|
|
|
|---|---|
|
Är det 2 st på en 750i? Vet någon om det är svårt att byta lambdasond på 750i och var de sitter? //Schnitzer | |
| Det sitter två. En framför varje katalysator. Den sitter upp mot karossen precis efter skarven, på katalysatorn. Den är enkel att byta, du kan klämma in en liten hand och en 22mm nyckel. Enda jobbiga är att sladdarna är svåra att "vrida med" när man ska skruva dit den nya. Jag gjorde jobbet på 20 min på garagegolvet med endast en domkraft, pallbock och 22mm nyckel till hjälp. Så enkelt är det faktiskt. Dessutom köpte jag lambdan på skroten för en hundralapp, så snål behöver inte du vara om du vill slippa riskera att behöva göra det två gånger. | |
|
Kan bilen gå lite ojämt om det är fel på någon av dem? Måste man byta båda lambdasonderna om det är fel på någon av dem? Hur mycket kostar dem på BMW styck? Finns det att köpa hos Motor Nord eller något företag, i så fall för hur mycket? //Schnitzer |
|
|
Motornord tar 800:-, Theander i Lund (mycket bra service!)tog 1600:-, + 400 för att byta. De kollade minnet för 400 och kunde berätta vilken som var kass. Kan du inte göra "check engine - tricket " på din ? Man måste byta lambda om den är kass. Katalysatorn kan slitas ut i förväg om den får jobba för hårt under lång tid. Kolla: Länk |
|
|
Kan den börja gå oroligt om det är fel på någon lambdasond? Motor Nord, är det exakt samma lambdasond som hos BMW? Måste man byta båda? //Schnitzer |
|
|
Köp två begangnade men hela av mej 400:- för båda. Du byter bara den felaktiga, detta kan konstateras hos BMW verkstan. Cedex |
|
|
Visst. Motorn får ju fel blandning. Oroligt bör den gå och dra mer soppa. Du behöver bara byta den som är trasig. Be BMWverkstad kolla felminnet. Theander gjorde det för 390:-. Andra ville ha 800:-. Om det är samma vet jag inte men Bosch är vanligast. Allt man behöver veta om lambdan: >>> Länk <<< OBSERVERA att vakumläckor och läckor på avgassytemet före lambdan kan indikera trasig lambda utan att det behöver vara så... |
|
|
Den ska in nästa vecka på felsökning så då får jag förhoppningsvis veta vad det kan vara för skumt fel. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.