AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.635

E39T vibrationer i framvagn + begköpfråga

Hej, tänkte gå och bli BMW-ägare, en kompis har lyckats övertyga mig...:)

Provkörde idag en E39:a, 25000mil, 2001’a Touring 2.2L som var riktigt fin i kaross (förutom den sedvanliga bakluckerosten) och klädsel. Den är servad enligt bok men vad som är bytt visste inte ägaren. De fel jag hittade var:
-Koppling sliten (int så kostigt...)
-Bromspedal lite ”sunkig” känsla, slitna skivor?
-Vibrationer i ratt vid acceleration mest runt 70-90 km/h
-Vibrationer i framvagn mest runt 100-120 km/h
-Lite klonk i framvagn när man skakar bilen sidleds i railsen.

Bilen har stått hela vintern, kan vibrationerna bero på det, helt eller delvis? Platta däck? Andra orsaker?

Den måste även in på service (insp 1), vad kostar den, cirka?

:) /Tobias
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Som du beskriver den så låter den inte vidare fin och välskött :-).
Priserna beror ju på om du gör det själv eller inte. Framvagnen är ganska så avancerad på e39 och delarna dyra. Lämnar du in den och fixar allt du beskriver tror jag inte det stoppar vid 10000:-. (Bara insp 1 kostar ca3000:-)
Vibrationer i framvagnen kan bero på orundhet i fälg (kostar några tusen att fixa) eller i däcken. E39 är känslig för sådant. Jag håller med Limpur det låter inget vidare med så mycket, även om den har gått rätt långt. Men om priset är rätt kanske det ändå är ok. Jag har dock varit med om att en 855 jag köpte med några småfel visade sig ha ännu fler som dök upp efterhand och jag var inne på verkstad rätt ofta innan jag tröttnade på den.

Mvh
Mikael
Hm, ok. Tror att jag ska försöka få ägaren att göra servicen och fixa framvagnen så får vi se sen om vi kan komma överrens om priset.

Tack för kommentarerna, fler synpunkter tas gärna emot!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Låter som att bilen du tittat på känns "lite halvsunkig",som sagt inte billigt att åtgärda div slitage i framvagn om det vill sig illa.

Köp hellre en BMW 523i,pga bättre motor enligt mig..

Har du aldrig ägt en BMW och tror att du ska få "ett kraftmonster" så blir du missnöjd med 2,2liters spisen misstänker jag iaf..Klen motor överlag egentligen.

Prova istället en 523i alternativt 528i i lämplig prisklass och jämför sedan..

Mvh Janne.
Tyckte att 170hk var riktigt pigg men nu har jag egentligen inte haft någon bil innan, bara MC... å det går ju lisom int att jämföra...

Men du har helt rätt, ska titta runt lite mer innan man slår till.

Det här med att bilen har stått i en vinter, hur kan det egentligen påverka framvagn och annat??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Att däcken blivit platta kan ju vara en orsak.

Har den varit uppallad? eller är den bara inkörd i garage och stått på däcken hela vintern utan att ha "tryckt i" lite extra luft i dem, då KAN det vara så att däcken blivit orunda.
I värsta fall så är det nya däck som gäller..Annars så kan de "gå till sig" efter att du kört en stund.

Men att framvagnen ska börja "klonka" och glappa efter en vinteravställning annars är osannolikt..Detta fel har sitt ursprung i sliten framvagn..

Åk in till lämplig verkstad(om du inte har möjlighet att kolla själv) för kontroll av bussningar o leder är då mitt råd om du fortfarande är intresserad av vagnen ifråga..bl.a.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Angående det där med att stirra sig blind(jaja) på toppeffekten är inte direkt översättningsbart i likadan körupplevelse som i den likadels 170hk starka 523 t.ex.

Jämför man bara toppeffekten mellan 2,2liters(520i-01,170hk) kontra en 2,5liters(523i,170hk)) blir det inte riktigt rätt pga att den större motorn har ett helt annat effekt/vridmoments diagram med kraft tidigare i varvtalsregistret vilket resulterar i annan karaktär på körupplevelsen(till det bättre)

Mvh Janne.
Om ägaren fixar en insp 1 service samt åtgärdar vibrationerna i framvagnen, är då 80 000:- ett schysst pris eller för mycket?
Jag kan inte uttala mig om priset, men med tanke på att det förekom en del småfel, skulle jag som köpare inte våga gå vidare förrän jag lämnat in den på ett M-test (kostar en del men jag anser att det är värt pengarna). Har gjort det med tidigare bil men pga stress gjorde jag inte det med min tidigare Volvo 855, vilket var synd etersom jag då troligen inte köpt den.

Mvh
Mikael
Jo vill fortfarande på att göra ett M-test på den men innan jag kostar på den det ville jag fråga om det lät som ett vettigt pris. Tex om han int släpper den under 90' så är det ingen ide att lägga ett M-test på den...

Mvh /Tobias
Hej!
Klonk i framvagn är oftast slitna stötdämpare/eller casterstag på E39:an. Känns den "gungig" om man bromsar in stillastående? (framåt/bakåt). På min har jag bytt bådadera eftersom de väsnades vid ca 15000 mil, samt det gungande fenoment försvann.
Om du har tur kan du få en ny baklucka på rostskyddgarantin. Den gäller 6 år från registrering.

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.