst där, de enda jag förstår utav de där är att man behöver en längre koppling mellan styrstången och in till styrväxeln?
Även spacers (bör gå att använda brickor!?).

Eller har jag helt fel?

Finns det ingen här på forumet som har bytt ut sin styrväxel på sin E30 till E36 ans????

Jag tror jag hittade det perfekta svaret!

Länk

Det man behöver är distanser och en led från en E30 med servo.

Bara åka och inhandla.. :D

E30_320i
Varför klydda?

Varför e36an på en e30 när det Finns Gott om Styväxler

www.bildelsbasen.se

Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Frågan är hur det funkar med slang anslutningarna, dom siter ju på annat ställe på E36 växeln. Passar orginal slangarna från en E30 M20? Slangen från behållaren är väl troligtvis inga problem, det är tryckslangen från pumpen som är mer tveksam.

/Anders.
E30_320i
varför inte Använda e30 original Växel?
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
olika utväxling
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Ingen som har byggt och har tips på hur man skall dra tryckslangen till pumpen?

/Anders
jo jag har bytt nu, åker med e36:ans styrväxel och de är en jävla skillnad kan ja saäga, slipper de där oändliga rattandet nu. + att bilen blev mycke roligare att köra.

De enda du behöver är typ två muttrar som distanser ovanför styrväxeln för att fästena inte ska pressas ihopp. asså man förstår när man monterar, skitenkelt!

Sen tryckslangarna tog jag från e36:an och de va bara att sätta så de passade, inga problem där heller. ta de man kommer över å böj till bara.
Det finns rätt så gott om plats där nere vid styrväxeln, skulle kunna fota det när jag har tid men jag kan säga på en gång at de inte va något stort ingrepp som behövdes göra.

Sen en annan grejj, Man behöver rattstångskopplingen från en servo-E30 för att de ska passa rakt på på e36:ans styrväxel. så utan servo så passar de inte.

Mvh Simon - kolla gärna in min bil på länken nedan.. :)

Mvh Simon
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Tack för svaret.

/Anders
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Har fixat styrväxeln nu. Det sitter en kylslinga runt E36 växeln på returen. Behöll du den på?

Mvh
Anders.
nä den plocka jag av! funkar bra utan den!

Mvh Simon
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Nu sitter den där! Vilken otrolig skillnad, blev ju duktigt mycket bättre. Måste bara fixa en framvangs inställning. Den är nog lite "vindögd" nu. :)
Tog det lång tid för dig att lufta? Vid fulla rattutslag låter min pump lite, verkar som om inte all luft är ute ur systemet.

Mvh
Anders.
E30_320i
köpte du en Helt ny Styrväxel, måste med prova detta nämligen,, Komplett styrväxel med P-ändor eller ? från E36 an ?=
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Köpte en E36 styrväxel på skroten. P-ändar'na flyttade jag över från E30 växel'n. Det behövs två nya låsbrickor till dessa.
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Nu har även jag bytt till E36 styrväxel, jag behövde bara montera den i de främre bulthålen (där utan servo växeln sitter i framvagnsbalken) men slangarna, p-ändarna och rattstången passaden utan modefiering. Obs jag har org servo satts för E30 318 motor.

Sr
60
Sredna
325i Touring -89
I min E30 med m20 motor måste växeln sitta i dom bakre hålen på framvagnsbalken annars tar växeln i tråget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.