|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var ute och åkte idag och det regnade ganska mycket. Plötsligt dog torkarna, stannade vid väg kanten och började kolla säkringar, och dom var hela, vindrute spolningen fungerade men inte torkarna. Efter ca 5min började det funka igen och jag åkte vidare. Två mil senare blev det samma visa igen men nu dog spolningen också, väntade ca 5min igen och det började funka... Är det nån som har nå bra idéer vad det kan vara? | |
|
Hej, Jag har präcis varit med om samma sak igår. både spolningen och vindrutetorkare slutade att fungera. Sen efter 5 min fungerade det bra igen... Tänkte bara att höra om du kom på vad årsaken var ? Mvh kim |
|
|
Jobbigt. Led av samma sak på min 540 ifjol. Dock endast EN gång. Efter att jag kollat alla säkringar, etc, så startade jag om bilen, å sen dess har det fungerat! (finns en tråd om det nånstans..) //air |
|
|
Precis samma hände mig. Läste nånstans på forumet att man kan testa o byta vindrutartorkar reläet, ett brunt som sitter i den stora vita elboxen under höger kupefilter i motorummet. Jag bytte detta (kostade typ 100 kr) och sen dess har torkarna fungerat felfritt :) |
|
|
Det hände mig idag oxo. Bägge torkarna dog halvägs och passagerar sidan går inte röra alls. Där emot kan jag flytta förarsidans hur jag vill. Spolningen fungerar inte heller =( Min bok är på tyska tänkte börja med att kolla säkringen, någon som vet var och vilket nr? ako går det se om relät är sönder? |
|
|
Jisses. Stillastående torkare skall aldrig gå att flytta manuellt, isf har någon av manöverarmarna mellan motor och torkaraxel hoppat av. Torkarmotorns relä sitter i E-boxen på framkanten, vissa modeller har två reläer. Det förekommer att kontakterna bränns, det syns tydligt om man öppnar reläet. Säkringar finns på många ställen på en E39. Förteckning finns i ett par mektips på forumet, bl.a på "Elsystem generellt". Säkringar går aldrig sönder av sig själv, det finns alltid en bakomliggande orsak som måste elimineras först, sen kan man möjligen prova med ny säkring. Frestas inte att byta upp till högre värde, stor risk för ytterliggare problem och brand. Många motorer har en inbyggd termobrytare som kan lösa ut vid hög belastning, och som sedan åter kopplar in motorn när den svalnat osv. FP |
|
|
För ett tag sen hände det andra gången för mej. Dvs, 2ggr på 1.5 år och ca 4000 mil. Precis som första gången, så började det fungera igen efter att man stannat bilen, slagit av tändningen, samt startar igen. Värt att notera är att båda gångerna har jag använt regnsensorn i ganska kraftigt regn. Spekulationer: I mina ögon beter detta sej exakt som ett mjukvarufel?! Kanske regnsensorn inte hinner med vid för hårt regn? I fortsättningen undviker jag regnsensorn om det regnar mer än duggregn. |
|
Proctologist |
Hände mig i går för 2:a gången med min e39, första gången stannade jag bara och startade om bilen 2ggr sedan gick dom i gång i går testade jag att starta bilen 10 ggr men dom gick itne i gång ändå... Vart ska man börja felsöka, baktorkarna går bara fram som är stendöd.. |
| Surre77: Det låter som du har råkat ut för stagsläpp. Lätta på förarsidans luftfilterhus så kommer du åt staget. Ett nytt kostar ca. 98 kr hos BMW. Det finns även mektips om det under gör-det-själv. | |
Proctologist |
NÅgon som kan visa en bild vart exaxt relät för torkarna fram sitter under motorn på en e39 523:a 00:a, hittar inte det.. |
|
Det sitter inne i e-boxen, i framkanten, brunt relä. E-boxen sitter under höger kupéluftfilter i motorrummet. FP |
|
Proctologist |
faan jag tyckte jag tog bort på filltren i boxarna och tittade runt lite men såg inget.. får gå och titta igen.. |
Proctologist |
Känner mig dum nu men har lyft av både kupe filtren och känt lite på själva kupefilter boxen, ska man altså plocka av själva boxen med,verkar ju sitta fast (dumfråga) för att se relät till torkarna?? vänster filter Länk höger filter Länk måste nog få förklarat om man ska lyfta bort boxen =) Sedan vad gör denna kontakt, den var lös då jag tog upp huven , och den vägrar gå tillbaka där den ser ut att passa... provade flera ggr både jag och en bekant, är den nödvändig, ser ut som den trycks i hop då man slår igenom huven.. Länk |
|
Det du skriver som höger är vänster osv. Man anger alltid komponenter i bilens körriktning.. Du måste ta bort filterboxen för att komma ett steg ner där locket till e-boxen finns som lossas med insexskruvar osv. Lossa ringen runt luftröret först för att ta bort filterboxen osv, om du känner dig osäker på att meka, tag hjälp av nån kompis. FP |
|
|
Kontakten är till bilens larm. FP |
|
| Jag har samma problem på min bil men jag var på bmw och frågade om den reläsäkringen så fick jag en stor brun men när jag öppnade boxen så satt det ingen stor brun utan 2 små gröna och en rosa liten och några små andra,jag menar kan dom på bmw ha fel i systemet eller för jag har letat i hela bilen och kan absolut inte hitta en stor brun reläsäkring | |
|
Du menar reläet eller reläerna för torkarna? De sitter längst fram i e-boxen, och det har förekommit både 2st normalstora eller 1st lite större modell, och då med lite flera anslutningar i sockeln, 6-7st om jag minns rätt. Färgen kan kanske variera, men brunaktiga är de jag har sett. Ofta kan man fixa till de brända reläkontakterna med lite rengöring osv. Höljet går att peta bort och man ser direkt om det är svartbrända kontaktytor osv. FP |
|
| Japp, jag menade relärna för torkarna. Jo du har rätt 7 st anslutningar i sockeln och den är brun. Måste till bmw och rådfräga om dem 2 st gröna så jag får rätt. | |
|
(Gammal tråd, men jag tänkte jag gör ett inlägg här innan jag startar ett nytt!) Torkarna funkar ungefär 1 gång av 100. När de väl funkar så går de 1-5 varv innan de lägger ner. Om det inte är reläerna, så kostar ju en begagnad motor inte så många hundralappar. Frågan är: Hur jobbigt är det att byta den själv? Det rör sig om en e39 '98. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.