AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.553

Är denna Z3 2,8 ett bra köp?

hw
4
hwallin
Z3 2,8 -98
Hej på er!

Jag håller som bäst på att leta runt bland beg. Z3:or. Jag är på jakt efter en 2,8 roadster, helst årsmodell 2000 och maxpris runt 160000:-

Har idag varit och tittat och provkört denna bil:
Länk

Bilen har all utrustning (el-cab, M-stolar, M-ratt, stora steron med växlare, etc, etc.). Säljaren lämnar ett års garanti på motor och växellåda samt ser till att bilen är nyservad vid leverans. MEN den har gått långt, huven är omlackad (pga stenskott enl. säljaren), det finns några stenskott som börjat rosta runt rutramen, mindre dörrslagsbucklor på båda dörrarna, mindre skada på golvmattan på förarsidan och bilen har inte full dokumentation. Priset just nu är 159000. Vad tror ni på forumet om denna bil? Är det bara att glömma eller är det något att förhandla vidare på?

Mvh//Henrik
ac
1
aceman
525i Touring -02
325 Cab-93
Hej. Den ser fin ut. Jag ville bara säga att eftersom du verkade lite orolig för den nylackade huven. Kolla ifall rostflagorna runt rutramen verkar komma ifrån rutfalsen . Ifall bilen har varit krockad och rutan har varit bytt på ett felaktigt sätt så att lacken har repats i falsen. Då räcker det inte att laga rosten runt rutan. Det kanske i så fall finns ett samband mellan den nylackade huven och rosten runt rutan. Men det kanske bara är vanliga stenskott, och då är det ju ingen fara.

Jag driver ett glasmästeri, det kanske bara är en arbetsskada att se sånt, men det skadar aldrig att kolla upp. Är den bytt, och ett auktoriserat bilglasmästeri som bytt den, är de skyldiga att sätta en etikett i ett ruthörn som berättar vilket glasmästeri som gjort jobbet.

/Aceman
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Leta vidare, den där hade för många brister för att vara prisvärd.
Vilken dokumentation är det som saknas?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tjena!

Det verkar vara lite för många problem med bilen för att göra den verkligen intressant. Jag gav liknande pris för min 2,8 Coupé(Svensksåld, 1 ägare 5500 mil och såld av auktoriserad handlare) och den ligger lite högre i pris än cabben. För den cabben du tittar på så skulle jag ge max 135`K. Det finns alldeles för många av dom så det finns en hel del prutmån. Ge det annars lite tid så kommer du att hitta en fin(finare). Känns köpet rätt i dagsläget ska du slå till, men är det så att du känner minsta lilla tvekan tycker jag du ska vänta.

/Kristoffer

Bilen =)Länk
Min -97a hade gått liknande antal mil. Pris 130000:- Funkar kanon så stirra inte bara på milen. Det finns Z3 många på marknaden just nu. Leta vidare är mitt tips. Jag har också upplevt att den mörkgröna färgen ej är särskillt populär??? Mitt råd - Vänta och kolla på blocket varje dag.
Min hade en del bulor samt lackskador. Jag fick allt fixat och lackat (fronspoiler, Bakskärmar, backspeglar) för 2000:- Riktigt, riktigt bra gjort.
Barzans billackering i Eskilstuna. Han lackade även mina m-spglar för 400:- när jag bytte förra året.
hw
4
hwallin
Z3 2,8 -98
Hej!

Nu har jag sovit på saken... Jag glömmer denna Z3:a (tackar för era synpunkter) och letar vidare efter bättre exemplar.

Utbudet är dock inte så jättestort om man som jag vill köpa hos bilhandlare och inte av privatperson. Letar man dessutom 2,8:or av årsmodell 2000 el senare blir det inte många kvar. Nu skall jag försöka komma iväg och titta på denna bilen istället: Länk Den verkar bättre MEN då har den automatlåda :-( Jag har läst en del trådar här på forumet om automatlådans inverkan på priset på bilarna och det verkar råda lite delade meningar om det. Själv kan jag tänka mig automat, jag har det i min ordinare bil och tanken med Z3:an är att glida omkring på fina vägar vid vackert väder och inte primärt inspirerad hårdkörning. Men det finns väl en risk att den blir lite mer svårsåld den dagen man vill sälja.

Tacksam för era synpunkter

//Henrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Tycker fortfarande att priset är för högt. Bara några 10.000 lappar från M-versionen...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
hwallin:
Varför köpa av bilhandlare ? Lika många av dom är "bedragare" som vanliga privatpersoner har jag fått en uppfattning om i alla fall...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Japp, och många av dom är ju dessutom proffesionella bedragare! Man har ju visserligen mera garantier i ryggen hos en handlare än vid privatköp, men är handlaren oseriös är dessa garantier inte värda ett ruttet lingon ens!
hw
4
hwallin
Z3 2,8 -98
Jo visst har ni rätt, det finns givetvis oseriösa handlare. Men som sagt det är ju i vissa fall så att de lämnar extra garantier. Som i fallet med den första 2,8:an jag tittade på (längst upp i tråden), han lämnade 1 års garanti på motor och växellåda. Det kan man ju faktiskt inte helt bortse från tycker jag. Sedan är det ju enklare att kolla upp ett företags förflutna än en privatperson. Det finns ju en hel del info tillgägnligt på nätet, detta forum är alldeles ypperligt, Råd och Röns svarta lista (Länk ett annat. Sedan kan man ju alltid ringa Skattemyndighet och kolla i företagsregister mm. Svårt att hitta liknande informationskällor om privatpersoner - och tur är väl det :-)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
DEt är sant. Men många bilfirmor, särskilt mindre, går idag på väldigt små mariginaler och gör mer eller mindre vad som helst för att kränga sina beggade och inbytesbilar för att undvika konkurs. jag skulle inte lita mer på en bil för att den står hos en bilhandlare. Personligen tror jag man får en finare bil hos en privatperson för motsvarande pengar...
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag tycker dom bilar du kollat på verkar mycket dyra.
Jag köper visserligen bara från privatpersoner... tycker det känns bättre för då ser man ju faktiskt vem som verkligen har haft bilen till skillnad från handlare.

2.8 Z'or som har gått så långt kan du ju få för så lite som 120'! Och det har ju ändå inte varit nån extrem utrustning på de du kollat på så några 160' tycker jag e löjligt.
Gröna och röda ligger oftast lägre i pris... även automat drar ner priset oerhört.
AC är ett måste och störtbågar tycker jag är skandal att det inte är standard.

Varför ska du ha en -00? Är det för att du vill ha faceliften?
Du ska inte kolla på en 3.0? Jag köpte en 3.0 för 1 o en halv vecka sen nu och jag har nog aldrig kört en skönare motor! (går visserligen på typ 50' till)

Har dock haft 3 st 2.8'or (årsm. -99 -97 -99) så jag har kört Z3 2.8 i 5 år och inte tröttnat på den motorn så det är ändå ett mycket bra motorval du gör!
Anledningen att det blivit 2.8 innan har varit att jag ville ha de breda bakskärmarna (ser bara bredare ut) (ville dock inte ha en M-modell) men nu har jag lyckats slita mig från dom till de högre.

Lycka till med bilköpet iaf!

/Magnus
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3 Magnus:
måste få fråga varför det inte blivit någon M när du väl ägt så pass många Z. Du får ju mer än bara breda skärmar när du köper en M :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.