AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.737

Byte av pdc givare

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Hej
Hur byter jag lättast den mellersta pdcgivaren bak på en E39 med M-sportpaket ?? Måste jag lossa hela kofångaren?

//SP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är det inte "bara" att trycka ut den gamla bakifrån/underifrån och sedan koppla in nya och trycka i den igen?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Svane: Bytte min Pdc-givare bak i veckan. Det var den i mitten höger bak och tyvärr så måste du lossa hela kofångaren. Se till att du har en hjälpreda så går det snabbare. När du fått loss kofångaren är det bara att dra ut den en bit och ta bort ett frigolitskydd som sitter som utfyllnad i kofångaren, sen för du två spärrar på själva hållaren på pdc-givaren åt sidan (innan för kofångaren) samtidigt som en kompis trycker in pdc-givaren utifrån. Sen är det bara att koppla in den nya givaren. Glöm inte att nollställa felminnet efter bytet.....

Vh/ Kermit.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Jaha.. då blir det att montera ner kofångaren då. Tänkte att man kunde komma åt givaren underifrån på något trixigt sätt. Givarna på sidorna är ju lätta att byta.

//SP
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
PDC-givarna sitter i listen på kofångaren.
Ryck loss den så följer givarna med. Sedan är det bara att sära kontaktdornen till respektive givare.
Det finns ingen anledning att ta bort kofångaren.

Hälsningar
ChristerG

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Christer G: De mittre Pdc-givarna sitter inte i ngn list om man har M-pkt. Om man däremot har standard kofångare så är det som du skriver.

Vh/Kermit.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Sådär... nu har jag bytt ut givaren. För intresserade: Kofångaren fick lossas i bagaget med 6 muttrar och 2 st plåtskruv inne vardera hjulhus + delvis lossning av inneskär och 6 st plastnitar. Lätt som en plätt :))
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Svane: Visst är det skönt när allt fungerar som det ska:)

Bra jobbat.

Vh/Kermit
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Ska byta min ena givare på Europlus-garantin och gissa vilken det var ? ;-)
Konstigt att det bara är dom innre som verkar haverera.

Mvh Jimmy
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jemej: I mitt fall så är det tyvärr inte bara det inre. Har bytt 3st bak, 2 i mitten i och för sig samt 1 st vänster yttre bak. Har även bytt vänster yttre fram. Alla dessa gick sönder inom ett (1) år. Undrar om de har ngn speciell livslängd..........

Vh/ Kermit.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Grodan:

Aj då, det lät inget vidare !! Min Europlus går ut i maj sedan får man väl
betala själv..

Mvh Jimmy
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
grodan kermit: Håller med dig, man vill ju att grejorna man har ska funka. Kvaliten på Pdcgivare och absgivare verkar var det absolut lägsta man kan producera, förmodligen ska man inte plocka upp dessa ur kartong för att de ska hålla....hehe.

Jemej: Vänta du, de yttre går säkert sönder snart

//SP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.