AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.735

Var sitter lambdan? Hur svårt att byta? (E34)

Har en orginallambda på ingående som måste dit som blixten eftersom bilen för tillfället körs obesiktad. Ska göra ett försök själv imorgon (måndag).

Har läst denna Länk bl a.

Var sitter den på min E34? Är det så att den inte går att missa (är ingen mekaniker direkt men jag vet att den sitter framför katalysatorn iaf;))?

Klarar en söndagsmekaniker som jag av att byta den tror ni? Har eventuellt chansen att använda billyft men i första hand är det domkraft som gäller.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det är inte svårt att byta om du har en original, om inte måste du klippa o skarva kablarna, men använd lyft helst....

Inte bara för att det blir smidigare utan ochså för att det är säkrare.

Och den sitter framför katten ja och den sticker ut från avgas-röret så den kan du omöjligen missa ..

Lycka till !!!

Mvh Niklas
Tack för hjälpen och lyckoönskningarna de kanske behövs ;).
Am
569
Ambush
540i/6-94
Den kan vara riktigt mökig att byta själv då den skär ihop med grenröret och måste värmas bort. I så fall, om Du inte har gassvets själv, är det bara att skruva ned grenröret och åka bort till någon verkstad som kan värma bort sonden åt Dig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag minns rätt så sitter lambdan lite olika placerad beroende på om det tex är en 525 eller 535.
På 525:an tror jag den sitter väldigt nära grenrören (tror man ibland kallar dem byxrören) medans på 535:an så sitter den i princip precis för katten ( se bilden Länk som visar katten från min 535:a) så det kan bli lite trångt för att ta i lite.
Det enda (som andra redan nämnt) som verkligen kan ställa till det är att lambdan har en tendens att "sitta som satan själv".
Rör sig om en 520 det här. Mekningen är uppskjuten till imorgon tisdag men alla kommentarer här gör att jag verkligen börjar tveka på min möjlighet att fixa det själv. Ja ja friskt kopplat, hälften brunnet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Följdfråga - är det en 520 med M20 eller M50? Tror placeringen skiljer sig mellan dessa motoralternativ. Tyckte det var lite trångt med den placeringen som är på 535:an.
Oftast brukar man kunna överkomma de flesta problem man stöter på när man mekar själv - bara man kan tillåta det att ta lite mer tid än vad man tänkt sig från början (tex leta upp mer info, få mer tips, göra på ett annat sätt, nya verktyg osv). Tyvärr verkar det dock som du inte har tiden på din sida.
M50 är det. Helt rätt ang tiden. Inte nog med det: ska vara i en verkstad som jag har begränsat med tid i. Nån mer som tror att det snart kommer att finnas en obesiktad 520 till salu? :D
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska hålla utkik efter 520:or med behov av lambdabyte :-)

Ok, är det en M50 så är jag näst intill säker på att den har samma placering som på min 535:a dvs som på bilden i tidigare inlägg. Någon med 520 M50 som kan bekräfta?

När den är placerad där tycker jag att det är ganska trångt att försöka få loss den utan att montera ned avgassystemet (en närbild på lambdan finns här Länk ) - man ska kränga på en lång lambdahylsa (som man verkligen bör förstärka med slangklämmor för den kommer att flexa annars) och sen ett hylsverktyg - jag ser liksom inte hur man skall få utrymme att arbeta. Och om man sen behöver värma...
Någon som har gjort detta arbete utan att montera ned avgassystemet? Nyfiken på att höra isåfall (vill inte säga att det inte går - ser bara riktigt trångt ut).
Ja jag skulle också uppskatta ett svar på detta för är det så knepigt måste jag helt klart lämna över uppdraget till någon som vet vad han/hon håller på med. Känns som att det blir vatten och nudlar några månader framöver.:( Men vad gör man inte för sin pärla.:)
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Jag fick låna en sk. "kråkfot" på BMW när jag köpte ny lambda,
vill påstå att det är omöjligt att byta utan en sådan med avgassystemet
på plats.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En sån här kan vara bra att ha: Länk

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Tack för de ytterligare tipsen. Blir nog en sväng förbi Biltema för en sån där avdragare och sen hålla tummarna.
"Går de så går de, å sulle de inte funka är jag rätt bra på lotto."
Då var lambdan bytt och man åker till SBP och håller tummarna. Lagom besviken är lambdavärdet fortfarande för högt. Avgassystemet är tätat (hade läckage) och lambdan bytt. Är helt ärligt jäkla trött på detta. Innan jag ställer av bilen pga att sista besiktningsdatum är 2 maj och jag har inte råd att lämna den till BMW eller någon verkstad undrar jag om nån har någon känsla för vad det kan vara. Har gjort service dvs bytt filter, olja och tändstift.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.