AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
822

iPod - Bilstereo

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Har precis fått en iPod Nano i present. Tänkte koppla den till bilstereon (Pioneer DEH-P7400MP). Har förstått att man kan koppla in via kabel eller via en lite radiosändare (en liten pryl man sätter på iPoden och där den sänder på en FM-frekvens och man ställer in bilstereon på den frekvensen och får då iPodmusiken).

Någon som har erfarenhet av inkoppling via kabel?

Erfarenhet av radiosändaren?

Är kvaliten på radiosändarljudet från stereon lika bra som med kabeln?

Andra bra erfarenheter iPod / bilstereo?

, FMZ3

Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Har testad båda och tycker sändaren funkar helkass i bilen. Kabel rekommenderas.

Carl
52
82
525istheshit
525i Touring -02
+1 på sändaren, basen blir knastrig och så fort nån rör sig i bilen så brusar det till.
Hejsan.

Har inte testat fm, så det lämnar jag utan kommentar, utom att det är olagligt i Sverige, så du får handla via ebay eller nåt och hoppas att tullen inte tar dig ;)
Det skall tydligen vara väldigt olika kvalitet på olika sändare.

Men, kabel kan du lösa på två sätt:

1. Via en RCA kontakter i ena ändan och freestyle (3,5mm) propp i den andra. (om din stereo har "line in ingång")
Kostar: 20 kr i närmaste stereo eller Kjell och Company butik.
Funkar: dåligt, du kan inte styra eller ladda din Ipod från stereon.
Ljudkvalitet: så bra det går från MP3:or.

2. Pioneers buskonverter för Iopd.
Kostar: 1000kr hos stereoförsäljaren.
Funkar: ok, du kan leta låtar från stereon, fast den klarar bara att visa de första 8 (tror jag) tecknen i låtnamnet, den är _LÅÅÅÅNGSAM_ (ca 1/2 till 1 sekund per artist, album eller vad det nu är du bläddrar efter, den "tappar minnet" ibland (ca en uppstart på 20) och startar från början i "all music" eller vad nu playlisten som innehåller allt heter.
Ljudkvalitet: så bra det går från MP3:or.

Jag har busadaptern, men är inte vidare nöjd med den. Den medför att du kan montera Ipoden dolt, vill du inte kunna det hade jag bara köpt en sladd.

Sist jag kollade kunde du inte styra Ice-linken från Pioneer :(

/ Fredrik
Glömde skriva att du måste ha busingång på din stereo för att kunna styra busadaptern..

/ Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.