AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.742

River era 325 E30 loss på tvåan?

Sida 3 av 4
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Min 325 är utrustad med differentialbroms och om man gasar hårt och växlar snabbt så släpper det. Men måste säga att inte är det nånting man upplever vid normal körning direkt, ändå är det ett mkt fräsht ex. Jag har har aldirg förlorat mot en annan 325 e36 och då har jag säker kört mot 4-5 stycken ett flertal ggr.
Visa användare
107
Kalle Larsson
e46 320i touring -01
Det gör t.o.m min vinterbil, Volvo 745...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är just den där körstilen (som gör att det släpper på 2:an) som är orsaken till alla utslitna kopplingar på e39 M5. Folk gasar innan kopplingen är helt uppsläppt. Misshandel av bil kallar jag det. Har man hyffsade däck och växlar som man ska så släpper inte en 325:a vid växling till 2:an.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Inte ens min S60 T5 med runt 300hk/450Nm och odiffad framhjulsdrift(!) släpper vid full gas på tvåan.
M3 e46 med SMG som växlar grymt snabbt har inte en tillstymmelse att släppa när man petar i tvåan.

Det är antingen kopplingen eller era slutkörda regummerade asiendäck som slirar på era 325:or

Flåklypa
Visa användare
18
NJH
325ix-89
Håller med J.dredd, misshandel av drivlina. Onödigt!

"Om du får låna bilen, lovar du att köra försiktigt?"
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Kan tillägga att det gällde mina yttert utslitna 15 185 55 vinterdäck. Det gäller nu med sommardäcken 17 215 45 går det inte. Som talarna ovan mig säger så river det inte lös utan att misshandla drivlinan.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag kan tala om att den 520E28 jag rattade tidigare släppte :-) Det gick till så att när jag hade ca 90-95km/h på 2ans växel och slängde i 3an så hördes ett tjutljud, speciellt om man tajmade övergångsställena på de vita ränderna så hördes det bäst.

Den bilen gick sjukt bra för att vara en 520i, men det kan delvis berott på att den var ny
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Min 240 GL med >210hk 330Nm drar inte ens loss på ettans växel på bara gaspådrag på torr asfalt.

Genom att våldföra sig på växlingarna så kan man ju få vilken bil som helst att spinna när man lägger i tvåan. Om era 325:or drar loss på tvåans växel utan att använda kopplingen, då har ni antingen dåliga däck eller sjukt mycket effekt.
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
min e30 320i släpper i tvåan på torr fin asfalt.. eller ja, det skriker till i däcket å så sätter den sig. den är original..
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Beror nog mycket på hur pass varmt däcket och asfalten är, men att en 325a spinner på varm torr asfalt utan en rätt häftig växling är väl lite otroligt eller.
Jag och en kompis åkte hans Ford Sierra GT igår och lekte lite, den släppte på 2an men en "rättså" våldsam växling.
Inget tokvarv men snabb bemötning med kopplingen och så var däcken säkert lite grusiga eler asfalten inte riktigt ren.

--
DTM system och rak 6a ;)
min släpper utan problem o jag har en 320 bara
SpineKracker
Som sagt krävs ju massor med effekt för att bilen ska "dra loss" på tvåan.
Min gamla 320 med trimmad 2,5a drog loss om man slängde i tvåan, likaså på trean men snackar vi ju om att smälla upp kopplingen.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
min släpper nog bara för däckens skull..har 18" 115/35 den Diff på det...
ligger på 185hp det är inte direkt så man skryter att det släpper..tvärtom..man vill att det INTE ska släppa..det förlorar man på..
någon som vet om man kan få på större däck? 225?

SpineKracker
ja bredare än 115 lär du väl få på! haha

säker? skrapar det inte i när man svänger fram då? eller ska man bara byta bak kanske..

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Du menar 215 va?

--
DTM system och rak 6a ;)
ups..sjävlklart...

SpineKracker
Har hört om E30 med 225, vet dock inte hur det funkar att svänga med dito sulor.

min 316 släppte på tvåaan :) I alla fall så det regnade

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
min 320 släpper på 2,an utan att våldta kopplingen samma sak på 3,an men den släpper inte fören fusk fläkten fått lite fart. =) skämt å sido, org så måste man nog pina kopplingen lite för att det ska hända nått. men va fan kopplingen går att byta när den e slut så piska på, d e iaf mitt tyckande för annars kan man lika bra ställa bilen i bokhyllan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.