|
|
|
|---|---|
|
Jag hjälper en kompis med hans 320i-85a (L-jtronic). Det är så att tomgången ligger på cika 12-1300varv. Hur justerar man tomgången? Är det på den som sitter på baksidan av insuget?. Isånafall är den i botten. Har tänkt bytta lite vakumslang om den ev drar tjuvluft. Men som sagt hur får man ner tomgången? | |
| Nehe här verkar det inte finnas någon kunnig på motorer. Slöare forum får man leta efter. Får söka svar någon annanstans. | |
|
Kanske fel på tomgångsluftens stabiliseringsventil, eller som du sa tjuvluft. Testa med startgas. Nisse |
|
| Och vilke är det? Är det den man ställer tomgången med. Eller den vakumsaken som påverkar gasspjället? Eller något annat? | |
|
Sök på tillsatsluftslid. Låter på symptomen som samma fel jag hede på min 323i -85. Sök på tillsatsluftslid som sagt, du kommer finna svaret :-). NFd: Någon sådan ventil sitter det inte på L-jet. |
|
|
På min med Motronic har jag ju tomgångsmotorn (allmänt kallad). Men i svensköversatta Haynes kallar dom L-jetronics motsvarande luftventil för stabiliseringsventil, på bilden en rund grunka som liknar Motronics tomgångsmotor. Hur som helst är det en ventil som sitter parallellt med gasspjället. Stänger den inte vid varm motor blir det hög tomgång. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.