AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
894

tips på bra soundrör?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag är ute efter ett sound rör, jag skall ta bort mittdämparen på min bil som har remus slutburk. nåra tips som inte kostar skjortan och är lätt att få tag på?
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Jag har Eisenmann på min, beställde från xerious racing och betalde runt tusenlappen. Dock var det i samband med köp av slutburk, kan vara dyrare om man köper enbart soundpipe. Jävligt nöjd med ljudet i alla fall, och ångrar inte en sekund att jag kapade bort mellandämparen. Antar att du nu har nått insikten jag hade gjort, om jag inte köpt soundpipen från början? =)
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Precis! Är nojig för hur det skall låta.. Spelar det roll om det är ett annat märke på sound ropet och slut dämparen?
Visa användare
89
BMdubbelW
328i Touring -96
Ac Schnitzer
Ursäkta om detta låter dumt, Men ett sound rör? är det bara ett rakt rör?

jag har själv 2st mittre ljuddämpare som jag funderar på att ta bort, men då sätta 2 raka rör där dom sitter.

Men var kan man köpa ett Sound rör!

Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Rör som rör, skulle jag tro. Fördelen med att köpa ett färdigt rör är att det är böjt så mycket som det behöver vara för att passa. Visst, har man tillgång till diverse verktyg är inte detta ett problem, men jag räknar inte med att gemene man har det. Min 323Ci -00 låter så här precis efter montage av soundpipe + slutburk, Eisenmann Super/Race-ljudnivå: Länk

Nu efter några hundra mil låter det rätt mycket dovare, och rätt mycket skönare =)
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Förresten, här ligger lite bilder på monteringen också, om det är av intresse:
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
påverkar det ljudet något att bara ta bort första dämparen?

Vad kostar ett sånt rör ca som ersätter dämparen?

// M.v.h. Daniel
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Kan du länka mig till xerious racing? hittar inte deras hemsida
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Hej fick mitt Eisenmann "RACE" idag :) jag köpte soundrohr på samma gång
Jag beställde från stylabilen
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Ett soundrohr borde ju inte va så svårt att få fixat av någon bra avgasfirma. Soundrohret är ju bara ett rör som är lite böjt, syns lite på dom här bilderna Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
gick in på deras hemsida men hitar inte för 328Ci ?? samma som 323 cabb? den modellen har oxå en vägsrör

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
bmw_patricia:

Länk

// M.v.h. Daniel
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Vad kostar ett sådanthär "soundrör"? Inte mer än några hundralappar hoppas jag?
För det ÄR ju faktiskt inte mer än en rörstump på ett par dm med en kona i varje ände...
Som Ztefan säger, vilken avgasfirma, eller rörverkstad eller vanlig verkstad som helst kan nog knöka ihop ett sådant bra mycket billigare än valfritt märke. Dock är det kanske inte "Eisenmann" inknackat i detm o då duger det kanske inte...
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
hmmm "bakspiolern måste bearbetas", hur kommer det sig? måste man överhuvudtaget plocka isär slutdämparen?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Asså, vad jag förstår så ersätter soundröret de/den främre ljuddämparen och har inte något med den bakre att göra... Varför nu bakspoilern skulle behöva berarbetas undrar ju jag också då...
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Soundröret ersätter den främre ljuddämparen. Det där med att "bakspoilern skall bearbetas" har jag missat, ända skillanden är att om man har m-paket så skall man säga till det när man beställer.
MrWeizel: Finfina bilder! hur var det för dig, behövde du bearbeta bakspoilern? vilka utblås har du?
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Kan nån tipsa på ett annat soundrör som är snabbare att få?
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Kapa bort dämparen och svetsa dit ett rör...
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Ztefan: Jag har 2*76mm, vanliga runda, och de sitter helt perfekt utan bearbetning av bakspoilern. De sitter så snyggt att det antagligen inte ens gått att få till det bättre om man bearbetat det. Fast sedan är det kanske min personliga åsikt att det skall vara rätt tight mellan kjol/pipor. Kan även tilläggas för de som inte ser det, att jag inte har M-kjol.

Dessutom kom jag på att där inte låg någon bild på det färdiga resultatet, så här kommer den: Länk

bmw_patricia: Du kan inte ringa xerious eller stylabilen och höra om de har liggande hemma? Ljuddämparna skall tillverkas efter hand, men rören tror jag de kan beställa hem en drös och ha på lager.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Pratade med dom idag, har beställt en skulle inte dröja länge..

Texten med att spiolern måste bearbetas stämde inte.

MrWeizel: kan du länka mig andra bilder på ditt slutrör?
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Spoilern behöver bearbetas om man skall ha 2*83mm, men vem fasen vill ha så stora rör..?? =)

Två bilder till, märkte att jag inte hade så många bra bilder, och just nu är det för skitigt för att ta kort på.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.