AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.473

starta utan koppling

min koppling måste va helt körd ja kan lägga i växlar när bilen står på tomgång utan att trampa ner kopplingen o idag upptäckte jag at jag kan starta bilen utan att ha kopplingen nere.
När jag kör kan jag lägga växelspaken i 90% av sjävla läget men sen trampa ner kopplingen för att kunna lägga i växeln och då flytta växelspaken den sista biten.
Har jag fått en halvautomat eller vad är detta?
I övrigt jag inga problem med kopplingen eller växlarna och bilen går bra!!
Har inte ägt bmwn så länge (320i från 92) har heller ingen erfarenhet av bmw så är detta ett vanligt "fel" mån tro?

jasså ingen kunnig som vet något om detta ?
Måste tillägga att jag blandade ihop lite saker, kan INTE lägga i växlar på tomgång, bara när bilen är avstängd.. utan att ha koppling nere alltså !

prova köra typ 70 på 5'an i jämn hastighet... sen utan att blinka håll kvar foten på gasen som vanligt men STAMPA NER KOPPLINGEN och SLÄPP DEN FOOOORT!!!, fångar bilen nu upp hastigheten direkt? eller ser du på varvräknaren att den bara slirar på kopplingen (inget ryck alls innan drivaxeln återfår kraft) isåfall kanske du har dålig koppling!
okej skall testa detta senare idag.
Har inte märkt av något speciellt att kopplingen är dålig på något annat vis, däremot är väl växelspaken lite sliten. därför känns allt detta bara ännu mer galet hehe

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ja du, vid din ålder (96 år enligt profilen) är det lätt att blanda ihop begreppen ;-)

Om du har växeln i friläge kan du så klart starta bilen utan att trycka ner kopplingen.

Med avstängd motor kan det gå att växla utan att trycka ner kopplingen, beror mest på hur väl dreven i lådan råkar stå i förhållande till varandra. Om det inte går, är det inte säkert att det blir bättre om man trycker ner kopplingen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.