|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har erfarenhet av annan vakumläcka än membranet på M60-motorn? (740 E32) Min maskin har ett lite skumt sugande ljud som kommer och går lite till och från, för det mesta låter det. Symptomen är också låg och lite ojämn tomgång, den misständer lite på flera olika cylindrar i blandad ordning. Går bäst när den är kall. Membranet är redan bytt. (gamla var dåligt eller iaf otätt vid packningen) Alla tändspolar är ok, ingen olja i tändstiftshålen. Går inte att hitta någon läcka med startgas. (jag är fortfarande hög däremot) Har inte påverkat något att jag tryckt och dragit i insuget på olika håll. Jag tidigare haft bort insuget en gång och kladdat på en massa tätningsgegga längs packningarna där utan framgång. Någon som har förslag på trixiga ställen som det kan läcka på? Kan själva insuget i plast spricka på undersidan eller något? //Magnus | |
|
Jag har precis samma problem på V8an, har bytt och kollat allting - membran, stift, motorkuddar osv. men tomgången blir aldrig riktigt jämn och bilen förefaller ta lite tjuvluft men går som den ska prestandamässigt osv. mest tomgången som vandrar. Ytterst egendomligt. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Jag har beställt en hög nya packningar för att gå till botten med detta, hela insuget mm åker bort för en genomgång. Denna nöt ska knäckas. Måste bara få tillbaka bilen också, brorsan har den på lån i två veckor medan hans e30 ligger på operationsbordet. Jag har nu också gjort ett kompressionsprov på maskin för att kunna utsluta att något felar där. Alla burkar låg väl inom 10% kring 13 bar så där borde inte vara något fel, ett stift såg lite skabbigt ut med lite beläggning på, de andra var helt ok. //Magnus |
|
|
Btw, har du kört någon diagnos på din och sett om det ger några ledtrådar? Jag har försökt men får inget svar från databoxen, troligen spökar klåparchipet som sitter i. //Magnus |
|
|
Intressant! Diagnosen på min visar blankt. Bluddrar din också mer från avgasröret än många andra? MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
944_Driver, E38B12 mfl: Jag har ett lustigt "fel" på min 740...Ibland drar den "skitmycket soppa" o ibland väldigt moderat (litet). Emellanåt så känner jag bränslelukt, tex när jag saktar in vid ett rödljus (med soltaket eller rutan öppen....) Det verkar som om hon går fett som attan, även vid varm maskin. Jag har hört ett litet sugande ljud från membranet, men det är bytt (ej av mig, men av 2 ägare tidigare). Det kanske har gått sönder, så det skall jag kolla/byta, men några andra vacuumfel har jag med största sannolikhet icke (har också blivit hög på startgas ;-). Mina tidigare V8:or har ju inte dragit nämnvärt mer bränsle trots trasiga membran...Hon bluddrar ALDRIG, o drar fint som sjutton i alla register. Det konstiga är, att när jag kör "fort o litet aktivt" så drar hon MINDRE, procentuellt mot avverkad sträcka o maskinlast..??!!!????? VAD kan nu detta vara? Någon som har en idé? Hur är det nu med tex. växellådor o urtagning samt renovering? Jag har ju en "ny"(totalrenoverad) automat i min. Jag har läst av i dator alla genererade fel sedan "raset", samt nollat felminnet. Kört/kollat/kört/usw. o inga fel (vare sig direkta eller intermittenta) uppstår, men nu har jag läst/hört något om en "reset" av programvara till låda? Klarar BOSCH:s största universaldator detta, eller är man hänvisad till BMW? Har aldrig fått något "getriebeprogramm" eller andra felmeddelanden. Kan tex. detta med vxl.lådsprogram vara kärnan till den tidvis höga förbrukningen? Lådan är ju adaptiv, så den kanske får "spel"? Tilläggas kan att lådan går som ny, o växlar helt underbart exakt, jämt o ständigt. Dock har hon "svårt" att välja växel vid "lagom" svensson-pådrag IBLAND...., men bestämmer man sig för att köra si eller så, så växlar hon perfa´;-) Likaså vid "smörkörning" i stadstrafik...INGA missljud eller annat finns, o hon reagerar direkt på växelval, back, mm, mm. (inte så konstigt, med allt nytt i innanmätesväg...30.200:-) Litet Out of Topic, men jag vet ju att Ni är bra på det mesta, o alla infallsvinklar är välkomna :-) Mvh Anders |
|
|
944_Driver BTW, det finns ju 2 vacuumslangar vid höger sida av membranet! Har Du kollat dessa? (tror det var en till fuelrailen o en till tryckreg.) De var "slut" på min 530, o det gjorde susen att byta dessa. (+ membran då, på min...) De reagerade INTE på startgas, utan var "krackelerade" så det var ej direkta hål, men gott o väl nog krackeleringar för att dra så pass mycket(litet) luft att det gjorde skillnad... |
|
|
E38B12: Om den bluddrar mer än andra från avgasröret vet jag inte riktigt, mitt system är inte riktigt original längre och jag har inte jämfört. KRAFTWERK: Min ena lilla slang till fuelrailens regulator var risig men det är fixat i samband med membranbytet, andra slangar ser helt okay ut. Vad gäller förbrukningen så är min cirka 0,15 liter/mil törstigare än min gamla 735 med dålig topp, det borde den inte vara. Man kan omöjligt få ner den under litern på landsväg utan att putta den själv. Min låda hade från början en viss ovilja mot att använda lockup och då drog bilen ytterligare +0,15 l/m. Det släppte dock med lite användande och påfylling av lite olja i lådan. När jag fått ordning på motorn står lådan på tur för en större genomgång tänkte jag så jag slipper fylla på 0,5 lite olja ibland. Jag har förresten också kollat upp lambdorna och tempgivarana till luft och vatten utan att hitta några konstigheter. //Magnus |
|
|
Alla packningar som har med insuget är nu bytta, undantaget o-ringarna runt spridarna. De har fått så mycket startgas utan någon påverkan att de måste vara ok... Resultatet är en mycket liten förbättring av tomgången... nästan obetydlig. Jag upplever dock att det känns rappare direkt från tomgång när man kliver på så att säga, ingen tvekan som kunde upplevas förut. Man kan dock notera att packningarna under insuget har uppgraderats i sin utformning och innehåller numera en stålförstärkning samtidigt som de blivit fyra istället för två styck att beställa. Ett tänkbart problem i området är att toppen av alu oxiderar lite in under dessa packningar och på så vis orsakar ett läckage med tiden. Nu funderar jag på vad nästa steg ska bli i jakten på den perfekta tomgången. Byta databoxen? O-ringarna bara för saken skull? //Magnus |
|
|
Nya erfarenheter insamlade. Biljävlen/pizzaracern/you name it går precis lika illa som förut kan jag konstatera. Det sugande ljudet tror jag mig nu ha lokaliserat till tomgångsmotorn, det uppkommer helt enkelt när den står i vissa lägen. Rycker man kabeln till den hamnar den i sitt viloläge och då har man ett klockrent ljud, alltså inga märkliga läckage som orsakar ljudet. Nu kommer vi dock till det intressanta! Eftersom denna typ av skumma fel inte kan få verka ostört var det dax för den tunga felsökningen. Uppmätning av givare och kablage. Databoxens kontakt angreps så man kunde komma åt att mäta. Tempgivare och spjäll mm befanns felfritt, vevaxel och kamsensor uppvisa också rimliga resistansvärden. Dax att slå eld i maskin och samtidigt värma upp oscilloskopet för mätningar under drift. Signalerna från både vev och kam ser klockrena ut, inga störningar, stabil amplitud. I ren ilsak rycker jag ut kamsensorns kontakt över vänster kabelstam och förväntar mig att motorn nu ska gå helt värdelöst. Så är icke fallet, den tuggar på som inget hänt, dvs halvpissigt. Aha, nått måste vara fel här tänker jag... Pluggar in sensorn igen och för några sekunder stiger tomgången markant och tomgången låter klockrent innan allt åter blir som vanligt igen. Jag försöker upprepa det hela utan framgång. Min slutsats förnärvarande är att nått är fel i boxen med behandligen av signalen från kamaxelsensorn. Kan det vara dax för att bli databox kirurg nu kasnske.. Någon som har bra schema för motronic-boxen liggande? Någon som vet var man kan köpa en frisk box billigt? //Magnus |
|
|
Intressabt läsning 944_Driver. Min 740 -93 bär sig åt på samma sätt som din och dessutom så bluddrar den mer än vanligt.. nu är jag lite osäker på om jag kommer ihåg ljudet från 3 år sen men ändå.. Jag har oxo haft funderingar på att dra iväg med oscilloskopet ner till bilen och kolla vad jag kan hitta men har inte kommit så långt än, men kommer jag på nåt så här jag av mig.. |
|
|
Kan nu också konstatera att motorn även under körning går precis lika med eller utan sensorn inkopplad, den går alltså i någon sorts nödläge ständigt. Måste vara nått med mitt skumma chip som tillåter den att varva ur helt även fast den går i nödläge. //Magnus |
|
|
Är din chippad ?? vad jag vet så är inte min det.. |
|
|
Ja, det sitter nått okänt chip i. Ingen betäckning eller så på själva chipet och ingen info på boxens utsida. Det som syns är att originalförseglingen är bruten. //Magnus |
|
|
Då börjar jag undra lite över om det skulle kunna vara chippet som ställer till det.. men då faller min teori eftersom min inte är chippad.. jag ska kanske ta en närmare titt själv under helgen.. |
|
|
Nu har jag varit i garaget och rotat under huven.. testade samma som du gjorde med kangivaren och min bar sig åt som din.. men sen så hittade jag en liten slang i bakkanten av motorn som det var en liten spricka i, efter att ha bytt den så var allting okej.. :-) nu håller motorn jämna varv vid tomgång. |
|
|
Låt mig gissa att det var slangen mellan insugets baksida och bränsletrycksregulatorn? Cirka 10 cm lång och 5 mm tjock. //Magnus |
|
|
Det verkar vara rätt gissning.. och då antar jag att du har kollat det redan.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.