|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt mig en bmw 523-97. Problemet är att den läcker kylarv. nån stans,,? Körde in den i ett garage dagen efter jag köpte den,, sen så låg det en stor pöl med kylarv. på golvet. Jaha,,? Fyllde på mer kylarv. men gjorde nog lite fel ,,? Öppnade inte luft skruven då. Sen efter en vecka började tempen gå upp,, ända till rött då jag stängde givitvis av den. Körde den till en verkstad å sa som det va. Han sa efter nån dag att det var inget fel på den,, han kikade på termostaten,,kokade den(Inget fel) Kikade på vattenp. men inget fel. Han sa att han fick in hur mycket som helst kylarv. Jaha,,,provade den i några dager,,,gick jätte bra tills nu. Samma igen,,,,,! Kan det va så att när man har mycket luft i systemet så öppnar inte termostaten,,,? Då använder den samma vatten å blir varm? Trycker ur sig vatten då? Såg att det kom ganska mycket ur undre delen av expanssionkälet. Hmm,,,,,??? Hjälp mig! Säg inte att topp packningen har gått,,,dyrt va?? | |
|
Tjena Micke!!Det sitter en luftskruv på kylarslnget(röret)frampå motorn,öppna huven så der du den,som en stor kryssskruv i plast,kör på tomgång,lufta sedan regält,fyll på vid expantionskärlet vid behov. Kolla noga vid expantionskärlet om du misstänker att den är trasig,kan vara någon lang som läcker vid tryck(när du kör blir det mer ryck på vattnet),eller är torrsprickor på. Kolla i olje locket ,om topp packningen gått kan du se det om oljan är grå/brun aktig och det är kletigt,sedan ser du om avgaserna är vita och "känns vattniga". Ta en bra fick lamp å`inspektera alla slangar som har med kylaren och göra,försök att spåra läckan. Har packingen gått borde du INTE kunna köra i flera dagar utan att den blir varm,hoppas att du har en luft fick som ska ur. Hur ser kylaren ut????. Mvh Jensa |
|
|
Här kanske finns vad du söker, tänker främst på att termostathusen tydligen kan spricka på E39: Länk ------ BMW CS #04839 |
|
| kolla först det som sades tidigare om huset, det brukar spricka, kör sen till en verkstad som kan kolla om du har avgaser i kylvattnet, har du inte det så borde du nog kunna vara lugn. | |
|
Tack så jätte mycke för svaren,,,,,!! Ok, ska kika om jag har nån spricka. Om det skulle va packningen hur mycket kostar det då ca?? |
|
|
Tror också på termostathuset har bytt det 2 ggr.det enklaste sättet att fylla på + få ur luft ur systemet,har varit. Fyll på glykol helt fullt i exp kärl så att lilla hålet blir täckt Lufta sedan på den högsta luftskruven på slangen till termhus gör om gör om gör om.... Sen kan den kanske trycka ur sig lite vatten om det är för mycket. Lycka till/Thomas |
|
|
Hej! Var till en bmw verkstad igår. Han provtryckte å såg att termostadhuset hade en spricka i den. Han bytte den så jag hoppas att det var den,,,!! 1500.-,,,pusst Tack så jätte mycket för alla svar!! Ni e nr one!! //Micke! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.