|
|
|
|---|---|
|
Har i dag den äldre M-sportratten 00037709_40856_S5.jpg i min 530 och undrar om det går att byta till den nyare M-sportratten Länk (bild lånad av jemej)? Har köpt en komplett ratt med airbag på eBay och vill helst sätta den i min 530 men skulle det inte funka så får den ersätta den 4-ekrade i min 320. ___ //Ulf | |
| Tror inte den passar.. | |
|
Såg att den första länken blev fel. Här är den igen Länk ___ //Ulf |
|
|
Den här ratten Länk kom ju med faceliften modellår 2001 och passar samtliga E39 facelift. Den nya M-ratten kom i början av modellår 2002. Så om den vanliga 3-ekrade passar alla faceliftade så är det ju konstigt om den nya M-ratten inte skulle göra det. Någon som vet säkert? När det gäller den gamla M-ratten så finns den i olika utförande och den jag har passar t ex inte de första årsmodellerna av E39. ___ //Ulf |
|
| Kan inte vara 100%, men såvitt jag förstår av ETKn så har det skett 2 revideringar av airbagsystemet; 1 vid 03/99 (2-stegsutlösning) samt en okänd revision i samband med faceliften. Ex om man kollar på nyaste M ratten för en 2003 i ETKn så listas den som passande from 01orna. Så, det borde gå bra att uppgradera. | |
|
Ratten ska passa rakt av. Ändringen 2003 är att ratten blev något tjockare. Ratten ska även passa din 3 serie. |
|
|
Det ska tilläggas att det som inte passar bilar äldre än 03/99 är airbags kontakterna, splines osv är identiska på samtliga bilar oavsätt modell. Så den som vill köra utan airbag av någon anledning men med nyare stuk på ratt så fungrerar det utmärkt! |
|
|
Tackar för de svaren och de stämmer bra överrens med ett svar jag fick från annat håll. ___ //Ulf |
|
|
Har nu gett mig på jobbet med att byta ratt. Ett problem jag stött på är att den nya ratten har fler sladdar som ska kopplas in. Den gamla ratten hade två kontakter (multifunktioner + airbag) som den var kopplad med mot navet. Den nya ratten har dessa två men sen är det även en smal kontakt av typen som man skjuter på ett platt stift med. Denna kommer från samma kabelhärva som airbagkontakten. Dessutom är det en ensam sladd som ska skruvas i själva ratten (gissar att det är en jordning)... Frågan är alltså vad den platta kontakten är till. Hittar ingen stans att sätta den. Kan den vara till någon funktion som jag inte har? ___ //Ulf |
|
|
Hittade vad den överblivna kabeln skulle sitta. Nu till nästa problem...När alla kablar var inkopplade och airbagen skulle skutas in och "snäppas" fast så får jag den inte att fastna på ena sidan. Kan ju vara att någon kabel hamnat i mellan. Problemet är att den fastnat på ena sidan och jag får inte loss airbagen igen. Hur är det tänkt att man monterar bort airbagen på dessa rattar? Man måste ju komma till med något verktyg och böja bort det fjädrande fästet. Tacksam för tips! Då allt är monterat bortsett från att själva airbagdelen inte sitter fast till 100% så prövade jag att starta bilen och inga felande airbaglampor syntes. Multifunktionerna funkar även dom så man är nästan i mål;) ___ //Ulf |
|
|
Man lossar airbagen med hjälp av en vanlig flatmejsel som man trycker in i sidan av rattkransen, då trycker man på en fjäder som kuggar över en hake och airbagen släpper |
|
|
stigge: är det de hålen som sitter på baksidan på ratten ungefär i nivå med multifunktionsknapparna? Små hål med gummiflärpar. Om det är dessa, ska man då sticka mejslen rakt in, dvs vågrätt, eller ska man sticka den nåråt mot det område som airbagen greppar om? ___ //Ulf |
|
|
Ja det äe dom, mejseln stticks in vågrätt, du kommer att känna ett fjädrande motstånd när du gör rätt, mejselspåret skall också vara vågrätt för att träffa fjädern Här är en länk som visar tydligare Länk |
|
|
Tack för länken, skulle haft den tidigare i dag så hade det underlättat. Min var ju begagnad och sladdarna satt redan i botten på airbagen vilket gjordet det lite pilligare att få fast allting. ___ //Ulf |
|
|
Nu var det inga problem att få loss airbagen. Fixade till kablar så att dom inte kunde hamna i vägen och tryckte dit airbagen igen. Jag hör att det klickar och airbagen fastnar men den sitter aningen löst. Det går att röra den en 3-4 mm i samtliga riktningar. Känns som lite för mycket spel för att vara normalt. Har tittat på bilder i olika instruktionsguider på nätet och jag kan inte se att det är något som saknas på min ratt/airbag. Får väl köra förbi verkstaden i morgon...Trist, hade ju hoppats på att slippa detta... ___ //Ulf |
|
|
Tjo fräs. Har en E39 97a med multiratt. Tycker den ser lite gammal ut i förhållande till resten av bilen. Jag vill gärna byta ut den mot en M ratt,så jag har läst lite o kommit fram till att jag bör hålla mig under årsmodel 98 för att få det att funka med min airbag? (kontakterna passar ej på nyare?) Lite länkar på rattar jag kan tänka mig o som jag undrar om de passar: Länk Länk Denna får jag väll inte att funka då?: Länk Sen en sak till jag läste,stämmer det att man måste köra till en verkstad lr någon som kan släcka airbag lampan sen för den komemr varna efter rattbytet? |
|
|
Bobba: jag vet inte säkert vad som gäller för 97:or men rattarna i länk 1 och 3 bör vara samma då de satt på bilar tillverkade 09/97 till 03/99. Bilen i länk 3 är tillverkade 09/98. Ratten i länk 2 är inte en M-ratt utan kallas sportratt. Denna ska det inte vara något problem att montera då den passar alla fram till 03/99 däremot så saknar den ju multiknappar vilket gör att den skulle falla bort för mig. Den är inte heller lika tjock och trevlig att hålla i som M-ratten i de andra länkarna. Du bör också observera att rattarna sälj utan airbag och den du har passar inte i dessa. Att köpa en ny airbag på BMW kostar skjortan. Försök att hitta en komplett ratt istället. Ett tips är ju att titta på tyska e-bay där utbudet är betydligt större. Priset som är satt på den ena ratten är aningen högt för en sådan ratt utan airbag. Kopplar du loss batteriet innan bytet och låter det vara urkopplat tills allt är klart så bör inte airbaglampan lysa. ___ //Ulf |
|
|
ok,tackar för de svaret. Trodde airbagen skulle passa från min gammla ratt,surt.. Får kolla runt lite o se om jag hittar nån fin ratt då :) |
|
|
Lyfter tråden igen då jag blir osäker..Den här ratten har jag idag på min 00 M5 obs lånad bild Länk och skulle vilja byta till den modell som kom med facelift finns på samma sida jag länka till längst ner Passar min gamla airbag eller måste jag köpa med airbag? mvh |
|
|
*gammal tråd, nya frågor* Kan man inte ha någon adapter för kablarna från en nyare airbag till dom äldre kontakterna? Och på så sätt kunna ha en nyare m-ratt på en äldre e39. Som min 97a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.