|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
har sett att där finns 540 e34 av 96 års modell.hur kan man kolla det. i mina papper står det att min är en 96a men jag trodde inte att dom tillverkades 96.tack på förhand för hjälp | |
| E 34 tillvekades en bit in på -96 så det stämmer nog. | |
| Vid närmare eftertanke så är jag osäker om 540 -96 såldes ny i Sverige men den tillverkades i allafall. så du har väl en import. | |
|
Chassinummer? På manuella sedaner byttes det till 1996 årsmodell från VINnummer BJ12772, hemma har jag bryt för 540iA Sedan och 540iT/6, BMW Sverige har tyvärr inte lämnat något bryt för 540iAT till vägverket så där är det lite svårare, det finns 1st Sv-såld 540i E34, en automat sedan. Inga vänsterstyrda 540i E34 Sedan byggdes 1996, i Sydafrika byggdes det åtminstone manuella 540i Sedan i jan-96. Av Europamodell 540i Sedan LHD byggdes det 46st 6vxl och 45st automat, 1st automat finns i Mexico med låga mil, innan den lämnade Tyskland blev den ombyggd till B5 klass i bepansring. Mvh Stephan Ps, Det finns en manuell sedan byggd i sep-94 som felaktigt klassats som 96: a vid importen, det finns även 96: or klassade som 95: or, även det felaktigt. |
|
|
tack stephan.min är import o kom hit 99.kan man utläsa något av chassinr. Första reg är 950927.jag har reg nr rbt 052 |
|
|
Chassis number GF08339 Vehicle code HE61 Series E34 Model 540i Body type saloon Catalog model ECE Production date 1995 / 07 Engine M60 Transmission Automatic Steering Left Catalyzer YES Källa: Länk Låter onekligen som en -95:a. |
|
| tack anders.vet du hur man ser o där är m chassie.hur vanligt är det med orginal backsensorer på dom.har inte sett någon annan e34 med det. | |
|
BJ12772 är byggd 19950630 och är en 96: a, BJ12771 är byggd 19950629 och är en 95: a, BMW byter årsmodell när dom vill, inte när andra förväntar sig, underligt nog finns det 540iT/6 byggda i juli-95 som är 95: or, trots att brytet för Sedan var i juni. RBT052 är inte det den Technovioletta? Den har jag bilder på från ägaren som sålde den förra sommaren, om det är den jag tänker på så är det en äkta 96: a, Technoviolett är en ovanlig färg på 540i, lite vanligare än Maledivenblau och Kaschmirbeige, där jag ännu inte stött på någon 540i/6 Sedan i dom färgerna. PDC är rätt ovanligt, men ändå inte, jag har det på min 540i/6-96, PDC gick inte att kombinera med M Sportpaket eller dragkrok, ovanlig utrustning är nivåreglering, bakvinge "endast med M Sportpaket". Just nu har jag en 540i/6-95 på gång, den är byggd maj-94 och är den 22: a 95: an, sent i april 1994 började produktionen av 1995 årsmodell, vad jag vet gäller det alla versioner av E34. Mvh Stephan |
|
|
Stigolle-jo det är den technovioletta.det var ju roligt att du viste lite om den. just nu håller jag på o letar oljeläck på den.vet du mer om nr osv på den så är jag tacksam. |
|
|
GF08339/RBT052 är den andra tillverkade 96: ans 540iA Sedan, brytet ligger vid VINnummer GF08338, på 540iT/6 ligger brytet vid GB45391. Unikt utrustad 540iA, Technoviolett med sportstolar, Vogelaugenhornträ, M-ratt, 17" Krysseker Style 5, Shadowline, det verkar som första köparen velat ha M Sportpaket men PDC segrade i det valet och då utrustades den med allt som gick att få i sportiga tillval utan att kontakta Individual. Mvh Stephan |
|
| tack ska du ha.det var roligt o höra.ska snart lägga ut lite bilder på den.har hittat mitt oljeläck så det ska fixas idag. | |
|
Stephan735i: Hmmh, varifrån har du fått brytnummer för årsmodeller? Dina siffror stämmer inte överens med de jag får från BMWs årsmodelldatabas i TIS 3.4.1 02/2004. I TIS ligger tex brytningen på BJ12800 (sista årsmodell 95) och BJ12801 första årsmodell 96). Om vi tex tar GF-serien så ligger brytningen på GF08351 (sista 95:a) och GF08380 (första 96:a). Numren däremellan används inte av BMW i TIS. (När jag, Håkan och Calle plockade fram VIN nummer till alla 143 425 stycken E30 cabbar som tillverkats upptäckte vi att det ofta (men inte alltid) förekom såna här glapp i VIN numren mellan årsmodeller. Det tycks vara då produktionen i en viss serie tex GF upphör en tid före nästa årsmodell börjar tillverkas.) Vi går vidare och tar tex 540iAT och serien GK så ligger brytningen på GK01535 (sista 95:a) och GK01560 (första 96:a). Numren däremellan används inte av BMW i TIS. När jag sett siffror från SBP för brytningen 95/96 i några trådar så verkar de konsekvent ligga för tidigt (en månad eller mer) i produktionsserien jämfört med BMW TIS databas. Undrar om BMW Sverige eller SBP har tolkat listan från BMW på fel sätt eller vad? Att SBP förövrigt kan göra fel vet vi från utdraget av E30 cabrio vagnpark från SBP. Alla möjliga beteckningar på importerade E30 cabbar kan förekomma liksom hör och häpna felstavade modellbeteckningar eller vad sägs om en “321 i” eller varför inte en “320 1c” eller en “3.20 i” istället för en 320ic som det bör vara. Ägarna till dessa bilar har således också dessa knasiga beteckningar i sina regbevis. Jag ödslade några minuter och tog fram årsmodellsskiften i BMW TIS för åren 92-96 för några 540 serier BJ, GF GB och GK. Kan mejla en excelfil på dem om du vill. Om GF08338 är sista 95:a enligt Bilprovningen/VV så förstår jag ju varför dom skriver i mitt regbevis att min bil GF08341 är en 96:a även om den är en 95:a på två andra ställen nämligen enligt databasen i BMW TIS och i urspungskontrollpapper vid importen till Sverige. Ska vi lita på BMWs databas och urspungskontrollens tyska papper (en 95:a) eller BMW Sverige / Bilprovningen / VV (en 96:a)? Nånstans har det gått snett. Om man vill ha fram månad då årsmodellskiftena inträffade kan jag tänka mig två sätt. Slå in VIN bryt värden ovan för årsmodeller från TIS årsmodelldatabas på www.realoem.com vilket ger produktionsmånad för sista och första bil i varje årsmodell. I de flesta fall ser man då se att det bryter kring början 09/XX. Ett annat sätt är att verifiera skiften för e34 instruktionsböcker i BMW ETK teknisk litteratur. Det kom en ny instruktionsbok till varje årsmodell (dock tyvärr inte till 96 som hade samma bok som 95). I ETK får man då följande skiften av E34 instruktionsböcker: Årsmodell 92 09/91-08/92 Årsmodell 93 09/92-08/93 Årsmodell 94 09/93-04/94 Årsmodell 94 12/93-04/94 (E34/2) Årsmodell 95/96 05/94-08/96 Vilket stämmer med brytena 09/XX på realoem för TIS årsmodell siffror. Liksom för e30 ligger skiftet (oftast) i september (dock ej starten för årsmodell 95). Det tycks också finnas en senare version av årsmodell 94 kallad E34/2 med någon ändring som introduceras 12/93. Känner du till vilken ändring? Jag vet inte. /Molle |
|
|
molle325; Dom uppgifter jag givit kommer från SBP, dom för 96: or var jag med när besiktningsmannen letade fram dom på datorn, uppgifterna har dom knappast kommit på själva utan bör komma från BMW Sverige/Tyskland, så dina uppgifter är nya för mig, om dom stämmer är mina bilar 2 av 33 och inte 46, det är glädjande för mig=) Jag håller helt med om att det är underligt att exempelvis BJ12784-BJ12799 inte finns om brytet för årsmodell är vid BJ12772, uppehållet borde ha varit tidigare, även om det förvånar mig att BJ12800 skulle vara en 95: a, allt efter uppehåll bör vara nytt, om det ska vara logistik Jag är MYCKET intresserad av excelfilen, gäller även hela TIS, eftersom sådana uppgifter är något som jag kan ägna dagar åt=) Molle; Har du brytning även för Nordamerika och RHD 540i E34? Hur är det med HE98, den Sydafrika byggda 540i/6, finns det några uppgifter om den? Den automatväxlade versionen saknar jag betäckning på, det enda jag vet om den är lite bilder från Sydafrika, samt tillverkningsantal jag fått genom att dra av Tysktillverkade från totalsumman. Dom jobbigaste fel SBP gjort vid inregistrering är när dom skrivit fel Chassinummer, vad sägs om en M3 Cabrio-01, som enligt dom 7 sista tecknen är en US-modell 325iS Coupe E36? Eller den M3-95 var 7 sista tecken aldrig är använda på en bil, den blev för övrigt stulen, undra om det var besvärligt att få ersättning, på min första importbil en Ford Probe 24V, misstolkade SBP ett B till en 8. Hur är det med årsmodell 1995 av E34, är inte start i slutet av april 1994? Festligt nog är bil nr2 av 540iA Sedan Sv-såld och klassad som 94: a, trots att brytet enligt SBP skett vid bilen innan, det kan ha att göra med dom reglerna som gällde 1994, april var alltför tidigt för ny årsmodell. Mvh Stephan |
|
|
Jag tror man få fram RHD bilar i TIS eftersom man kan specificera detta i sökningen av data. Men i så fall behöver jag åtminstone ett VIN nummer i varje serie för att hitta dem. Annars får man sitta och slå in nummer på måfå tills man träffar rätt. Jag kollade några fler brytvärden från TIS årsmodelldatabas på realcom och i samtliga fall ligger brytet på 08/xx för sista bil tillverkad i en årsmodell och 09/xx för första bil tillverkad i nästföljande årsmodell. Det gäller även för årsmodell 95. Det sista strider även mot ETK data om e34 instruktionsböcker där en ny ju kommer 05/94. Du kan kolla dessa brytningar själv för du har nämligen fått mejl. :) Känner du till några andra VIN summer som ligger rutanför serierna i Excelfilen så kan jag slå in och kolla dom också. TIS kan du köpa på CD på tex ebay. molle |
|
| ni får hemskt gärna diskutera min 540 mer här på forumet så man får lite mer kött på benen.Tack för ett bra forum | |
| stigolle72: som tex att din bil GF08339 var den andra 540in framför min GF08341 på produktionslinjen kanske :=) | |
| molle. hur kan man se sitt vin nr.=nyfiken | |
|
I tex ditt regbevis - det är dom sista bokstäverna/siffrorna in bilens chassinummer. Du kan oxå få fram chassinummer genom att slå in bilens regnummer på VV:s hemsida. Sedan kan du slå in VIN numret på tex www.realoem.com eller på länken ovan i tråden och se lite fakta om din bil. /molle |
|
|
molle325/stigolle72; Har någon av er hittat "factorystickern" med utrustningskoder? På den från min äldsta 540i/6-96 har jag lappen, på den står det modelljahr96, vad står det på era? Har ni motorrumsbelysning? Jag är ledsen, men brytningarna från SBP är mycket mer troliga än dom från TIS, jag har bilder/sett ett flertal 540i byggda innan sep-94 som har full 1995 spec, det som ännu mer skjuter TIS i sank är att det inte finns några 1996 års Nordamerika bilar "det finns heller inga 1993 årsmodell" där fortsatte BMW med 1995 årsmodell tills E34 las ner, troligtvis på grund av två saker, krav på OBD från 1996 årsmodell, Onboard Diagnostiks, "detta är även skälet till att alla US-modell Ferrari F50 är 95: or" det andra var att särskilja E34 från kommande E39, det tror jag endast användes för att dölja skälet med OBD, det låter inte lika bra, visst kan TIS mena att Nordamerikabilarna skulle ha varit av 93 respektive 96 årsmodell om dom sålts någon annanstans och har Europeisk spec enligt dom brytningarna, men varför har då bilar byggda 9405-9408, "även några sena 9404" 1995 års spec? Som dessutom var en omfattande förändring. Ska jag gissa bryter TIS efter sista bil färdigställd i augusti, eller det stämmer inte heller, BJ12429 är från aug-94, jag finner TIS ej trovärdig gällande årsmodellbrytningar redan nu, brytningarna handlar om något annat skulle jag säga. BK35272 är sist byggda 540i/6 HE52 RHD ECE från 19/12-95, dock inte den med högst VINnummer. GA65558 är den 540i/6 HE53 LHD NA med högst VINnummer byggd 23/11-95, den har ett S som tionde tecken vilket betyder 1995 årsmodell enligt dom regler i princip alla tillverkare utom BMW och MB använder sig av, dock är det ett krav från Nordamerika på särskiljning gällande årsmodell via chassinumret och då är Nordamerikabilarnas chassinummer uppbyggda på annat sätt. GB64261 är den 540iAT HK42 RHD ECE med högst VINnummer. Jag återkommer med VINnummer från en av dom. Jag tackar dig Molle för mailet och det engagemang du lagt ner, det behövs grävas mer, för det är intressant att få reda på vad TIS handlar om, var kommer ursprungskontroll i från? Är det att bilen är tillverkade ett visst år, eller något annat? Mvh Stephan |
|
|
62st 540iT/6 HK32 RHD ECE skulle varit med efter "Jag återkommer med VINnummer från en av dom" Mvh Stephan |
|
|
Stephan: håller med dig om att TIS data verkar lite tveksamma. Det diskuteras lite E39 i denna Länk tråd och efter att ha testa lite olika chassinr i TIS så verkar det som den promt går efter 1 september. Tidigare produktionsdatum = innevarande år och september eller senare = nästa år. En 530i tillverkad 08/2000 står alltså som en modellår 2000 i TIS trots att motorn och faceliften vad jag vet kom fr o m modellår 2001. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.