|
|
|
|---|---|
|
Ni som kör Bmw automat vad tycker ni om dom om man jämför med manuel? Jag är inne lite på att köpa en automat men har aldrig provat en så jag undrar vad ni tycker. Förlorar man mycket med automat? Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! | |
| jag har en 325:a en automat o jag tycker det är kanon vill man gasa eller har en almänt tung högerfot så finns ju sportläget på automaten då varvar dom ur 6000 varv innan dom växlar, o vid normal körning så växlar dom så mjukt o fint så jag är hel nöjd!! | |
| Når du en gång köpt automat och blivit van med den så vill du inte köra en manuell igen.bekvämligheten i stadskörnig och har du sett valiga körare hinna peta in växlar såsom automaten,sällan accen inte nämnvärt lägre om maskinen är tillräckligt stark,inte några 316,318.320börjar lara sig större ännu bättre.kom ihåg att med steptroniken kan du även växla manuellt. | |
|
Man förlorar en hel del i körkänsla. Och de är lite irriterande vid aktiv körning. Rakt fram är det ingen större skillnad, inte lika roliga att leka med dock. Bekvämt och prktiskt är det ju däremot. Åker man mest i stan och gillar trycka på rakt fram så funkar det ju bra. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha automat i M3:an. Däremot ska jag hämta en 320iAT imorgon till tjejen och vardagsåka. |
|
|
Har haft ett par manuella och bilen innan min nuvarande var en 325ci automat. Den funkade faktiskt otroligt bra! Jag var hur nöjd som helst med den, dock drog den runt dryga litern blandat, men på motorväg varvade den bara 1900 rpm i 100 km/h. Den var toppen, hade den ett år ungefär sen var jag utan ett tag sen köpte jag min manuella 323:a. Jag skulle inrikta mig på att hitta en bil i fint skick, och om du kör mkt i stan och så så kommer du uppskatta automaten men en del av körkänslan försvinner nog. Men att trycka in S läger på lådan och göra en kickdown var härligt, gick jävligt fint! Mjukt & fint hela tiden, även mitt på vintern, aldrig några problem. Hade den mellan 18000 - dryga 21 000 mil. Aldrig några problem med varken lådan eller bilen, förutom normala slitagesaker. Kombinera stor motor med automatlåda så har du en lyckad komination. |
|
|
Jag har automat i min 328 och ibland så saknar jag manuell växellåda, det gder lite extra körkänsla. Men å andra sidan, så fort jag kör en bil med manuell låda så saknar jag automaten och den bekvämlighet som den för med sig. Personligen tycker jag att det är väldigt mycket trevligare att inte behöva slita i växelspaken för att byta växel utan istället låta bilen göra jobbet själv. Erik |
|
|
Min nästa bil blir en 330 E46 av någon årsmodell så motorstyrka finns där ju. Kollade på modellguiden här och jämförde en Automat med en manuell, Länk skilljer ju en del men det är ju mest bekvämligheten som man är ute efter med en automatare. Håller dom länge? Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
| Inte nog med att automaterna är bekvämare dom är också nyttigare för motorn för slitaget på motorn blir mindre än på en manuell i alla fal vad jag hört, eftersom motorn slipper undan alla ryck o varv tals skillnader på kort tid och motor broms!! | |
|
Jo. det ligger ju lite i det cancerman säger. En manuell bil kan du köra skiten ur motorn, men en automat växlar innan det är för sen så att säga. En 330i med automat lär ju vara en fin kombination, men då förlorar du del av känslan, att växla. Men du vänjer dej snabbt och kommer nog uppskatta automaten väldigt mycket. E46 har ju en steptronic låda vilken du kan växla manuellt också, men det är inte samma känsla som en vanlig manuell låda dock. |
|
| Nyare automat lådor är ju såpass fina att dom i princip gör 0-100 snabbare eller lika snabbt som manuella.. | |
|
Hejsan automatare! Saknar man inte känslan av att kunna använda kopplingen för att busa och ställa upp bilen i böjarna? ;) (Och efter att ha läst denna min egen kommentar så inser jag plötsligt vad föregående talare menar med att automat-bilar har gått snällare...) |
|
|
Inga problem alls att ställa bilen på bredden med automat! Min polare provkörde min 325ci -92 automat för snart 2 år sen, han fick den rejält på bredden och hela baken på bilen släppte i kurvan, det beror ju på hur du kör/kan köra. Killen son körde min bil har kört nån typ av racing i Ryssland så han är inte blyg på gasen, så visst går det. |
|
|
Låter ju bra med automatare. Bara fördelar förutom effektförlusten men det kan man kanske leva med. Hur funkar sportläget? Kan man köra med det i alltid eller varvar den alltid ut då innan den växlar eller är det bara när man har fullgas? |
|
yttryck |
stor skillnad i karaktär mellan ekonomiläge kontra sportläge.. Bilen blir rappare i sportläget och växlar senare d.v.s man kan varva bilen lite mer.. den blir även känsligare på gaspådrag med tidigare nedväxlingar.. OBS ! i sportläget växlar den aldrig upp till 5:e växeln....men det gör inget för bilen är väldigt högt växlad så det blir inga höga varvtal i 4:e växeln. ekonomiläget dödar all slags aktiv körning,,bra för ekonomin men mindre kul för körglädjen men med sportläget i så förvandlas bilen till en nästan riktig BMW.. det som är kul med sportläget är att den väntar/håller samma låga växel tills tillräckligt varvtal uppnås,, man måste upp till dryga 4500 rpm innan nästa växel går i, förutsatt att man gasar mjukt i sportläget. full gas så varvar den till rödmarkeringen. 328 är tyvärr rätt död efter c:a 5600 varv, 328 med automat är en underbar kombination.. bra med vrid på låga varvtal, behöver inte piskas för att komma iväg fort jämfört med en 320-325.. |
|
Låter ju bra det med :) Vad finns det för olika lägen i automataren? Finns vinterläget kvar och hur växlar den då? Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
|
Den ligger hela tiden på lägreväxel/högre varv i sport läget så det är ganska onödigt att åka runt så hela tiden. Osäker om den alltid drar till varvstopp. Har inte kört med sportläget i så mycket ännu. En av de stora fördelarna med automat i 320i:n är utväxlingen. Klart högre utväxlad vilket ger klart mer avspänd långfärd. Ligger på ca 1800 i 90km/h och runt 2400 i 120km/h. Däremot segar det ju lite i låg fart. Särskilt från stillastående. Däremot krävs det att man får den att kliva ner minst 2 steg vid omkörning i 80-90. Osportigt men bekvämt. |
|
yttryck |
vinterläget finns kvar ,men jag har faktist inte märkt någon skillnad mellan ekonomi och vinterläge.. har inte testat för mycket, vinterläge lockar inte mig precis.. men det finns säkert någon skillnad som "fegisar" tycker om...den kanske startar i 2:ans växel, /igge |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.