|
|
|
|---|---|
|
Hej Idag när jag skulle ut och köra så gick tempmätaren väldigt fort upp till rätt temp från kall motor , sen började den stiga upp mot det röda , jag stannade omdelbart och gick ut och kände att den korta slangen uppe till höger ( om man står framifrån) var varm men den långa där nere på vänstersidan var kall , vad kan det vara för fel? | |
|
Utan att veta exakt hur det ser ut under huven på E39 så låter det som det skulle kunna vara termostaten som hängt sig. Jag förutsätter att det finns kylvatten som det ska. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja nivån på kylvätskan är korrekt , innan detta hände så hade jag lite problem med att få upp tempen och när den väl kom upp så ibland så gick den ner till blått igen. |
|
loftahammar |
Du har inget lekage i termostat huset? Jag hade samma symptom på min 523i-96, det var en liten spricka i plasten som orsakade felet så att den inte kunde hålla jämnt tryck... -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Kollade nu och upptäckte att det var lite vått med kylvätska i ovankant på termostathuset , tyder det på en spricka tro? Kan en sån spricka orsaka att tempmätaren ger sig iväg uppåt. |
|
loftahammar |
Prova att bytta ut packningen som sitter mellan motorn o huset, det kan räcka, eller lägg det lite packnings lim. Felet på min, tempen gick upp o ner men till slut så hittade jag en pytte liten spricka mitt på huset (väldigt liten), och bytte då huset sen gick det perfekt, låg som den skulle. Jag har för mig att det kostade ca500-600kr... -=Mmm Bmw=- Länk |
loftahammar |
Byt termostaten sammtidigt så har du det gjort... -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Ok tack för dom goda råden, återkommer med resultat. |
|
loftahammar |
Jag kom på en sak till, kolla så det inte är luft i systemet. Ha bilen igång och prova att lossa lite på luftskruven som sitter på högst uppe på kylaren och en på termostathuset, om det är luft så ha skruvarna uppe tills det bara kommer vatten... -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Sitter expansionskärlet ihop med kylaren på E39? Om det gör det, hissa gärna upp framvagnen när du luftar så går det ännu lättare att lufta! ------ BMW CS #04839 |
|
loftahammar |
Det stämmer Davve det sitter ihop med kylaren, och det blir ju lättare om man hissar upp den i framvagnen, tänkte inte på det...('',) -=Mmm Bmw=- Länk |
|
Sen en tid tillbaka så har tempmätaren gått lite fram och tillbaka och varit svår att få upp i normaltemp , dock har det varit hyfsad värme i bilen och tempmätaren har aldrig gått över mitten. Häromdagen när jag var ute och körde så blev jag förvånad över att bilen blev så snabbt varm och mätaren gick bara på några minuter upp till mitten sen började den stiga mot rött och jag stoppade . Misstänkte då termostaten så jag åkte och köpte en och bytte men efter varmkörning så verkar det som den inte öppnar misstänker att det kan vara vattenpumpen vad tror du? OBS: Den korta slangen till höger varm varm men den långa därnere var kall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.