AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

Gasen släpper inte...?

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Tjena!

Idag var jag ute och körde en sväng med bilen då jag märkte att efter att jag stannat bilen att gasen inte släppte då bilen gick på tomgång. Det lät som om man gasar lite och varvräknaren gick upp i varv. Någon som varit med om liknande problem och vet orsak och åtgärd?

tacksam för svar

mvh
bmw39
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Japp... när jag mekade med gasvajern så hade den fastnat i ett viss läge. Om det är inte detta så kan det vara elektroninken som har egen åsikt...

Mvh Grabba

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Grabber: Men den fastnar och släpper efter en kort tid (ca 4-5 sek) undrar varför....
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
bmw39:tror inte du har någon gaswire på din bil utan elektrisk gasspjäll/gaspedal , så det verkar som om den inte hittar korrekt tomgångsvarv direkt av någon anledning.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Då är det elektroniken som krånglar. Har du chippat den? Om ja så har du fått fel chipp...

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Nopp har inte chippat, har faktiskt inte gjort nåt på bilen detta hände bara helt plötsligt....
Gasvajer finns, plus 2+2 trottelpotentiometrar osv på spjällhuset. Varianter finns dock, och en tänkbar felkälla kan vara tomgångsspjället (tomgångsmotorn).

FP
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej.

Jag har samma fel på min bil E39, 1998. Det händer (en gång per månad-vilket är ganska sällan) att motorn varvar upp till cirka 2-4000 varv när jag kopplar ur och sedan bromsar. Händer aldrig med växel i, eller då jag inte bromsar. Nästan alltid med kall motor. (Ett tag trodde jag det berodde på regn eller efter tvätt, men nu har det hänt en gång till i det torra vårvädret).
För tre dagar sen när jag startade motorn gick den ojämnt och bilen vibrerade; det försvann när jag körde iväg.

Otrevligt att motorn "rusar" utanför min kontroll. Var ska man börja felsöka?
Mvh Bulan2

Tanner
Jag hade samma symptom nästa gång det händer så så testa dra upp gaspedal och kolla om varvet sedan sjunker, på min va det så att gaspedalen tog i styr stången fast det är på en e38 vet inte om det är samma på e39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.