AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.870

Ipod och Ice Link i E39

Jag installerade en Ipod Nano med Ice Link Plus i bilen igår...installationen gick helt smärtfritt och snabbt. Jag placerade Ipoden i mittarmstödet. Allting klickade igång och jag kunde styra ipoden med stereo-knapparn eller ratten. Mitt problem är att jag inte vet hur man styr menyfunktionerna i Ipoden via bilens knappar. Jag kommer åt menyn i Ipoden genom att trycka på 6:an och kan sedan "bläddra" med hjälp av rattens knappar som är till för att byta låt (de stora pilarna på vänster sida av ratten) men jag kan inte "välja" någon meny. Vilken knapp använder man sig av för att bekräfta ett val i menyn? Jag vill ändra så jag har cd-text på, just nu visas bara låtens nummer...
Es
10
Eson73
325iM -02
Du håller rattens eller stereons "pilknapp" intryckt en stund..
Provade det men det hände inget annat än att den fortsatte stega vidare i menyn...det är ingen annan knapp man ska trycka på?
Es
10
Eson73
325iM -02
Det låter ju märkligt, har själv Ice>link plus i min bil och jag håller in knappen för bekräfta mitt val i menyn.
Prova med att göra en masterreset :) ...dvs lyft av pluspolen av bilbatteriet en stund.
Har hänt att min ice>link har betett sig skumt och då har det hjälpt med denna reset.
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Jag väljer med M-knappen iaf
Konstigt...provade lägga av pluskabeln en kvart men felet kvarstår...det händer inget annat än att den hoppar vidare i menyn när jag håller knappen intryckt en längre stund...och om jag trycker på m-knappen så händer ingenting...jag har version 22.2b på ice-linken...ska den behöva uppdateras eller vad gör jag för fel? Allting funkar förutom att jag vill ha texten på huvudenheten istället för de låtnummer jag har nu...
Var nu ute i bilen igen och provade efter en reset på ipoden. Helt plötsligt lyckades jag bekräfta mitt val och kunde då aktivera texten genom att följa instruktionen som dök upp på min stereo-skärm. Där stod det välj cd 2. Jag tryckte på 2:an och helt plötsligt så funkade det. Jag bläddrade sen fram till en annan låt längre ner på spellistan via stereon, då visades ingenting på stereon, den vart helt tom. Sedan kom det upp "Warning" och kort därefter sattes radion på. Ipoden fortsatte att visa låtnamnet på ipod-displayen men stereon verkade konstig. Vad är det som är fel. Nu står ipoden kvar på den låten och när jag väljer mode för att gå till ipod läge så spelas låten en kort stund och därefter visas "warning" igen och sen väljs radion automatiskt. Har det nånting med ID-taggarna att göra? Jag har väl inte haft sönder min stereo pga detta?
Testade nu igen med att koppla ur ipoden och välja en låt där det funkade sist och då funkade det igen. Undrar om det inte har att göra med id3-taggarna ändå...jag får testa att göra om de låtarna som inte funkade och skriva om låtnamnen och artisterna. Det var en del tecken i de namnen som var konstiga, kan det ha varit därför "warning" kom upp? Jag ska ändra i ipoden och testa igen imorgon, nu är jag för trött...återkommer med info. Tack Ni som har svarat i alla fall!
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Warning står på min med.
på ipoden står det "warning dont browse ipod while driving" tror det är det som syns på din display.
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Ni kan få hjälp med manual på:

Länk

Jag antog att ni kör Icelink plus...
Version 22.2b verkar vara det senaste, någon annan som kan bekräfta det ?

Varningstexten kommer alltid upp för att informera att man inte ska bläddra efter låtar i iPoden medans man kör bil.

Tips, ställ om så att iPoden inte laddas hela tiden, så spar ni livslängd på IPodens batteri.

Lycka till !

/Jake
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag frågade om ipod gränssnitt från Bmw (vet inte om det är precis samma som som ice>link) och den skulle kostat mig 3500 sats och monterat 5500. Som jag tycker låter alldeles för dyrt. Kan priset stämma?
Om det gäller tillbehör från BMW så är det säkert så dyrt. Vet inte om det är Dension de använder sig av? Men satsen från dem kostar 1695:-...lite skillnad mot BMW:s pris. Monteringen är busenkel det är färdiga kontaktstycken bara att plugga i alltså.
BMW:s är inte samma, saknar vissa funktioner som Dension har och kostar som sagt betydligt mera.

FP
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
vad är det för funktioner man får mer med Dension vad man inte få med bmw.s.. är det bara plugga i , behövs inget mer ? syns då låt namn på original business stereo..?
Ja, du får med kontaktstycke att koppla in i original stereon samt ett interface som kopplas mot ipoden. Du får upp låtnamn och artist på original-stereons display...
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Tack ! Jag tror att nu vet jag lite bättre om ice>link så jag går o köper en sådan o monterar den själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.