AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.484

M60, backventil till oljefilter. Köpa lös?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Gjorde ett oljebyte på M60-maskinen idag och titta ner lite mera nog i "oljefilterhusets" botten. Där finns en liten ventil på liknande sätt som på M30-motorn, men ännu sämre! M30'ans ventil är ju inte världsklass men den är ju iaf i metall som man kan justera till den om den strular. På M60 är den gjord i spröd plast istället och såg inte allt för vacker ut på min! Idiotkonstruktion som bara väntar på strul så motorn får börja slitas ner på riktigt...

Är det någon som vet om denna lilla plastbit går att köpa löst så man kan byta den innan det bara är skit kvar av den? På realoem ser det dåligt ut och jag har inte lust att köpa ett nytt oljefilterhus till priset av en beg. motor.

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu vet jag själv hur det ligger till. Man kan inte köpa plastbiten lös utan måste köpa hela filterhuset för en massa pengar...

Illa! Riktigt illa.

//Magnus

Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Trött man blir på Bmw ibland. Inte är de mycket till hjälp när man ringer heller. Ända svaret man får är "du måste lämna in bilen till oss"

Men idag var första dagen jag tog ut bmwn, så inget kan stoppa mitt leende =)
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
944:

Har haft samma problem o bytt 2st. på tidigare V8-bilar...! Köp en frisk beggad på Karstorps´! Kostar inte många spänn. De testar dem! Jag tror jag behöver byta på min oxå. Har börjat tappa tryck... :-( Rejäl sop-konstruktion...Apa-bilar, men ljuvliga...

Mvh
Anders

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag funderar på om man kan utveckla någon egen lösning istället för att byta ut behållaren... först måste jag dock få funktionen helt klar för mig. Det är alltså tal om en helt vanlig backventil bara va? Oljan ska hindras från att rinna ut ur behållaren på samma vis som på M30 om jag förstått det hela rätt?

//Magnus

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, precis så är det. Kruxet är ju bara att allt är av plast...med o-ring. Kanske man kan få dit en backventil från M30? Eller den kanske sitter ihop med godset? Jag har inte kollat så noga...jag bara bytte behållarna... :-(

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.