AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.574

Suffletten på Z3 går inte ner! Vad gör man?

järnet
Hej!

Jag har en ganska ny Z3 2,2i som knappt har rullat 1000 mil. Nu när jag skulle städa ur den inför sommaren så går suffletten (motorstyrd) inte att fälla!!! När jag trycker på bromsen och knappen så händer ingenting!!! Suck!

I vintras råkade batteriet ladda ur helt och hållet. Kan det ha någon betydelse?

Vad kan man testa för att få igång eländet? Kan man koppla bort motorfunktionen så att man kan fälla suffletten manuellt?
Går pumen som driver hyrauliken?
Jag råkade komma åt en kran som sitter på pumpen och då försvinner trycket helt. Bara att vrida ett halvt varv om jag inte minns fel. Jag tror även att det är denna kran man vrider upp om du vill fälla cabben manuellt. Sök även på forumet. Läste om någon annan som hade liknande problem som du.
järnet
Nej, det händer absolut ingenting när jag trycker på knappen.

Jag hittade däremot en pumplikande pryl på vänset baksida i bakluckan. På den satt det en kran. Hu får man upp suffletten igen då om man öppnar kranen? Att trycka tillbaka oljan till behållaren i pumpen kan nog gå, men att suga tillbaka den till cylindrarna verkar knepigare.

Jag fattar inte vad det är som kan ha lagt av!
järnet
Är det någon som vet vilken säkring som hör till sufflettpumpen?
järnet
Upptäckte just att bromsljuset inte funkar och börjar därmed närma mig problemets lösning. Är det någon som vet var bromsljuskontakten sitter?
es
49
esmir
Z4 2,5si 06
635d 3,0d 09
Var kontakten sitter vet jag inte kan titta,

Du kan så länge vrida den där kranen ett halft varv. vad som händer då är att du i princip koplat bort motorn och kan dra suffleten för hand
Bromsljuskontakten sitter väl framför pedelen en bit upp. Tror du kan se den utan att demontera något.

/Fredrik
järnet
Nej då, jag böjde mig in så ryggen höll på att gå av utan att se någon kontakt. På onsdag ska jag till BMW i Danderyd och få den utbytt (för 800:-)medan jag väntar.
... då förväxlar jag nog den med en annan beemer jag legat och krälat runt pedalerna på. =)

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.