|
|
|
|---|---|
|
Har ett skumt problem då bilen går kanonfint i stan, men på motorväg RYCKER den sporadiskt?? Har mätt upp kablar o givare o nu är dessa utbytta samt spolen! Problemet kvarstår o tändkablarna är i fel ordning. 153-264 är original men på min bil står 2 av dessa rätt?? Justerar jag så dör den direkt! Trolig lösning kan vara felinställd rotor eller kam/vev? Vet du hur markeringar skall stå? Har du foto eller dyligt på detta från någon verkstadshandbok vore jag tacksam! | |
Paap Reeder |
På en M30 med Motronic kan du inte ändra tändpunkt annat än du flyttar indikeringspinnen på svänghjulet. Står kammen fel - vilket är mycket osannolikt eftersom en M30 inte tål just det ... möjligen 1 kugg sent men absolut inte före - och då skulle den inte gå bra på tomg heller eller i stan som du säger. Vad menar du med att tändkablarna är i fel ordning? Antingen så har du rätt tändföljd och motorn går eller så har du ngn kabel fel men då är det omöjligt att den skulle kunna gå bra på tomg eller i stan. Måste vara nnat fel. MVH /// Paap R |
|
Tack för ditt svar! Bilen går mjukt o fint i almänhet men oroligt vid kall motor på tomgång. Kan tänkas bero på något litet ventilglapp? tystnar nämligen helt vid normaltemp! Enligt kunskap o erfarenhet från andra fordon samt info från tyska handboken 3.5 211 hk. skall tändkablarna o tändföljden vara enligt ovan! Dvs: 153 624! Mina kablar sitter enligt följande: 513624 och ändrar jag dessa går den inte alls! Detta måste vara helt fel!! Därför undrar jag om inte allt står fel? |
|
|
Tack för ditt svar! RÄTTELSE AV TIDIGARE INLÄGG AV MIG! Bilen går mjukt o fint i almänhet men oroligt vid kall motor på tomgång. Kan tänkas bero på något litet ventilglapp? tystnar nämligen helt vid normaltemp! Enligt kunskap o erfarenhet från andra fordon samt info från tyska handboken 3.5 211 hk. skall tändkablarna o tändföljden vara enligt ovan! Dvs: 153 624! Mina kablar sitter enligt följande: 513642 och ändrar jag dessa går den inte alls! Detta måste vara helt fel!! Därför undrar jag om inte allt står fel? |
|
|
Det är inte så att märkningen på fördelarlocket är fel? Vet att det finns fördelarlock till 750 som har fel märkning. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Finns ingen märkning alls på detta locket.....har en mkt bra bild på detta men hur kan jag skicka in den?? | |
Paap Reeder |
... då har du ett s.k "piratlock" ... sannolikt från mekonomen men enligt min uppfattning kan du lämna tändföljden därhän ty går den överhuvudtaget ... och tidvis bra dessutom så är tändföljden rätt. OBS att man inte kan räkna kablarna "rakt - upp - och ner" i locket eftersom anslutningarna i locket "går till olika platser i tändcirkeln i locket som rotorn besöker" (det blev konstigt men nu är det fest ...öh..) Går motorn bra ibland är det INTE fel på tändföljden. Tändpunkten är också rätt på en Motronic ... däremot kan ett glapp i sjätte cyl cylinderindikator ge skumma fel. Förmodar att du har en sådan indikator. En extra kabel som med en spole ligger runt 6:ans tändkabel. Har du två givare från sprängkåpan som med sina sladdar kommer upp i bakkant på motorn vid plenum har du ingen sådan cyl.indikator. Har du rätt br.tryck? Lågvar så går den bra men inte vid högre varv tydligen. Börja med att lossa vakumslangen till regulatorn och försök att suga upp ett litet vakum och kontrollera så det "hänger kvar" ... annars är membranet trasigt. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap R! Jag har en sådan givare på 6:ans tändkabel o jag har bytt ut alla kablar o tändspolen men samma problem kvarstår? Har även efter tips kontrollerat att kam o vev står rätt! Misstänker nog dålig kontakt någonstans eller annat fel! Enligt instrument tappar den ju tändningen för en sekund sporadiskt. Detta är ingen skön upplevelse i hastigheter över 80 km.....känns som man lägger på en tvärnit!! Tack för tipset!! Skall kolla detta under dagen! Mvh Conny |
|
Paap Reeder |
kolvbult! Hur mycket är dessa tändmissar egentligen. Du nämner "tvärnit". Jag har mera inriktat mig på små ryckningar eller dyligt. 1) Går motorn jämnt på tomgång varm som kall? 2) Om du tomgångsvarvar till strax under 2000 rpm ... verkar den gå jämnt då? 3) Om du ligger på 3:an i 70 kmh ... känner du då några ryckningar? 4) Har den någon gång "skjutit" i avgassystemet? MVH /// Paap R |
|
Hej igen Raap! Som svar: 1) ja den går fint på tomgång men bluddrar lite vid kallstart...en kort stund. 2) ja den går fint o man märker inte av någon miss! 3) jag kan känna ytterst lite av ryckandet, men det ökar påtagligt med hastigheten. 4) nej det har aldrig hänt! Läste en annan länk om ryckningar pga lådan!! Såg där att fler verkar ha samma problem....samma symptom med ryckningar som ökar med hastighet... kan de vara fel på lådan trots att den växlar otroligt mjukt o fint genom alla 3 körprogram? Har testat att köra olika mjukt o tufft i dag pga den disskutionen där o kännt mig för hur bilen beter sig! Kan dock säga att på E programmet känner man mest av ryckningarna som kommer sporadiskt. sedan tycker jag mig känna att den har en pulserande gång i jämnfart, precis som om gasar o släpper av sig själv. Hmm svårt o förklara...vore lättast om du kunnat provkört den o upplevt detta själv. Mvh Conny |
|
|
Jag hade problem med glappkontakt vid spällgivaren. Glappet gav kickdown till lådan.. ryck! Men då varvade motorn upp och s ner igen, men din bara dör? Vevaxelgivare? Utan den signalen dör motorn.. kan ju vara glapp, eller dålig givare. |
|
Paap Reeder |
OK! Då kan vi helt lämna tändföljden - den är rätt. Kamaxeln och dess inställning likaså. Diagnosen lutar således åt: ryckningar vid dellast. Hur går den från 0 med "plattan i mattan"? Tändmissar är mycket distinkta. Missar pga box eller glapp i kablage blir litet mjukare och skulle lådan lägga ur och i LU eller pendla med trycket blir det väldigt "mjuka" ryck. Lutar nog åt Rallyfinnens resonemang. Mät upp givaren på 6:ans kabel med ett digitalinstrument - ruska på kablaget och mät. Knacka lätt med ett skruvmejselskaft på spolen runt 6:ans kabel. MVH /// Paap R |
|
Hej på er! Jag har nu konstaterat vad felet är o vi är alla ute på helt fel spår... kan tänka mig att ni som lagt ut massa pengar på renoveringar av låda osv har slängt ut stålarna helt i onödan då även ni har problemet kvar med ryckningar! Felet ligger i en givare till abs:en då denna lampa lyser sporadiskt o likaså lampan till acs:en!! Då denna har glappkontakt.....den tänds o släcks ibland... bägge lyser mestadelt konstant men då dem slocknar försvinner allt ryckande o förbrukningen damp ner till makalösa 0.84 - 0.91 mellan Växjö o vilhelmina....en sträcka på 140 mil!! Hur löser jag detta glapp??? |
|
Paap Reeder |
... ja då förstår jag att du skrev "tvärnit" ty när ASC "går i funktion" så sänker den tändpunkten och motorn s a s "lägger av". Roligt att det löste sig med diagnosen. Går den jämnt om du slår av ASC´n? Litet oroenade är det ju dock på en 89:a om ABS börjar blinka ty då kan det vara dessa berömda kuggkransar vid bakhjulen som börjar ge upp allteftersom rosten gnagt på. MVH /// Paap R |
|
Hallå igen Paap R! Jag märkte ju detta med lampan till abs:en som slocknade o då kunde jag ju stänga av acs:en manuellt på knappen....då upphörde alla ryckningar...Dessvärre har dem tänds igen o problemet återkom så nu undrar jag OM det är okej att ta ur dosan till dessa??? Alternativt spraya lite kontaktspray däri??? För att se om problemet löser sig....Nästa steg blir väl annars att byta ut den lådan....o va kostar de??? Conny |
|
Paap Reeder |
... nja ... varför tror du att ryckningarna har med lådan att göra? (Om du nu menar vxl-låda med "lådan"?) Vilkan annan dosa menar du? MVH /// Paap R |
|
Hej igen Paap R! Jag tänkte absolut inte på växellådan...utan själva elektroniklådan... inte komplett utan endast själva styrdonet...till abs/asc:n! Nu blinkar inte abs lampan utan den lyser mestadels konstant tillsammans med lampan för asc:n på mittkonsollen. Däremot glappar den o släcks ibland o då går bilen perfekt utan minsta ryckning. Jag vet inte om en abs givare kan vara defekt så att den (låser) även asc:n! Därför misstänker jag själv att det är styrdonet som är defekt....Vad kostar en sån att byta ut....gärna begagnad??? Mvh Conny |
|
|
ASC och ABSn borde ta information från samma givare, dvs ABS givaren. Pröva stöpsla ur en ABS givare i taget och kolla om nåt ändras.? Minns jag inte helt fel så är de orange färgade och de främre sitter i motor rummet vid varsit hjulhus och de bakre ser lika ut och är placerade under baksätet. Ofta är "styrdon"en mycket dyrare än givarna/sonderna så det lönar sig att testa och pröva sig fram en massa före man går och köper en massa saker man inte behöver.. |
|
|
Tackar för informationen...skall kontrollera detta!! Återkommer med info om detta avhjälpte problemet! Mvh Conny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.