|
|
|
|---|---|
|
Hejsan - Första posten på forumet, så ha tålamod med mig :P Fick körkortet i julas! Glad i hågen som man var, och nyrik på grund av en trevlig julafton så togs beslutet att det skulle inhandlas ljud till BMW:n! Bilen - en trevlig 525i av 1995 års modell skulle sakta bli en ljud-fantom! Men jag beslöt mig för att börja sakta, för att få grepp om denna jungel av olika prylar inom billjud. Efter en resa till MDS så slutade det med att jag satt hemma och kunde inte sluta le över mitt Eyebrid slutsteg och Fanatic Digital Bas på 15". Tuff som man tyckte man va så slängde man ihop lådan efter dom instruktionerna man fått och det funkade utmärkt! (Efter man slet bort skidluckan till bagaget dvs) Så jag gled runt på stadens gator och stundvis var det ganska hög volym, måste jag medge! Det höll i ca 2 månader! Sen tackade spolen för sig, och då basen skars upp så såg den ut som en boll med svinto som någon tvättat en findlandsfärja med (dvs inte bra) kom inklampandes på MDS där dom flinade och sade "Du är den första som sabbat en sådan här, hur jävla högt spelar inte du då? " Dom trevliga människorna på MDS gav mig några hundringar i rabatt på en ny - och således köpte jag en likadan. Denna gång fick jag då rådet "släng på ett ljupbasfilter" Efter en upptäcktsfärd i Kenwoods underbara menysystem så hittade jag även det. Detta har nu fungerat helt okej sedan dess, men det kan även bero på att jag är livrädd för att dra på riktigt högt som jag brukade. -Kan jag på något effektivt sätt förhindra att spolen blir svinto igen, och fortfarande ha hög volym? -Har ni något bra tips på sidor där det står sakligt och förståligt om billjud så även en nybliven entusiast kan förstå? -Var det fel av mig att satsa på eget lådbygge? -Är det fel bas för mig som vill ha riktigt högt? Tacksam för svar! Mvh Tobbe | |
Robsarve |
Det finns en del skrivet. Nya bilstereoskolan på Nordicaudi.com rekommenderas ödmjukt. Magazinet på Nardik.se Är bra ställen att börja på. Eftersom du har en 15" antar jag att du har en sluten låda? tycker Erik |
|
Jag säger såhär. Mitt första tips är väldigt lätt att följa. Gå ej in i en butik som har något me MDS o göra.... när jag hört namnet blir jag dålig i magen. Jag anser att för de pengarna kan du få saker som låter bättre och inte sitter i var närliggande volvo 240 raggare. Eyebird stegen är inte så klena så det beror väll inte på det. Finns många saker som kan göra att man pajjar talspolen. Förmycket distortion, klent steg, fel kopplat m.m. Iaf annser jag att du borde sattsa på något märke som du vet var du har. MDS gör inget själva så dom kan omöjligt veta vad dom säljer. H/K concernen vet vad dom gör anser jag (Infinity/JBL) köp något där så får du precis vad du betalar för. Ej till ämmnet. Men jag rekomenderar att kapa ett par tum. Om du inte ska ställa upp i drag racing så är 12" max anser jag. Du kan få ut samma mängd bas. Men i en mindre låda o bättre karaktär. En 12" är mycket mera lättspelad och du kan spela högre o bättre me samma steg. Samtidigt som den tar mindre plats. Vill man ha 15" som spelar fast o hifi måste det kosta Pengar o plats. Till frågan om du ska bygga själv? aa..inget fel med det. Har du instrutktioner på det så bygg.. se bara till att få lådan tätt annars kan du lika bra hänga den i ståltråd openair =) |
|
| Missade, hade jag fått välja så hade jag till o med gått ner till 10".... även 12" e lite mastigt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.