AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.377

hej undrar angående chiptrimmning av min m3?

Sida 2 av 2
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det kan ju vara så att många som har chippat upplever bilen piggare, rappare etc, vilket inte nödvändigtvis behöver ha med ökad effekt att göra utan lika mycket med förväntningar. Placeboeffekt kallas det. Och är de nöjda så är det väl bra, men vad vi andra (som ännu inte har chippat) vill veta, det är ju om chippning ger mer effekt. Inte hur det upplevs av några.

"Nu kan jag köra på 5:an uppför alla backar, ööhh jag drog en Volvo S60, bilen drog 0,05 mindre förra tanken" osv, den sortens rescensioner har man läst om chip, och de säger tyvärr ingenting alls om ev effektökning.

Obs säger inte att det inte funkar, bara det att det är (kan vara) skillnad på upplevelser och fakta.
ch
309
chrcel
m3coupe-96
(jag) är ändå nästan rädd för att chippa......hör ju om en del bilar som fått för lite sås på full gas...å därefter rasat....nu säger ja inte att deras chip utgör hela den faktoren men de kan ha en liten del i de hela.....

därför skulle (ja) mappa om min bil.....unichip utför väll en sorts mappning om man nu kan kalla det så...

men det är en jungel vill inte påstå att nått är sämre än de andra men ja kan säga att ja e mycket tveksam till de hur som helst ....

men enligt vad (jag) har läst mej till å min (ynka) kunskaper skulle (ja) köra unichip om ja tex bytt kammar,avgasystem,luftfilter etc, men de e (jag)

mvh pezen
Länk
jo men min frågan var från början var hur jag skulle vässa till motorn på min m3a verkar som alla hakat sig i dessa jäkla chipp?? hm finns inget annat eller ge namn tack på företaget=)
al
499
alaska1
118dA-13
Om du absolut ska chippstrimma verkar Powerchip vara rätt OK! De redovisar såväl effekt som momentkurvor på de chipps de säljer! Att som en del firmor inte redovisa effekt och momentkurvor på sina produkter tycker jag inte är OK!

al
499
alaska1
118dA-13
Ett annat bättre sätt är mappning som bl a görs av Unichip! Begär att få bilen testad före och efter chippningen, det är ju inget problem eftersom mappningen görs på rullande landsväg!

Sen finns ESS tuning som gör kompressorsatser!
E
1.156
E
320 ci cab -04
alaska1

Stå på dig, du vet vad pratar om!

Det finns inga enkla vägar till mer hk.

E
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jockess, du har ju fått svar. Släng på kolfiberinsug, andra kammar, katersättare o mappa skiten. Förslagsvis hos Köhler Racing. med nämnda åtgärder fick han upp effekten på en M3 3.0 till 340 hk på en bil jag lämnade in för 8-9 år sedan. Sedan kostade ju kalaset närmare 50 papp.

Alternativt kan du montera kompressor eller turbo, vilket också ger dig runt 350 hk, kanske upp emot 400 utan att du behöver byta kolvar o annat. Pris även här runt 50.000.

Vill du ha ännu mer effekt så blir det riktigt dyrt.

Att köpa ett chip för 2000 kr o tro att du kommer att få ytterligare 20-30 hk i en sugmotor är rent önsketänkande.

Men min åsikt är fortfarande att du hellre bör satsa på ett bra väghållningskit så att du kan utnyttja den effekt du redan har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.