AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

Hur sänker jag avgasvärdena?

Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Tänkte kolla hur det står till med era felande avgasvärden kontra import/chiptrimning.
Hur har ni löst era problem? Är det enbart relaterat med import eller även på svensksålda vagnar?
Själv har jag haft min bil nu i ett år och den har felat på besiktningen båda ggr. P G A för höga värden.(Ja det är en import)
Bytte lambdan och katten förra året men det var kört i år ändå.
Lurar nu på om det kan ha nåt med import att göra. D V S om det tillåts ett högre avgasvärde i tyskland?
Kan chiptrimning råda bot på detta eller blir det värre?
Vore kul och få benat ut detta.

Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!
jo
16
john76
325i sedan -92
Bmw brukar ha tendenser att ha höga värden om motor och kat inte är varma. Om värdena är skyhöga så har du andra problem men ligger dom på gränsen så kör bilen riktigt varm och när dom testat bilen så be dom köra på ettan runt kvarteret och testa igen. Annars är ett oljebyte aldrig fel
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
som john76 skriver så är ett oljebyte väldigt givande oftast...man tror inte att det gör så mkt men det gör det...
sen har du kollat så att avgassystemet är riktigt tätt...har du något läckage i insuget eller någon vacuum slang osv...det är också saker som spelar in...
lycka till...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Joo.. jag ska testa detta.
Jag har kollat runt lite här i forumet och insett att detta är en vanlig fråga.
Saken är att det aldrig står om det löst sig för alla. Eller HUR dom löst det.
Jag är nyfiken på om det BARA är importbilar som har problem eller om det är BMW generellt.

Finns ingen som det ordnat sig för genom att chippa bilen?

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
al
499
alaska1
118dA-13
Hmm en chippning lär snarare försämra dina värden! Byte olja (gärna 10w - 50) nya stift, luftfilter och så att tändningen står rätt! Fungerar inte det och du inte har läckage på insugs eller avgassidan så kan det bli svårhittat och troligtsvis dyrt att åtgärda!
bm
27
bmw_87
318i -02
håller med alaska1 med chip hinkar motorn bara på med mer bränsle vilket höjer HC.. var alla värden för höga ? hur var lambdan? man kan köra en uteslutningsmetod om man har alla värden!

/mvh adam
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Lambdavärdet var precis på gränsen. (1,03) Det som var högt denna gången var HC 2500 har inte pappret hemma nu men det var inte så hiskeligt högt ändå.
Jag har lämnat in bilen IGEN.. dock på en annan verkstad. Så jag hoppas på et bättre resultat nästa gång det är besiktning.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla så din bil har rätt lmm!! sitter olika på import och svensksåld! har själv en import med svensk lmm och har problem med värde, vet ej om det kan ha med det att göra men kolla!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkstaden skall göra innan de gör något annat är en diagnosavläsning för att få ut felkoder ur motorstyrningens datasystem! Annars är det att byta delar på måfå....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Tack dd

Har fått lite mer att tänka på nu.
Den har defenitivt inte rätt mätare på då jag själv tagit in den och jag har inte bytt nån LMM.

Johan B - Syns det på diagnos om bilen har annan hårdvara än en svensksåld? ..jag utgår från att verkstaden vet om det du säger..

Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Nu har bilen gått igenom besiktningen!
Det var en utbränd kat IGEN!
Misstänker att jag blivit lurad av meckarn förra året...
En kat ska väl hålla mer än ett år?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.