AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.191

Låna stålar eller inte til bil ! ?

Sida 1 av 2
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Vill helst betala bilen kontant men om man ska ha nyare bil så går det inte , inte just nu iaf, jag har mottot att har du inte råd att köpa cash så har du inte heller råd att köpa med lånade pengar.

Men eftersom räntan är som den är så kanske man kunde låna en liten del iaf , men frågan är om det är värt det...

Tänkte köpa bmw 540 e34 t , men den perfekta vagnen skulle vara e39 540 just nu..

Vad hade ni gjort , det är ju trots allt rätt så skönt o slippa o ha lån o betala ränta o skit , har ca 50000 att lägga på en 540 e34 precis nu ?

Mvh Niklas
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag resonerar precis som du, har man inte pengar så köper man inte.
Men det där beror ju lite på vilken anställningsform man har och så.
Samt vad man tjänar förstås! Men det är inte skoj att sitta med 2000kr i ränta/amortering om man hamnar på a-kassa osv.

Sen om man har en bostadsrätt eller villa är det ju ganska förmånligt att låna på den till bil.

Jag är ekonom och tänker långsiktligt. Så om jag vill ha en bil så börjar jag sätta av pengar i förväg och köper om ett par år. Så man slipper skulder.
Det blir alltid billigast i längden...

Men om du har 50 loppor redan nu så får du ju en väldigt fin BMW för de pengarna. :)

Ja, det är mitt resonemang. Lycka till

mvh
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Låna!!! Köp en nyare E39:a istället för en gammal E34:a.

Bilar är ett bra sätt att förlora pengar på :-) Och även om du inte lånar så går pengarna iväg på något annat skit, men bilen har du glädje av varje dag.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag håller med Stavros här. Det beror ju helt på förutsättningarna man har. Själv är jag en tröstlös slösare och hatar att spara (vilket är riktigt dumt egentligen) så amortering är min form av "sparande"... Robert Lundberg: "Och även om du inte lånar så går pengarna iväg på något annat skit, men bilen har du glädje av varje dag" stämmer också om man har bilen som intresse och föredrar att åka fint, istället för att bjuda grabbarna runt på krogen varje helg (man behöver inte bli snål för det)... Sen tycker jag att det är roligare att amortera än att reparera.

Man ska dock räkna in i kalkylen att man ska ha råd med försäkring, bensin, nya däck, service osv annars är det inte så kul att ha en nyare bil.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Förutsättningarna spelar naturligtvis roll liksom intresset för bilar, men har man lyckats spara ihop 50.000 och funderar på en 540 så tror jag det finns både ekonomiskt sinne samt bilintresse.

Med en kontantinsats på 50 och ett lån på 50 så kan det aldrig gå åt pipan. Skiter det sig rejält har du ett övervärde i bilen om du tvingas sälja.

Hur man än bär sig åt så är bilaffären en av de sämsta man kan göra. Därför tycker jag att man gott kan låna pengar och ha en bil man njuter av dagligen. Pengar har en förmåga att försvinna ändå och man anpassar sig snabbt till den extra utgiften genom att tvingas välja bort typ "krogslöseri".

Låna och köp en E39:a är tipset från coachen:-)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag håller med föregående talare. Jag vet massor av kompisar som tjänar hur bra som helst, men som ändå inte har en spänn kvar dagarna innan lönen kommer. Det gamla ordspråket "Man rättar mun efter matsäck" stämmer verkligen på konsumtion.

Men som sagt, man måste ju klara att förlora jobbet alternativt ha en buffert som räcker tills man får ett nytt jobb. Men det viktigaste är att man amorterar så mycket på bilen att man i varje ögonblick kan sälja den för mer pengar än restskulden är på. Annars sitter man ruskigt illa till, om man skulle bli tvungen att sälja bilen omgående.

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så här tänker jag, ska man köpa en bil så ska man helst köpa den kontant och ska man tvunget låna, så ska inte köpa en bil som man inte kan betala av på kost sikt, med kort sikt menar jag max 3 år.

___
Bilbloggen: Länk
kilroy
Att amortera är i princip detsamma som att "spara"...fast i efterskott. Skillnaden blir ju i praktiken att du kan njuta av bilen medan du amorterar, skall du först spara ihop till hela bilpriset så tar det kanske några år till bilen blir din.

På något sätt skall ju pengarna förflyttas från ens egen plånbok till någon annans, det gäller bara att få totalkostnaden så låg som möjligt. Med dagens förhållandevis låga räntor (ännu lägre om du kan ta ett lån på befintligt hus eller insatslägenhet) borde totalkostnaden bli acceptabel för de flesta.

Jag har betalat alla mina bilar kontant, frågan är om det är optimalt. Köper man en dyrare bil och betalar kontant så blir man av med ett helevetes belopp på 2 röda minuter vilket inte heller är speciellt kul...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har inte pengar ett emotionellt värde så är kontant betalning av bil inte speciellt smart. Men det är sällan en diskussion om hurvida det är ekonomiskt korrekt eller icke, utan snarare vilken syn man har på livet/pengar. Personligen skulle jag aldrig "kasta" bort pengar på en bil. Vad är räntan idag? Mellan 3-5%. Hur mycket har stockholmsbörsen gått upp de senaste 3 åren. Räcker 30%? Har man varit lite aktiv är en uppgång på 50, eller tom 150% ingen omöjlighet de senaste perioderna. Om du köpte en bil kontant för 300,000 för 3 år sedan, och någon annan istället lånade och investerade sina 300,000 så sitter vederbörande kanske med 500,000 nu, medans den som köpte sin bil kontant, har 150,000 kvar i form av en bil.

Men visst, alla hanterar sina ekonomier på olika sätt...
kilroy
acey*

Visst är det som du säger, vi hanterar våra ekonomier på olika sätt. En sak är dock klar om du (man) väljer att vara bilägare...pengarna måste betalas på något sätt.
Jag har (som ett komplement till mitt aktiesparande) valt att investera en del av mina pengar på V75 vilket i stort sett finansierat mitt bilägande.

k1mzo*

Bilens värde försvinner ju oavsett hur du betalar den och i princip alla bilaffärer är mer eller mindre dåliga affärer.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

acey: bara 2005 gick den upp över 30%.

Det här med lån vs kontant har diskuterats ett flertal gånger tidigare och det är (som acey också är inne på) inte rätt eller fel, bra eller dåligt, etc utan det beror på många faktorer, allt från ekonomiska till psykologiska.

Att betala kontant är sällan den mest ekonomiska lösningen men för många är känslan av att inte ha några skulder värt mycket.

Har själv inga lån på bilarna däremot på bostaden och jag ha valt en relativt låg amortering på detta lån. Samtidigt så stoppar jag undan lika mycket på en aktiefond varje månad. Då och då kan man sedan sälja av lite fondandelar och göra extraamorteringar på bolånet. Hittills så har mina egna amorteringar varit vida överlägsna...;)

Det viktiga är väl att komma ihåg att det som är bäst för den ene automatisk inte är det bästa för den andre...

___
//Ulf
Jag gör som "Programmer", med nuvarande anställningsstatus gick det fint att låna till ett radhus. Tror dock att bil skulle bli bökigare därför lånade jag pengar av mig själv som jag amorterar av varje månad. På lånet på radhuset amorterar jag inget alls utan sparar undan 1500kr/månad som jag är hyggligt duktig på att förvalta. Just nu är det inte stockholmsbörsen jag har mina pengar i som "acey" hänvisar till just pga att det gått upp så mycket...:) Förut har jag alltid hävdat att man ska inte ha en bil man inte har råd att låna till, med det menar jag att man ska ha råd att ersätta den efter en tid med en nyare i övrigt likvärdig(blir lite överflödigt om man är 70år iofs...:) ).

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Många och givande svar var det här ja , ni tar fram vinklar som jag aldrig reflekterat över innan, jag har en bostadsrätt som jag skulle kunna låna på men sambon och jag har sagt att vi ska betala av den så vi inte har något kvar sen när vi säljer....

Såhär har jag sett på lån innan (undantaget bostadsrätten) det är ju surt så in i att betala av på lån , betalar man kontant så finns det inget lån att tänka på , då kan man spara de pengarna istället som bilen hade kostat (buffert), bostadsrätten bara ökar i värde medans en bil sjunker....

Får ta mig en rejäl funderare på det här !!

/Niklas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som jag nämnde ovan så finns det psykologiska faktorer och många värderar det högt att vara skuldfri och det är inget fel med det...

Men för att ge ett exempel...

Om man t ex behöver 180.000kr och väljer att öka på lånet på sitt bolån där räntan ligger på 3%.

Alternativ 1: Man amorterar 3.000kr/mån och efter 5 år så har man betalat av det man lånade. Räntan man betalat för detta är 13.500kr.

Alternativ 2: Man väljer att inte amortera på lånet utan sätter pengarna i fonder eller värdepapper. Om dessa ökar i värde med 15% per år så kommer de 3.000kr/mån man investerat att ha växt till ca. 261.000kr. Eftersom man inte amorterat på lånet så blir den totala räntan på lånet 27.000kr.

Summan av det hela är att du med alternativ 2 är 40.000kr plus efter 5 år
alternativt hade kunnat lösa lånet redan efter ca. 4 år.

Självklart så kan man inte vara säker på att få 15% värdeökning per år på sina investeringar men med lite intresse och tid så är det absolut ingen omöjlighet. På rätt marknader så har det de senaste åren gått att hitta fonder som ökat 100+ % per år. Och man givetvis hitta sitt eget alternativ som är en blandning av alternativ 1 och 2.

Då klockan är mycket så garanterar jag ej exaktheten i beräkningarna ovan;)

___
//Ulf
kv
24
kvasar2000
325xi -03
Gällande aktier och fonder så är det viktigt att komma ihåg att vi just nu har en högkonjunktur och mycket talar för att vi nu nått toppen på kurserna. Det räcker med att se ca 5 år tillbaka för att se att aceys råd då inte hade varit särskilt goda. Lån eller inte avgörs således av många variabler som bland annat beror på den personliga eknomin, konjunkturen, förmåga till att utnyttja marknaderna, ränteläge, personlighet etc. som redan berörts ovan. Det är därför svårt att ge ett allmängiltigt svar.
Själv betalar jag kontant bara för känslan att slippa ha skulderna. Måhända dyrt men det är det värt!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Som gammal bankgubbe, läser jag med intresse utläggningarna här om olika investeringar osv, dock är det väl knappast det saken handlar om.

Det är dock ganska enkelt i verkligheten, då 95% av Sveriges befolkning inte har kontanter att lägga upp för ett nybilsbilsköp.
Någon form av lån tar man för att finansiera sitt bilköp, om det sen är på sitt hus eller lägenhet eller ett avbetalningsköp är ju bara en teknisk fråga om vilken säkerhet man lämnar för lånet.

Det är snarare fråga om att låna pengar eller avstå från att köpa.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Man kan inte både ha o äta kakan , men det är därför folk inte har råd att lägga upp cash , de lever helt enkelt över sina tillgångar....och orkar ej heller vänta på det goda utan vill ha det¨direkt även om det så ruinerar dem på kuppen....

Jag vet bra många som gör så, men det skulle inte drabba mig just nu eftersom min lgh är värd xxx xxx kr och jag skulle bara låna ca 40-50 tusen ..

Men det var ju inte frågan om det heller nu, jag gör som så att jag lånar ej pengar , känns bättre att veta att man har betalt den direkt istället för att dra ut på det genom avbetalningar....

Jag får vänta liye längre bara men men de som väntar på något gott....

Mvh Niklas

Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Tycker heller inte om lån,men man lever bara en gång som polarn säger...
te
303
ted81
BMW M3 E92
jag har alltid varit motståndare till lån .
när jag var 16år så var jag med om en allvarlig bilolycka (passagerare)
fick för detta ett större skadestånd , för dom pengarna köpte jag en bmw och en bostadsrätt när jag var 18år .
har alltid sagt att kan man inte casha upp pengarna har man heller inte råd att äga!

men så börjar åldern ta ut sin rätt å man börjar fundera på hur mycket pengar dessa beganade bilar kostar i delar service osv..
så å låna till ny bil kanske inte är någon dum ide , har aldrig haft billån men har aldrig haft en bil som varit nyare än 4år heller.

slutsats (enligt min hjärna) : har man bara tillräckligt stor kontat insats så e det inte farligt å låna , men man ska alltid ha mer värde i bilen än i lånet !
Ted din slutsats är helt riktigt på slutet. Den bekräftar min tes att man ska ha råd att låna till en bil för att kunna ersätta den/alternativt spara undan pengar som täcker värdeminskningen.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Håller med föregående talare. Större värde på bilen än lånet, de jag amorterar varja månad är förhoppningsvis mer än värdeminskningen.

Jag väljer att låna pengar för att kunna köra en ny bil som är billig i drift, billig försäkring, låg förbrukning, inga reparationskostnader. Jag vet exakt vad mitt bilägande kostar och slipper tråkiga överaskningar.

Men att låna till en gammal 540i.. hmm nja..

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.