|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag och min sambo är lite inne på en Z4:a efter att ha velat mellan Porsche Boxster och en Golf R32. Vi var och provkörde idag och hade faktiskt rätt så låga förväntningar men blev klart positivt överraskade, mycket trevlig maskin och framförallt överraskande bra komfort och ljudnivå. (Även om R32:an fortfarande är svårslagen som ren körmaskin, även Boxstern kändes tam i jämförelse. :D ) Bilen vi provade var en fabriksny 2004 som stått som utställningsbil. Vi kan köpa den för (oprutat) 335 kkr. Det är då en sterlinggrå 2.5:a, med klimator, 17"-are, xenon, farthållare, regnsensor, velourmator, larm helläder och inte minst hardtop.... Garantier och liknande precis som på en "ny" bil. Vad tror ni om detta? Är det ok köp? Jag har aldrig haft en BMW, än mindre än cab så jag har faktiskt noll koll och är tacksam för all hjälp. MVH H | |
|
När jag köpte min var det ett liknande köp som denna. Det var en 2004 som var producerad och stog o väntade på en köpare vid hamnen. Dock så är min en Safir svart metallic 3.0i med 18" hifi Pro anläggningen, farthållare, regnsensor, larm, helläder, lackkonservering mm. Priset på kalaset blev 390.000kr (det var förra sommaren) så då borde ju priset vara något lägre i år typ 370.000? kanske för en 3.0i. Så jag tycker priset på du fått verkar vara ganska högt ändå. Tänk också på att snart kommer si modellerna. Sen tycker jag även 2.5 är lite för klen för min smak =), men då talar jag ju iofs bara för mig själv. |
|
|
En person jag känner köpte nyligen en Z4 3,0i -05 (uttagen september 2005) SMG med 1500 mil på mätaren. Svart med beige skinn, sportstolar(el), navi, 18", mycket välutrustad. Nyskick. Köptes hos Aukt. BMW-handlare i tyskland, inklusive alla garantier, för strax under 300 000:- Vet inte om han gjorde ett superklipp eller om den prisbilden faktiskt är realistisk för en sådan bil. Det är bara att ta en snabbkik på www.bmw.de och Gebrauchte Automobile Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Låter lite märkligt ändå, men ingenting är ju omöjligt. Han måste ha gjort ett bra kap där om allting stämmer det vill säga! |
|
|
Jo, tyckte också det låter något högt, fast å andra sidan kostar den där hardtop:en 25 papp.. (Vilket förvisso är helt sjukt.) Jag tyckte nog 2.5:an räckte rätt så bra faktiskt, lite "lagom" som vi svenskar skulle uttrycka det. :D (M-motorn förstår jag mig inte riktigt på i den där faktiskt, det skulle vara för ljudet då.) Att köpa tyskt är inget alternativ eftersom jag varken har tid, ork, lust eller kunskapen. Jag värderar garantierna väldigt högt faktiskt. Vad tror ni? Ned till 325' så kan man slå till? :D /H |
|
|
Det låter som du vill köpa en upplevelse av en ny bil och har råd med det. Provkör en 3.0 för att ha ngt att jämföra emot. Bestäm sedan iförväg vad bilen skall få kosta, om det är 325 eller iskallt 310kkr avgör själv. Gå sedan in och förhandla med försäljaren som att du skall köpa. Med insikten om att du klarar dig utan den. Sov över natten på saken och känns det lika bra dan efter, köp och krydda med lite extra tillbehör som belöning till digsjälv. Rent personligen skulle jag velat ha bättre ljudutr för det är ngt jag värderar högt. Eller 325kkr och en sats vinterhjul på lmfälg och hardtopställ för htn på sommaren el ngt annat kul kanske. P4engar ska umgås med andra. Var dock medveten att om 2 år är halvapenningvärdet borta:) Vad väntar du på iväg och skriv under och njut av våren i snöstorm:D Asken |
|
|
har du tittat på Audi A3 3,2, samma motor som R32:an men billigare och bättre bruksbil tror jag. ett bra alternativ, quattro som standard dessutom.. |
|
|
Japp, har kört Audin också.. Tyvärr verkar Audi totalt misslyckats med motorn i den bilen, känns inte alls lika "bra" som i Golfen. DSG-lådan var inte rapp på samma sätt heller. Sen fattas också ljudet från R32:an, det är värt rätt så många tusenlappar.. ;) Däremot makalöst bra kvalitet på inredningen i A3 SB, har aldrig sett något bättre i en standardbil faktiskt. Pendlar väldigt mycket just nu faktiskt. BMW ringde nu på eftermiddagen (ruskigt trevlig och alert säljare) och dom hade en intressent på bilen jag tittade på som skulle återkomma senare idag. Dessvärre verkar de inte speciellt intresserade av att pruta på bilen överhuvudtaget, så vi får väl se vad som händer under veckan. Jag tittade på Z4 2.5SI, california edition idag, och den verkar ju nästan ligga på 350' kr ny, känns ju om så är fallet som klart prisvärt. Däremot hittar jag ingen info om den, finns den bara i svart så går den ju bort direkt. :) /H |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! det spelar tyvärr ingen roll vad BMW säger, en -04 är två år gammal oavsett om den har 0 mil på mätaren eller inte. när du har kört 2000 mil om ett år så är den en 3 år gammal bil med 2000 mil på mätaren, och det är svårt att komma undan. när du ska sälja den om några år så kommer bilfirman eller privatköparen att värdera den som en -04:a. sedan är det troligen bara förhandlingsspel av BMW att påstå att de har en köpare nu helt plötsligt. följ upp deras spel med att ringa och säga att du har hittat en annan snarlik bil du ska kolla på, 40000 kr billigare, innan du kan bestämma dig. det bästa sättet att få till ett bra pris är att spela ut två säljare med snarlika alternativ mot varandra, men då måste du vara beredd att köpa vilken som helst av dem. jag tror personligen att 350 för en ny california edition är en mycket bättre affär, om utrustningsnivån är snarlik. om du ringer runt till olika BMW-återförsäljare så tror jag du kan få en rabatt på 5-8 % på en nybil utan större problem. har du inbytesbil så kan jag av egen erfarenhet säga att BMW-handlarna norrut betalar HELT andra pengar än återförsäljarna här i Mälardalen. kan du tänka dig en bil med några hundra mil på mätaren så tror jag att du kan göra en ännu bättre affär. Mvh Johan |
|
Håller med -Johan (AutoPower) att den sist nämnda är ett bättre val,15 000 är inte så mycket på en så stor summaplus att det är en 2,5si(218hk) |
|
|
Tack för alla tips och förslag, var bara en ren slump att jag hittade detta forum när jag googlade runt efter Z4-info faktiskt.. Mycket matnyttigt. (Har säkert suttit och läst i tre-fyra timmar den här helgen.. :D ) Jag tror jag ska hålla mig kall den här veckan. (Ska ändå lägga om lån på BR:en och kommer inte få loss pengar från gamla bilen förrän tidigast torsdag.) Det är hard-top som dock är den lite springande punkten. Eftersom det är så pass dyrt med magasinering och extra garageplats i Stockholm så lutar det åt att vi vill köra Z4:an som året-runt bil, och då känns hard-top:en som ett måste. Vi får väl se om BMW återkommer under veckan, och om gårdagens samtal bara var ett spel. ;) Har även kollat lite mer på 3.0:an, och även om den har lite mer hästar och är allmänt "tuffare" så känns 2.5:an fortfarande som det vettiga alternativet, inte minst som året runt bil då man kan ha vinterdäck på 16"-are. Jaja, den som lever får se. Det slutar väl med att den lilla vita ängeln på högeraxeln tar över och det blir en BMW 320D, eller så blir han totalt ihjälslagen av den klart större prylbögen med eldgaffel på vänsteraxeln och så blir det en 996:a... :-D MVH Henrik |
|
|
Henrik. Du kan få köpa min Z4á 3.0 -04 svensk såld, 2500 mil 18" HT mm nypris 490000:- (se min bil under läsarnas bilar.) Pris 305000:- prutat och klart. Du kan få bilen den 11/6 med ca 2800 mil på mätaren. Snyft behöver större kärra! "Z4 love it" |
|
|
Ursäkta jag lånar tråden lite men. Otroligt fin bil Kenta, och mycket fina bilder. Nice ride m8 |
|
|
George.K såg att du var på jakt efter en Z4á i tidigare inlägg. Du får självklart som seriös BMW spekulant få köpa bilen till satt pris. PS: toppskick på kärran. "Z4 love it" |
|
|
Ett fel har smygit sig in i min bil Jag har inte navi i bilen. Hmm så kan det gå när man klipper och klistrar. "Z4 love it" |
|
|
Kenta.. Du har mail.. /H |
|
|
Spekulant och spekulant, jag gillar formerna på den bilen. Och jag hade inte tvekat en sekund på bilen...om jag bott i Spanien. Känns segt med så lite sommar med så mycket bil i mina ögon. Men din bil va otroligt fin. |
|
|
Jag är av åsikten att bilar ska köras.. (Med vissa undantag som är helt okörbara när det blir en mm snö...) Jag ser inga problem med att köra bakhjulsdrivet med många hästar även vintertid. Snarare rätt så kul även då! ....sen så lägger jag även in i kalkylen att det är sista chansen att åka cab:at utan att se ut som en tönt med 45-50-års-kris. ....om två-tre år är det väl kombi, villa och barnhämtningar som gäller... *suck* /H |
|
|
Jag har inga problem med att köra på vintern. Absolut inte. Men just tanken på att det sk vara nedcabbat, det är det som får mig att tvivla. Men z4an är otroligt fin, |
|
|
Jag har kört 996C4 ned-cabbat en kall januarimorgon förra året, det var en upplevelse kan jag säga... Så man ska inte säga nej till nedcabbat även på vintern, men det är ju inget man gör till jobbet i snömodden direkt. :D Nej, både jag och "frugan" är nu stensålda på Z4:an... (Även om vi inte är helt överrens i frågan 2.5 vs 3.0 och 17" vs 18".) /H |
|
|
Henrik maila på denna : octomore.islay@hotmail.com "Z4 love it" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.