AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.376

hej undrar angående chiptrimmning av min m3?

Sida 1 av 2
vilka företag chpitrimmar bmw??=)
al
499
alaska1
118dA-13
Ställ frågan under forumet Trimning! Det finns många leverantörer men det finns inget oberoende test som visar att du får ut något av chippstrimning av sugmotorer! En mappning däremot bör ge dig fler hästkrafter!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
ööö är inte dom chip som säljs baserade på en mappning? dvs samma resultat fast inte 100% optimerat till just MIN bil men likväl en likadan.

Har jag fel?
Jovisst men är det inte optimerat till just DIN bil så går det ju inte att lämna några garantier på effekt eller?

____
Reach the door with a breath and a scream.
al
499
alaska1
118dA-13
Precis ! Det blir ett lotteri - passar, passar inte! Lite som N som testade tänstickor - funker , funker icke

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
OK, trodde inte det var så stor skillnad på serieproducerade motorer/bilar.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
sticker ut hakan lite o säger att det är rätt meningslöst att lägga pengar på chippning. Ska du ändra i styrelektroniken, så lägg någon tusing extra och få bilen mappad, passa samtidigt på att ge den mer luft och friare avgasvägar så kanske du får 20-25 hk extra i din M3a. Tycker du inte att det är värt slantarna att göra allt ovanstående, så köp en väghållningssats istället så att du bättre kan nyttja den effekt du redan har.
vilka företag gör mappning då???
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kontakta JWR ( Jurgen Weise Racing ) 08 745 47 98 !!

Han har gjort underverk med min motor...=)
al
499
alaska1
118dA-13
Unichip skulle jag rekommendera! De är rätt billiga också samt seriösa, dvs utlovar ingen ökning av hästarna!

Se urklipp om Unichip

"Få din bil justerad på rullande landsväg med UNICHIP Din bil justeras till max effekt och min bränsleförbrukning.
Den som byter kam, avgassystem, luftfilter etc. får ingen, eller liten, vinst av detta utan att justera motorstyrningen.
UNICHIP är mer än bara ett chip. Det är en hel dator som kopplas in på kabelhärvan till bilens egen styrbox (ECU) och samarbetar sedan med denna.

Vi lovar ingenting vad gäller ökad effekt eller minskad bränsleåtgång. Vi låter resultaten tala för sig själv.
UNICHIP justeras på DIN bil. Inte på grannens.

Säljs färdigoptimerat på rullande landsväg från
5700:- för sugmotorer och från 6500:- för turbomotorer "
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
alaska1: Du verkar väl insatt i motorstyningsdjungeln. Vill du förklara för mig vad som är seriöst med följande citat?
"Det är en hel dator" ?
Vad är alternativen?
En halv dator eller en trasig dator?

"justeras till max effekt och min bränsleförbrukning."
Då kanske man kan tänka sig att betala 5700kr.
Men så skriver de:
"Vi lovar ingenting vad gäller ökad effekt eller minskad bränsleåtgång"
Känns inte det som en konfliktsituation?
Tycker du att man ska betala 5700kr för en fin hemsida?

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Om du läser vidare så ser du at de lovar öppet köp! Ville bara inte göra reklam för en speciell firma! Just i detta fall tycker jag ett unichip passar bra!

Vill man anlita någon annan kan man väl det! Du kan ju också rekommendera någon som ger öppet köp!
Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Alaska1:Du som verkar vara en sån guru på chipning och mappning kan kanske förklara för mig hur bra det är att koppla in massa extra boxar i en bil som bmw som redan har en av världens bästa styr system.Varför då manipulera orginal styr system när man kan ändra program varan och behålla all diagnos verktyg som finns i orginal datorn som kan blistörda av en tillägsbox.Ett chip som görs till en bil/motor funkar precis lika bra på en annan bil.Hur tror du tillverkarna gör?Stoppar i en halvfärdig programvara i bilarna och sen mappar samtliga bilar induvidiellt?Skulle inte tro det.Jag tycker du borde chipa din egna bil innan du börjar snacka en massa goja.
Från en nån som har upplevt skillnaden personligen.

Bmw följer inte utvecklingen dom leder den
al
499
alaska1
118dA-13
Läs senaste Bilsport så förstår du vad jag menar! Jag har lagt ned en djvla massa timmar på att ta reda på hur chipps fungerar och även chippat några bilar!

Du kan snacka som du vill och försöka göra dig lustig på andras bekostnad men se det är bara de som fortfarande chippar som är lustiga!

En mappning - ja det förstår jag eftersom det går att korrigera för de invidulla skillnader som finns på bilar men chipps - nops!

Ska du ändå prova ett chipps är Powerchip de som verkar vara mest seriösa!
fan funkar inte chippning utan de ska vara mappning menar du eller vad??
al
499
alaska1
118dA-13
Mappning är inte fel men räkna inte med mer än 5% fler hästar! Får du fler ja då är väl det bra och får du färre ja då blev det inte mer! Chipps tycker jag inte spelar i samma serie som mappning så glöm det!

Ska det bli många fler hästar så kostar det många mer pengar!
hm har du provat allt??så du menar att bsr unichip motornord mm är oseriösa firmor när de lovar 20 till 30 hästar??
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
jockess, som svar på din fråga...Ja det är oseriöst att utlova en viss bestämd effektökning av en chipning. Varje motor är unik, må så vara att det inte skiljer mycket melan olika motorer, men likväl. Chippet är gjort utifrån de förutsättningar som just den motor det utvecklades på hade och den uppgivna effektökningen kan endast sägas vara sann för den specifika motorn. En chippning kan om du har tur ge utlovad effektökning, men ifall du har otur så är den programvara som redan ligger i optimal och chipet ger sämre effekt.

En annan aspekt är att varvtalsstoppet höjs och att utlovad effekt kommer ofta på höga varv, med ansra ord inte inom det varvtalsregister du använder i din dagliga körning.
Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Eftersom Alaska1 är en sån akturitet på chip så kan alla firmor sluta chipa det funkar ju inte!?!
Så du menar att Acschnitzer e oseriös firma?
Jag tycker du borde ta och tänka till innan du kallar firmor oseriösa.
Jag håller med dig att mappning är överlägset när man ändrar andra delar av motorn som kammar etc. Men ska man optimera förbränningen på en standard motor som alla görs på samma sätt så vinner du extremt lite på mappning gentemot chip.
Vi skulle kunna göra ett test på valfri bmw helt orginal dvs inga luft filter eller avgas så kan man säkert se hur lika det blir med mappning vs chipning

Bmw följer inte utvecklingen dom leder den
ööö jag fattar inte nog inte detta allså de finns 10 15 företag i svergie som gör chippning å blåser folk asså i så fall tycker jag konsument verket ska kolla på detta, jag ställer mig frågan till din kompetens i detta ämne ?? de finns ju firmor från bmw själva så chippar sina bilar låter konstigt om de inte får effekt?=(
al
499
alaska1
118dA-13
Oj oj! Släng pengarna på ett chip om ni vill! Om man nu absolut ska det så verkar Powerchip vara mest seriösa med vrid och effektkurvor på de chipps de säljer!

Inviduell inställning dvs mappning spelar dock i en annan division och den som inte förstår det ..... ja det är inget jag bryr mig om!

Seriositeten ligger i att som den säljare av Unichip som jag hänvisade till varken garantera visst antal hästar samt ge öppet köp! Återkom med chippsleverantörer som gör det samma!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.