|
|
|
|---|---|
| Har läst flera gånger om reportaget med konverteringen av en 540IA,men jag blev inte klok på besiktningen av bilen,jag är från Finland och har säkert lika stränga lagar,så berätta nu rent ut hur ni får dem genom besiktningen eller om någon klipsk polis undrar över komressorn i bilen.Skruvar ni bortsystemet för besiktningen eller hur fan går det till? | |
|
Hejsan. Tydligen flera finnar med e39 540 här :) I Finland gäller inte samma regler som i sverige, utan här e det nog lättare att komma undan med t.ex. kompressor i bilen. Om du kollar på ake's hemsida, så borde där finnas regler för hur mycket effekt man får öka. Om jag minns rätt, så tillåts 10% effektökning och 20% vridmoment. Vad du gör då är alltså, montera kompressorn, å ställer in den så att den ger 10% mera effekt. Papprena från bromsningen tas med till besiktningen, och sen borde det inte vara några problem alls. Dom skriver i din registerbok att du har kompressor, och att det e godkänt, så har du inte heller några problem med polisen. Däremot om du kör med kompressor utan att ändringsbesikta, så ifall du råkar krocka, kan det hända att försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning, eller dylikt. //En finne med 540.. |
|
|
Kollade upp saken, och reglerna finns här: -> Länk Under länken "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)" Kort förklarat, så står det att du får byta till en motor (eller trimma din egen) som har max 25% större volym och 20% mera effekt. Gör man detta, eller om man monterar turbo / kompressor, så krävs en ändringsbesiktning och intyg över effekten. Lycka till med trimmandet! P.S. Var i Finland bor du? D.S.. |
|
| Luften: Alltså de du säger nu om 10% ökning osv, gäller dessa regler i sverige, för jag har precis monterat kompressor i min bil och hade tänkt att dra av kompressorremmen bara, och om den är av så e de juh ingen ökning och då borde de juh gå att komma igenom besktningen isåfall, eller?? | |
| neno83: Nej, jag har ingen aning om vad som gäller i Sverige. Det jag talade om var i Finland (där jag bor) :) | |
| Aha ok, trodde du pratade om sveriges regler, blev nästan lite glad där. | |
| det går inte att besiktiga en eu typ godkänd bil i sverige med kompressor, helt omöjligt såvida du inte känner en som jobbar där eller att vederbörande inte är uppmärksam, har hört talas om flera här som lyckats bla ja själv =) | |
| RONNY BOY: Hur har du lyckats besiktiga med kompressor, hängde du av remmen bara eller?? | |
| neon83: nä ja har turen att känna en kille som tycker som jag, att det är löjligt med dom regler å lagar som vi har.. å ännu bättre är ju att han är besiktnings man =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.