AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.337

har gjort ventiljustering men tickar fortfarande

32
69
325turbo
540iA Touring -95
på m20b20 "lilla sexan"

Gjorde en ventiljustering igår men det tickar fortfarande..Låter lite annorlunda nu... kamen ser fin ut.. Hur pass mycket ska exentern tryckas ner på bladmåttet? Jag ställde så att bladmåttet satt ganska hårt när jag hade ställt och skulle dra bort det... Fick trycka och typ lirka rätt hårt på bladmåttet för att få bort de... Bladmåttet kanske ska gå lätt imellan exentern och ventilskaftet när man har ställt?? hoppas de går att förstå vad jag skrivit =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På insuget kan du ställa rätt snålt (0,15) men avgasventilerna måste ha ordentlig kontakt med sätet så att de inte blir överhettade och spricker...

Tyvärr är ticket nåt du nog får leva med...

Mvh
32
69
325turbo
540iA Touring -95
borde man ju kunna ställa 20 på avgasventilerna då?
Ställer du 0,15 kommer du att bränna ventilen.du skall ställa ventiljusteringen 0,25ins-0,25utb det ät dom rätta måtten.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan naturligtvis experimentera med andra ventilspel än vad BMW rekommenderar om du avviker från hur BMW har tänkt sig hur en BMW-förare kör! Tex tänker dom sig säkert att du ibland ligger och testar toppfarten på autobahn en timme eller så.

Men skulle du ställa ventilspelen snålt och så få för dig att minsann visa den där Volvon vad en BMW går för så är det bra att ha en försvarlig bunt hundralappar instuckna "bakom ratten" för det kan bli dyrt (och då tänker jag inte bara på ev inbetalningar till staten).

Sedan skall bladmåttet vid "rätt" ventilspel lätt kunna stickas in mellan vipparm och kamaxel. Sugpassning kanske man kan beskriva det som dvs det skall kännas ett svagt motstånd men inte för lätt och inte för trögt.

Din beskrivning "Fick trycka och typ lirka rätt hårt på bladmåttet för att få bort de... " skulle jag tolka som om du definitivt ställt snålare spel än vad det stod på bladmåttet!

Säk på nätet och du skall hitta många sidor om inställning av ventilspel på en M30-motor. Tex:
Länk

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Missade att du inte har en M30-motor men resonemanget är dock detsamma på din motor!

Per L
Ett "jämnt o fint" tickande från en M20-motor är helt i sin ordning! Har hållt på en hel del med M20 o det ventilspel som funkade bäst för min del var 0.25 "löst" (var väl närmare 0.30 i spel skulle jag gissa). Tickandet hördes endast på lägre varv ca upp till 2000-2500rpm, sedan övergick det till "skönsång". Mitt tips är att du omgåemde ställer ventilerna till 0.25 "löst". Var noga med att vippan ligger an kamaxeln helt samt att ventilen är i "justeringsläge" så att säga. Om din kam ser fin ut som du skriver så kommer du endast få lite tick på låga varv o därefter en härlig sång!
Mer info om ventilspel mm hittar du på Länk

Länken blev fel såklart....Länk

För 325i rekommenderar sajten t.o.m 0.35in samt 0.30ut...
Länk
Hoppas du kan tyska:-)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, det är ju avgasventilen som blir varmast, insugsventilen blir ju kyld av all ny bensin och luft... det verkar som om de skrev fel? Det borde ju vara 0,30 insug och 0,35 avgas.

Mvh
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
men en m20 ska väl ha lite tick i sig va???

///325///
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ett tips! byt exentrarna så blir det mycket lättare att få till rätt ventilspel!!
32
69
325turbo
540iA Touring -95
ok.. ska göra det! tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.