AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

Behöver råd ang inköp av E34 Touring

jo
202
jolar
525iA touring -95
hade en tråd igång ang vad jag skulle titta på en 530. har inte hittat något som fallit mej i smaken. min tanke är att åka ner och titta på denna nu:Länk
eftersom jag bor i vänersborg så har jag en bit dit, så är det någon som har tittat på den eller har någon information om den så skriv gärna.
det enda jag vet är att den har haft 10 ägare sen den importerades -00. och det som säljaren har skrivit.
man börjar ju att fundera eftersom den funnits till salu ganska länge nu...
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja Jolar!!Du är inne på helt rätt spår,om bilen har rätt pris samt att den är i bra skick,så skulle nog den förmodligen vara såld redan.
Varingstecken är att den REDAN haft 10st ägare sedan -00,och den är säkert regält brukad av alla 10st.
Skall även beaktas att försäkringen är allt annat än billig,samt att bensinen kostar 12K/L,och lär inte bli billigare.
Kolla nog på att alla papper stämmer att den är servad,och inte bra med penna i serviceboken,kolla med registret vilka ägare samt med vilken intrervall den är bytt med,(ger en finger visning om att det är något fel).
För om du går på en blåsning blir det en dyr köpt historia kan jag lova.
Och om den är svår att sälja nu,vad blir det inte den dagen du vill sälja bilen.

Så kika på bilen med kritiska ögon,minsta tveksam så stå över,det kommer fler tillfällen,kika hellre på en fin 525 istället är mitt råd.
Mvh Jensa

jo
202
jolar
525iA touring -95
problemet är att det finns inga fina 525 touring.
är väldigt skeptisk ang 540´n. dom bilarna jag tittat på har varit sådana besvikelser så det känns vågat att åka långt för att bara titta på den.
som sagt: om någon har bra tips på touring så skriv gärna på power post till mej

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja Jolar!!Jo det finns visst,det är bara att vara kall å´vänta in rätt tillfälle,för att en panik affär med att "jag måste ha tag en 540",brukar bli att man köper "grisen i säcken".
Sätt in en annons på denna sida och ställ krav på hur du vill att bilen skall vara,istället för att passivt leta i annonser,och flänga omkring och titta på massa "vrak".
Eller kika på E39 Touringgar är också ett allternativ,om man gillar dom.
Jensa

jo
202
jolar
525iA touring -95
ligger en köpes annons från mej på börsen så vi får väl se vad som händer.
e39 touring är lite för dyrt för mej just nu så en e34 får det bli.sålde min 328:a, så nu åker familjen omkring i en liten peugeot 205.... inte så roligt då..

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Jo det kan jag förstå,kikade faktiskt på några E39 Touringar, på "Blocket"om du hade tänkt att lägga ca 50"",så gör som alla andra pruta hej vilt,det är alltid någon som nappar på en snabb kontant affär,du har ju 520,523,528 Touringar att kika på.
Ha en bra helg å`ha is i magen med bil affärerna,så slipper du/ni få otrevliga överraskningar.
Själv har jag sadlat om och åker MB kombi,och är nöjd med denna bil,har haft BMW i många år,kul att pröva något nytt,snacka om stor kombi.
Ett tips kanske.
Mvh Jensa

Importera, dessa två 540iAT gillar jag, den första bör vara en 96: a, med bättre automatlåda, jag har inte kommit helt med det klara hur det ligger till, men 10/94 kom det en bättre automatlåda enligt personer på det Tyska e34 forumet, dom avråder från köp av 540iA byggda innan dess, om lådan inte är renoverad, en kompis till mig fick precis renovera sin byggd 10/93: s låda, kostnad? 20tkr.

Länk

Denna 540iAT är äldre än 10/94 men lådan är renoverad, miltalet är inget problem så länge bilen är välskött, eller tänkt så här, bara för att en 540i-95 har rullat 13000mil behöver den inte vara finare/bättre än en som rullat det dubbla.

Länk

540 ger så mycket tillbaka, dom extrakostnader jämfört med en vanlig standardbil är försumbara, jag fick precis ett samtal från en kille som sålde sin 535i E34 till en kompis, han tyckte den var törstig, han köpte en Citroën Xantia, den drog 1/l milen, var det okej? Nej det var det inte så han bytte tillbaka, nu en 540iA E34, den drar lite mer men den är ett nöje att ratta, så varför nöja sig med Volvo 945 GL eller liknande, man lever endast en gång och då kan man sätta ambitionsnivån lite högre, eller hur?

Om bränsleförbrukningen är ett problem, jag håller med om att det kan vara lite drygt med 540: is förbrukning, men någon eller ett par dl mindre räcker inte i skillnad för min del, utan det ska ner på VW Passat TDi: s nivå, 0,45-0,65l/mil då kan den bilens nackdelar vara okej, men åka runt i en tråkig 4cyl bensinbil som drar litern, det får vara för min del.

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bilen på Blocket är tillverkad 5/94.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bilen på autoscout24.de har även parkeringsvärmare (fast den kanske inte fungerar).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.