AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.060

Sommardäck till e39 540 Touring - Beslutsångest...

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Som rubriken säger, så är det dags att skaffa nya sommardäck till 540n. Efter att ha läst runt på forumet, samt några andra forum, så verkar det som om alla har en helt egen uppfattning om hur ett däck är. T.ex. säger vissa att Goodyear Eagle F1 är det bästa dom åkt på, medan vissa säger det är det sämsta, etc..

Tack vare detta har jag svårt att bestämma mej, men har iallfall försökt begränsa mitt val till ett par däck i rimlig prisklass. Dimensionen är alltså 540s origina, 235/45/17.

Kandidater:
1. Goodyear Eagle F1 GSD-3 - 143,50 euro st.
2. Dunlop SP Sport 9000 - 141,90 euro st
3. Dunlop SP Sport 9090 - 134,40 euro st
4. Pirelli P Zero Rosso Assimetrico - 144 euro st
5. Nokian NRy - 144,80 euro st
6. Dunlop SP SportMaxx 148 euro st

Priserna skiljer sej altså inte så värst mycket, förutom dunlop 9090 som e lite billigare än dom andra. Dock om jag förstått rätt, så är dunlop's 90xx däck lite äldre, och ersättaren är just sportmaxx?!

Tips, kommentarer och erfarnheter tages emot, gärna av folk som kört e39 touring med någon av däckena!

Tackar!
andha45
Hej! Köpte nya Mich Primacy HP igår, mkt bra däck, komfortabelt, bra vägegenskaper, lång hållbarhet och lättrullande. Lite dyrare men det lönar sig nog i längden!
Däcket är nytt för säsongen
PH
br
28
brevis
530i V8 Touring -95
Har lige købt og monteret Nankang NS2 i 225/35/18.

Er meget tilfreds, de kører fint, ingen vejstøj, står godt fast.

Ifølge tyrestest.com er det lidt bedre end F1 og lige så godt som Michelin (næsten)
Og så er det til at betale :)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Jag säger TOYO eftersom de går underbart tyst för att vara sportdäck.

mvh
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kör på Bridgestone på min 540 idag. Är jättenöjd och kommer troligen köpa nya RE050A nu i slutet av sesongen. Kan verkligen rekomenderas! Har på tidigare bil kört med Dunlop är de fungerade bra för vanlig körning men hade dåligt grepp på bana. Läs gärna Automotorsports senaste däcktest där just Bridgestone är en av vinnarna.
to
319
tobmag
525iT -03
Har precis lag på mina nyinköpta 235/45/17 Nokian NRY ZR och är mycket nöjd. Går tyst o fint :-)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har beställt Nokian NRY 235/40 o 265/35-18

Min bil
Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tack för tipsena! Med hjälp av googlande, och erfarenheter från finska forumet bestämde jag mej slutligen för Eagle F1 som verkar vara ett vettigt allround däck...

Så.. sist å slutligen beställde jag Goodyear iallfall :)

Får hoppas att jag blir nöjd med dessa nudå!

Nu väntar jag på att fälgarna skall komma tillbaka från poleringen (bmw style 5, 540ins originalfälgar). Dessa borde anlända efter påsken, och förhoppningsvis kommer däckena och sommarvädret ungefär samtidigt!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag kör på Pirelli P Zero Nero som jag tycker fungerar bra, är även relativt tysta.

/Gunnar
/Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Byter du alla fyra så är GY inget problem. På V70'n jag hade tidigare så bytte köpte jag två GY och satte bak, fram satt det Michelin Pilot Primacy. Resultatet blev att bakdäcken (GY) trots samma dimension 225/45-17 såg ut som ett betydligt större däck. Det blev lite ballongdäckskänsla bak.

Det skilljer i bredd mellan olika fabrikat trots samma dimension och GY verkar höra till dom är bredast.

I övrigt så var jag nöjd med däcken även om jag upplevde en något ökad förbrukning efter bytet. Om detta berodde på att däcken var nya eller om dom rullar tyngre kan jag inte svara på. Priset du hittat verkar bra för jag betalade 1550kr/st färdiga på bilen och då var mina i en smalare dimension.

___
//Ulf
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Programmer: Alla 4 däcken blir nya, så det kommer nog att se likadant ut både fram och bak :)

Priserna är från rengasonline (finska versionen av däckonline, samma firma). Tillkommer förstås monteringskostnader, men det är inte så värst mycket.

GY på Däckonline -> Länk
luften:

blev du nöjd? Jag har eagle f1 245/40/18 fram på min 540ia och det slammrar så pass att jag funderar på att byta ut dem. Skulle gärna veta vad du tycker, kanske jag ska leta efter andra orsaker till mitt oljud eller helt enkelt balansera om dem även om jag inte tror att det är där problemet ligger

/Fredrik

Visa användare
198
manowar
523i -97
Köpte Goodyear Eagle F1 GSD-3 235/45 17 ifjol, underbara däck. Prblem fria och helt superbt grepp.

Ta er en titt: Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
raksträckan:

Hej, kan tyvärr inte kommentera ännu. Däckena borde anlända vilken dag som helst, och fälgarna har ännu inte kommit tillbaka från servicen. Dock inom 1 - 2 veckor, så borde dom vara under.

///air
MSN: air(a)multi.fi
ok, jag har fått mina däck påtittade av däckfirma och han tyckte att det inte eg var ngt fel på mina F1 men att de borde ha skiftats fram-bak för länge sedan. skall nu göra ett försök med det, annars byta.

Så det var inte däcket i sig utan onödigt slitage som orsakade oljudet (hoppas jag).

/Fredrik
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Har erfarenheter av SP Sport 9000 MYCKET bra däck :) Var mycket nöjd med dessa och dom klarade ca 6000mil på S80.. Skulle kunna köpa dessa igen men jag kommer att satsa på Uniroyal Rainsport för min del dom passar min körstil mer i dag.. med ca: 1000mil på sommarvägar..
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
En serie Goodyear Eagle F1 har anlänt (igår). Nu väntar jag dock ännu på att sommarfälgarna skall komma hem från poleringen.. så kanske nästa vecka blir dom monterade :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.