|
|
|
|---|---|
|
Undrar ifall någon här har någon info. om 18"-däck av de "billigare" varianterna?! Antingen personliga referenser eller som kan tipsa om tester just av följande. Är speciellt intresserad av slitstyrka o våtegenskaper. Exempelvis: Tyfoon, Nankang, WanLi, Antyre, Federal, Sumitomo osv. | |
| Fanns visst test i senaste Vi Bilägare, har jag fått höra. Där de varnade för de ovan nämnda lågprisdäcken. Upp till 20 meter längre bromssträcka på vissa däck och i vissa situationer, det tål o tänka på innan man köper kinesiska däck. Det kostar inte jättemycket mer att ta något etablerat europeiskt däck på Däckonline, typ Dunlop, Firestone, Semperit... | |
|
Ja i det senaste nummret av vi Bilägare (finns att köpa nu) testades ett antal lågprisdäck. Några klarade sig riktigt bra och andra var rent ut farliga i vissa situationer. Mvh Mikael |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Misstänker att Tyfoon är det däck som är bäst av ovannämda. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hade förra numret i närheten och där fanns det test av mer "normala" märken. Fulda Cara Attrio utsågs där till prisvärt. Enligt testet 640:- st. Om man däremot är lite extra intresserad av säkerhet var Continental PremiumContact och Goodyear Excellense lämpligast, fast de kostade också över 1200:- st. Alla däck i det testet hade dimensionerna 195/65 R 15 H. Jag förmodar att de flesta på detta forum använder andra dimensioner, men prisrelationen borde vara densamma. Mvh Mikael |
|
| Dom flesta "lågpris" däcken är riktigt dåliga. Asiatiska däck är oftast helt O.K i torrt väglag, men i väta så pendlar omdömmet mellan dåligt och katastrof. Men om du vill ha ett prisvärt allternativ så är Kumho KU31 O.K för slantarna. Länk KU31 placerade sig i mellansegmentet i senaste nummret av AMS och får anses som ett bra köp för pengarna. | |
|
Du vet när det blir hastigt stopp på motorvägen och det skiljer på 20 meter i bromssträcka så innebär det att den med bästa däcken - som givetsvis ligger före dig - bromsar på under 60 meter från 110 och du på 80 meter! Eftersom den största hastighetsminskningen sker på slutet så innebär det att du dånar på runt 60 - 70 km/ när han står still! Vicken smäll det blir!!!! Inte billigt heller med enbart trafikförsäkring eller halvförsäkring! SKIT ÄR SKIT! Fattar inte att man köper en fin kvalitetsbil och så trycker dit ett skitdäck! Räcker inte kulorna till premiumdäck i 18" så kör på 15"! Men - det är ju min åsikt! |
|
| OBS! Vill inte vara tråkig men en del däck som säljs är så bedrövligt dåliga att det borde vara straffbart att sälja dem! | |
|
Jag håller med alaska1, med det tillägget att tom om man kör en enklare bil kan det vara på sin plats att köpa bra däck och då för den egna och andras säkerhets skull. En skillnad på 20 meter mellan däck som uppmättes i Vi Bilägare test är oerhört mycket. Många av oss som skriver här har ju bilar som kan bromsas in från 100 till 0 på under 40 meter (om jag inte minns fel) och då är 20 meter en gigantisk skillnad. Vill dock tillägga att jag inte är någon däckexpert så jag kan för all del vara ute och cykla. Vidare vill jag passa på att varna för att det även finns etablerade märken som erbjuder dåliga däck via tex nätet. Åtminstone E39 är känslig för orundheter i däck och det är enligt en släkting som har däckfirma på det viset att tex. Michelin säljer däck som inte har godkänts av internkontrollen på en spotmarknad där de köps upp av en del bilhandlare och säljs billigt. Tyvärr minns jag inte vad som skiljer dem åt i fråga om märkning, men om jag minns rätt fanns det något som skiljde dem åt. En vän drabbades av detta då han köpte via en lågprisfirma och orundheten i de köpta däcken (tror det var Michelin eller Goodyear) medförde vibrationer i framvagnen (det var fram han bytte). Mvh Mikael |
|
|
Skulle vara intressant med fakta om spot,2sort,sekunda,osv osv. Florearar så mycke rykten i däckhandeln framförallt runt nätdäck.Om vi tar dom största jättarna Conti Mich good,som kör sin lina och tex 5%av däcken plockas bort pga av orundhet. Då finns ju några alternativ som händer. 1.Däcket går tillbaka till start dvs mals ner, 2.Dom skyndar sig att ringa ärlige däck sven som köper dessa för 2kr. Inte kan jag tänka mig att dessa jättar sätter namnet på spel för fikapengar.?? Däremot så finns det plagiat i omlopp hur man ska skydda sig mot dessa vete tusan. Köpte själv nya Nokian NRY 18" för 1355:- direkt fick jag påhopp att dessa va minsann Made in ??? inte Finland varje fall o gummit skulle vara minst 3år gammalt. Har nu fått däcken som är Made in finland och 3 månader gamla,har även monterat dom med utan anmärkning. In med mer info om detta tack. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Trucker: Jag förde samma resonemang med min släkting som säljer Michelindäck (dvs att de skulle riskera varumärket för en begränsad vinst), men han vidhöll att Michelin gjorde på det viset, men höll även han med om att det var idiotiskt. Jag får väl ta en förnyad diskusion inklusive källkontroll och källkritik när jag hämtar sommardäcken. Mvh Mikael |
|
|
Vet många som resonerar så här: "det är ingen idé att köpa nå dyrare däck till min bil, den är ändå gammal/billig" eller liknande saker, och med dyrare däck menar jag även mellansegmentet, utan de kör på dessa i mina ögon skitmärken eller regumerade däck, för att bilen inte är värd nå mkt. Riktigt dumt och livsfarligt resonemang, speciellt för alla andra i trafiken. Jag har själv köpt däck nyss till sommaren, ville inte betala nå mkt, men jag köpte billigaste märkesdäcket jag hittade hos min lokala däckfirma, Fulda Carat Extremo, inte många hundralappar dyrare, men troligtvis mkt bättre. |
|
|
Sen ska vi inte glömma bort att många märken i mellanpris segment just är billigare på grund av mindre marknadsföring och inte lägre tillverkningskostnad/däck. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Hå, hå, ja, ja! Läs testerna gjorda med 17" däck 2004-04 och 2005-04 på Länk Samt i det nya numret 2006-04 där dom testat 18" däck. (senaste numret finns bara i butik ännu) Ingen vidare kritik för välkända "premium" däck som det talas så varmt om här! Läs och avgör själva!!!! Skit må vara skit, men bra är inte alltid bra, bara för att det är dyrt ! |
|
|
Länk kanske kan vara nåt... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.