AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.371

Höga avgasvärden !?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Har bytt stift,olja,filter,luftfilter och har höga värden ändå ?

Kan det vara lamdan ?

co 0.7 (0.5)
co2500 0.8 (0.3)
hc 364 (100)
lambda 1,01 (0.97-1.03)

Som ni ser är lambdan inom värdena , men kan denna vara trasig ändå , en ny kostar ju 1700 kr host host ....

Avgasregler , bättre förr ska skaffa mig en muskel 60 talare ist hehe.

Mvh Niklas
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det kan omöjligt bara vara jag som har haft dessa problem ?

hehe

Mvh Niklas
Hej det där ser inget vidare ut .. jag hade lamdavärde som låg under 0,97 men co och co2500 var mycket högre och hc ungefär som du .. på min var det lamdorna som var kassa men du har ju egentliggen bara hc som är riktigt åt skogen låter nästan som om kattarna kan vara slut på .. men visst det kan vara lamdan också som spökar fast den vissar bra så kan det vara fel på den fick jag veta när jag var till BMW nåja hoppas det ordnar sig
så här så mina värden ut innan jag bytte lamdorna ..
CO 3.1 (0.5)
CO 2500 1.9(0.3)
HC 300(100)
lambda 0.94 (0.97-1.03)

och så här efter att jag bytt dom
co,0,0
co 2500. 0.0
Lamba 1.01
Hc 0.05
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Vad får du fram för felkod?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lambdavärdet har inget direkt med lambdasonderna att göra!

Lambdavärdet är enbart en matematisk beräkning av den inbördes balansen av olika gaser i avgaserna. En vanlig orsak till felaktiga lambdavärden i avgaserna är att man har ett litet läckage i avgassystemet och då mäter bilprovningen fram att det finns mer syre i avgaserna än vad det borde vara (syret kan antingen komma från läckage eller vara ett resultat av felaktig förbränning).

Börja med att kolla alla ev. luftläckage som du kan ha både vid insugssidan (före och efter LMM) och på avgassidan (före lambdasonderna).

Har bilen trimmats på något sätt?
Vilka stift använder du?
Hur är skicket på tändspolarna?
Har det gjorts någon diagnosavläsning hos BMW eller annan välutrustad verkstad, för att kolla ev. felkoder?

Skulle annars gissa på att det är trasiga katalysatorer i detta fallet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Finns det vev och kamaxelgivare ( vet ej hur det ser ut på din motor)så kolla dom , vevaxelgivaren var det i mitt fall som ställde alla avgasvärden på tok för högt.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Har du bytt bränslefilter?

Mvh andreas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har ungefär också dessa kassa siffror på värderna...men undrar bara om lambdasonden är sönder,kan alla dessa värden bli fel då? eller är de bara lambdavärdet som blir fel?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
börja med ett olje o filterbyte!!!!
Han hade ju redan bytt olja filter stift
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
klockan är mycket, jag är trött!!!!
hade samma fel som du.dom hade monterat ett superchip i min gamla bil.
satte i orginal sen blev allt bra.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man läser alla dessa svar och gammla trådar om värderna,vad som va problemet känns de som de kan vara precis va som helst...är ju hur många olika som helst,allt från oljebyte till trimchip!! hur ska detta gå till slut?! :)
jag gjorde som dom flesta sa som att byta olja filter.när det inte funkade så byttes lamdan o till sist katten.fick tips av en på bilprovning efter många reser dit om den var chippad.fick låna en box av en kompis o sen var det inga problem.när jag tittar på dina värden så liknar det precis mina.vet du om
dom blir lite bättre när du har lite varv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.