AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.619

Får inte av vinterdäcket - hur får jag av det?

Sida 1 av 2
po
24
porras
316i -99
Hej

Precis som rubriken säger får jag inte av ena vinterdäcket. Kan det ha rostat fast? Har provat att lossa de 5 bultarna ganska mycket och köra lite lätt med bilen så att däcket ska lossna utan att lyckas.

Har någon några tips?

/Sebastian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att lossa bultarna något varv (inte mer) och sedan kört en sväng och samtidigt svängt kraftigt fram och tillbaka ett par gånger?

Att slå med en slägga på sidan av däcket när bilen är upphissad och hjulet "hänger fritt" kan också hjälpa. Tänk bara på att den kan studsa tillbaka rätt kraftigt och att man är noga så man inte slår i fälgen eller ännu värre i bilens kaross! Tänk också på att bilen är ordentligt stabil så den inte rasar ner pga kraften i slaget sidledes...

Normalt brukar det hjälpa med en kraftig spark på däcket men i detta fall verkar det som om det kärvar - för att undvika detta nästa år bör du använda kopparpasta eller motsvarande mellan navet och fälgen!

Rostolja vid navcentrum som får verka en stund kan nog vara en bra idé i detta fall - prova CRC:s nya "rostflash" Länk , den kanske hjälper.

I värsta fall får du värma med gaslåga på fälgcentrumet runt navet så att fälgen expanderar och släpper ev. rostbindningar där.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Ta en lång träregel som räcker till andra sidan bilen och slå från andra sidan.
du får bra kraft och trät skadar inte däcket och fälgen.
Snurra däcket ett kvarts varv mellan varje slag om det inte lossar direkt.

/Fredrik
po
24
porras
316i -99
Tack, ska prova era tips.

/Sebastian
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men tänk på att om du använder kopparpasta så ta bort det när du sedan slänger på sommarfälgarna (för kopparpasta och aluminium är ingen bra kompination). Alltså bara kopparpasta när du plåtfälgar.
Länk
Länk

ExHonda: Finns det något belägg för det du skriver? Är det baserat på egna eller andras erfarenheter?

Kan inte påminna mig att det står någon varning på tuben... Länk

Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har använt kopparpasta på alu-fälgar så länge jag har haft bilar och jag har aldrig sett några skador på vare sig fälgar eller hjulnav.

Visst är koppar och aluminium två metaller som normalt inte fungerar så bra ihop, men fettet/oljan i kopparpastan fungerar som barriär mellan metallerna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Det är inte av egen erfarenhet. Det var däckverkstaden som sa det nu när dem byta fälgarna. Dem torkade av av kopparpastan med någpt lösningsmedel för att få rent det. Sa att det kunde orsaka oxidering av alu-fälgarna.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Skit i koppar eller aluminumpasta.......

Jag har använt vanligt vattenfast/högtemp fett på oräkneligt antal bilar och det har funkat kanon i 25 år.
Man kan även ta ett av de lösa hjulen,och rulla mot det som sitter fast, man får mycket kraft, samtidigt som det är skonsamt för materialet (gummi mot gummi)

/Peder
De kopparfärgade smeten må heta kopparpasta men nån metall (koppar) har jag aldrig lyckats hitta vid analys. Vi gjorde en sån en gång för ett projekt och inte ens med elektrisk ström gick det att få nån ledningsförmåga i smörjan.
Jag har använt "kopparpasta" länge på både plåt och alufälgar utan att kunna hitta nån oxidering eller andra problem. Men visst funkar säkert annat fett minst lika bra.

FP
folke: Lite koppar verkar det finnas i
Länk
kan det möjligen vara 11%?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Fast här verkar det bara vara namnet och färgen som är koppar...
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Hur går det för "Porras" då? Får du/ni av fälgarna då?
Själv kört med sommardäcken i snart en vecka,,,, stadigare, men vad dem spårar!
Jag gjorde samma eftersök bland några produktblad när det begav sig, och kom fram till samma slutsats.

FP
An
291
Antiloop
E38 728iA
Udo:

Den andra länken verkar referera till "Kopparpasta på sprayburk" om jag kan tyda infon rätt. Har själv aldrig sett en sån produkt, har svårt att se hur en pasta kan sprayas ut... Nåt verkar tokigt...
Det finns några produkter som denna, kommer ut som spraydimma men bildar en kleggig produkt i luften. Vitt litiumfett t.ex, och klisterolja för kedjor mm. Flyter som vatten inne i burken men blir som fett när den sprayas ut.

FP
sa
76
saablar
118dM -15
Fårstår inte riktigt varför du skall ta av däcket, ska du använda fälgarna till sommardäcken? ;-)
Eller är det vinterhjulen du skall ta av? ;-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JAg slog med slägga en stund och sen sparkarde jag ochså,men det som verkade hjälpa för mig var 5-56 kanske sparkarna gjorde sitt ochså.
Men kan 5-56 lösa rosten så pass?

Mpower
po
24
porras
316i -99
Har ännu inte gett mig på vinterdäcken, ska göra det till helgdagarna. Tack för alla tips. Få vilket som är smidigast...
Jag fick tipset av en bekant som haft verkstad i över 40 år, att ta vanlig motorolja på en trasa och torka anläggningsytorna med. Det skall inte vara tjockt, bara ett tunt lager. Givetvis skall det rengöras med stålborste och torkas rent innan.

Jag har oxå haft kopparpasta på hjulbultar och lite kring centrum (styrhålet) på mina bilar i många år och aldrig sett någon som helst form av korrosion på aluminiumfälgarna. Tvärt om, har man torkat bort den pasta som förts över på fälgen har det sett ut som nytt under.

Men numera när man blivit lite bekväm och förvarar hjulen hos däcksverkstaden så rengörs det inte så noga när hjulen byts och mycket riktigt så fick de ta fram stora klubban när vinterhjulen skulle av för någon vecka sedan.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.