|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 740 E38 -97 med 12000 totalt verifierade mil på mätaren. Nu kan man ju tycka att bränsleekonomi inte skall nämnas i samband med en 740, men nu tycker jag att min har gått lite över gränsen. Jag gjorde ett test där jag fyllde tom tank med 50 liter bensin. Jag körde 25 liter av dessa på landsväg i 70-100 km/h, dock LUGN körning, inga häftiga acc. Sedan körde jag resterande 25 liter i stan, sträckor på c:a 6km, fortfarande mycket lugn körning, inget gasande. Facit när 50 liter hade gått var att jag hade kommit 22mil på 50 liter, dvs 2,3 l/mil. Datorn säger att jag den har dragit 1,63 l/mil i snitt under samma tid. Är det någon som kan ge mig ett referensvärde på blandad lugn körning under liknande förhållanden? Jag tycker det låter helt galet? Sedan kan man undra varför färddatorn och verkligheten skiljer så mycket? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... | |
| Hur vet du att 50 liter var förbrukade, körde du soppatorsk? Bättre att tanka fullt, nollställa trippmätaren och ta förbrukningen vid nästa fulltankning. Skillnaden mellan dator och verklig förbrukning brukar vara ca 1 dl/mil, inte 6,7!!! Vajsing på km-räknaren? | |
|
Stente: Hur mycket drar din bil (var nära att köpa en 540)? Mvh Marin |
|
|
Marin: har kört 90% stadskörning med mycket kallstarter de senaste månaderna och då ligger den kring 1,6. Ingen snålkörning men inte heller konstant idiotkörning. Det kommer att komma en period nu av mer landsvägkörning + varmare väder, räknar då med att kunna komma ner kring 1,3-1,4 utan att ha ägget under gaspedalen. Motorväg 120 och farthållare har jag ryktesvis hört kring 0,9 vilket jag tycker är strålande om det är sant. Hade tidigare en 528 '97 och i stadskörning kan man säga att det skiljer ganska exakt 0,20-0,25 l/mil. Värt varenda spänn!! :-) |
|
|
Farsan kör visserligen mest landsväg, och då drar hans 740-97 ca 0,85l/mil. Blandad brukar den ligga på ca 1,2-1,3l/mil. /Johan |
|
| 0,85 låter ju för bra för att vara sant... Då ska 0,8 inte vara några problem med min. Ska bli intressant att testa! | |
|
Stente: Orsaken till att jag just inte ville köra en full tank är att jag sällan kör långa sträckor landsväg, och då skulle jag få svårt att uppnå "blandad körning". I mitt test körde jag tanken så långt jag vågade i botten och fyllde sedan i 50 liter, kunde då konstatera att tankmätaren (som verkar stämma utmärkt) låg på samma streck som innan (kollade även att bilen stod plant). Hela orsaken till att jag ville testa detta var att jag tyckte den drog för mycket bensin i stadskörning (c:a 2,5 l/mil) och ville därför få ett "blandat"-resultat för att se om det förbättrade situationen. Vilket det ju inte gjorde nämnvärt. Kilometerräknaren verkar stämma ganska bra, jag har mätt den mot GPS:en, diffar i princip inget. Måste vara något hemligt läckage eller dylikt. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Hmm... mätfelet i din (elites) mätning lär ju påverka resultatet avsevärt. Fattar fortfarande inte varför du inte kan tanka fullt, köra en sväng, och sen tanka fullt igen. Måste ju inte tömma hela tanken för det. /Micke |
|
|
Hej det här måste jag komentera:min 750 drog 1,5-2,5 i mest lugn stads körning, men igår bytte jag fördelarlock,rototer och tändstift nu drar han 1,0-2,0 och går som en dröm! finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Förutom att noggranheten minskar när du inte tankar fullt, så tycker jag att du skall kolla lambda-sonden, om den inte är riktigt riktig så kan den dra mycket mer utan att det märks på gången. |
|
|
micke: Det är just det jag gör nu, eftersom jag kom på hur dumt det var att inte göra så redan från början. Vi får se vad den säger då, jag återkommer med resultatet. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Jaha, då fick man till slut ställa sig i skämshörnet..... Det visade sig att mätaren i datorn var så gott som exakt, den visade efter mitt nya test 1,68 och den verkliga förbrukningen var 1,7. Lärdom: Aldrig hetsa upp sig för saker innan fakta är ordentligt kontrollerade! I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.