AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.249

M5 problem fortsätter! (Koppling)

Sida 1 av 2
Igår var bilen på inspektion 2.

Idag körde jag 200m och kopplingen försvann! 5km kom jag totalt efter inspektionen... Den notan gick på ca 1000euro:(.

Nu har jag bilen hembogserad (inte möjligt att knuffa hem den) och där står den jäveln och skrattar mig rakt i ansiktet.

Kopplingen har fungerat perfekt tills nu. Var inte frågan om nåt gasas utan från tomgång iväg och där finns ingen koppling, bara ett svagt slirande så att bilen kommer i rullning.

Men efter att bilen stod stilla i ca 15min provade jag igen och då fungerade den som normalt kom ca 100m sedan lät det som om en växling skulle slagit ur, men det var ju kopplingen.

Så vad tror ni? Koplinegn som rasat? Fastän den funkat perfekt innan? Själv verkar det som om kopplingen inte tar fast utan nåt som ska pressa den emot inte gör det. Kan inte tro kopplingen kan total haverera på 0,01sekunder av långsammare än normal körning...
Kan tilläggas att nästa tisdag ska jag till Tyskland med bilen!
Så tragiskt, din otur verkar aldrig vilja ta slut.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
st
25
stigevik
BMW M5 e34 -90
BMW 325 coupe e36 -92
ta ner lådan och kolla tar inte lång tid om du har gjort det förut....
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Tycker du verkligen haft otur med din bil. En hypotes kan vara att dom som serva bilen va ute och lekte med den när du inte var där, om du nu lämnade in bilen nånstans....?

Om du nu ska byta koppling är det inte värt att satsa på en sportkoppling eller nåt liknande för lite bättre hållbarhet i framtiden om du tänkt ha kvar den ett bra tag till....?

Jobbigt iaf.

En gång V8:a alltid V8:a...
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Skulle också tro att mekanikerna har kört sönder bilen. Känner en kille som har jobbat på BMW och där körde mekanikerna inkl han själv skiten ur i princip alla bilar när dom gjorde slutkontrollen efter service/rep. Även nya bilar fick bekänna färg. Skulle tro att det är så här på många ställen, speciellt när det är en M bil man lämnar in. Lämnar aldrig min bil till verkstad utan att vara med när jobbet görs.

Har även hört om en kille som mötte sin egna bil på tvären i en rondell när den var på service.

Kan inte tro det... Jag har alltid upplevt denna servicepunkt som super. Kan de ha byt nån cylinders olja som aktiverar kopplingen och glömt lägga tillbaka? '

Konstigt när kopplingen fungerade perfekt igen i ca 2min efter att bilen stått 15min.
Allts kan tillggas att kopplingen var Perfekt innan PANG ingen koppling. Tror inte bmw kan f slut den p en kort provkrning. Dessutom funkade ju den perfekt igen i ett par minuter efter den stod en stund. Jvligt SURT!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Tyvärr är det nog som andra säger att verkstads meckarna ofta kör "skiten" ur potenta bilar. Så var det iallafall när jag jobbade på verkstad en gång i tiden. Och det går alldeles utmärkt att kvadda en koppling på en provkörning (egen erfarenhet) och det var på en nästan ny turbo vagn...

Att kopplingen fungerade igen efter en stunds vila berodde nog på att den fått svalna och greppade lite igen men så fort bilen körs igen så slirar kopplingen och blir överhettad, till slut så ger den upp helt. Det tråkiga är väl att det är omöjligt att bevisa att verkstaden har orsakat en sådan här skada..
Lycka till
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0S gick fjädern plötsligt av i tryckplattan en gång. Då slirade kopplingen vid minsta gaspådrag.

Men med ett sådant fel lär den inte fungera bra igen ett kort tag senare! Så det är nog ngt annat fel på din bil!

Per L
Men att slita ut en koppling går ju progressivt?

Detta hände direkt från normalt grepp -> inget grepp. Körde ca 20km/h i ca 200-300m som sagt, kunde verkligen kopplingen blivit överhettad på så kort tid?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Bayerische, Det låter för mig som om kopplings cylindern eller något rör eller packning gått sönder snarare än att hela kopplingen gett sig. Om de på verstaden har kört skiten ur bilen såpass att kopplingen slitits ner så borde det lukta bränd lamell om den. Min gissning är att det är något av detta: Länk

Jag är ganska övertygad om att du har luft i systemet eller att någon av kopplings cylindrarna pajjat. Pos 1 eller 15. Men någon kanske vet om man byter olja i denna kretsen vid en insp 2, det är nog rättså troligt.

Men detta borde kännas i pedalen, är den lättare än vanligt att trycka ner ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Sibbe:

Ja jag kan tro att du är på rätt spår, för kan inte förklara hur kopplingen kan fara från perfekt till 0 på 1sekund. Dessutom tillbaka till perfekt efter en stunds vila. Har inte lagt så mycket notis vid kopplings pedalen, men när du säger det så upplevde jag den som lättare igår. Ska snart gå ut och titta på bilen lite.

Är denna kopplingens cylinder en sluten enhet eller är den kopplad till broms alternativt styrningens hydral system?

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej igen, vad jag förstår så är det ett eget system med en separat behållare, men det är ju lätt att kolla(behållaren). Alltså är det bara en ledning mellan pos 1 & 15 som gör att kopplings pedalen aktiverar kopplingen, mycket enkel funktion som inte bör bli alltför kostsam att reparera, om det nu är detta. Vilket vi får hoppas.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Hur långt har kopplingen gått? Det troliga är nog att den är slut helt enkelt. Inga större problem att fixa själv om man är normalt händig.
Men om du har luft i kopplingen så ska du ha fullt grepp. Luft i systemet gör bara att du inte kan koppla ur.
Har nu beställt Bogsering till BMW kl 7 imorgon bitti.

Få se vad som händer då.

Kan inte förstå hur man kan få bilen tillbaka i detta skick efter en inspektion 2... Det handlar ju inte direkt om endast ett oljebyte...

Om kopplingen rasat, hur kan den ha greppat perfekt igen för en stund? Det smällde liksom sakta till när greppet for bort igen. Värme var ju en teori, men kan den hunnit bli varm på 200m?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag tror du har luft i systemet. på min m3 så är de samma behåller som till bromsarna. och om dom har bytt bromsoljan kan de blivit nått kans där. vet inte hur de är på din dock. men de borde dom fixa på en kvart!
Har jag inte fått helt fel uppfattning av dig får vi väl reda på de i morgonkväll här:). Men jag har fortf. svårt att tror de skulle bero på luft.
Bilen ska bogseras efter 10min, imorgon vet jag mer. Vissa på M5board tror också på luft i systemet, eftersom kopplingen funkar med olja från bromssystemet. Oljan byttes ju i bromssystemet.
Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Problemet med m5 kopplingen på e39 är att den är själv justerande vilket gör det svårt att avgöra när kopplingen e slut.Sen att kopplingen kan komma att gå med vila emellan brukar det vara på en sliten koppling.Luft i system brukar resultera med att pedalen fastnar mot golvet.Att mekarna har kört slut den och sen mörkat känns som lång sökt skulle det ha hänt så skulle man troligt vis informera kund och bytt koppling och kanske bjudit på halva arbetet om det var någorlunda seriös firma.Vart hade du haft bilen inlämnad?
Ha det

Bmw följer inte utvecklingen dom leder den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.