AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.657

När motorn misständer

Ca
25
Cabgrabb
BMW 325i Cab -88
BMW 730 iAL -93
Har en 730 ial 93 19000 mil. Har ägt den 1 år. Just gjort oljeservice. Bilen är otroligt välskött, men sedan 2 veckor tillbaka verkar det som den inte går på alla cylindrar hela tiden. Första gången för 2 veckor sedan började den hacka, stängde av startade igen, sen gick den som vanligt i 8-9 dagar. Nu har det kommit oftare och oftare. Idag har det hänt flera gånger. Har hällt på medel som ska ta bort fukt och smörja spridarna. Kört 3 mil efter det, men den hackar ändå. I början hjälpte det att starta om, men nu hjälper knappt det. Har ni någon ide.

Cabben
Gu
115
GunnarG
530i -19
Ser du något mönster i när beteendet uppstår? Höga/låga varv, hög/låg belastning, kall/varm motor...?

Jag skulle börjat med att kolla tändstiften. Har du bra gnista (blå & fet) på alla stift? Ser något/några stift annorlunda ut (ljusare/mörkare/sotigare) än de andra? Olja i tändstiftshålen (p.g.a dålig ventilkåpspackning) är ett ganska vanligt enkelt fel, det märker du isåfall också när du kollar stiften.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
R6 eller V8?

//Magnus

Ca
25
Cabgrabb
BMW 325i Cab -88
BMW 730 iAL -93
Det är en V8. Först var det med några dagars mellanrum när bilen var halvvarm. Nu när jag startar går den ok men efter en kort stund börjar det. Iblan reder den till sig under körning. Men det kommer oftare och oftare.//Cabben

Cabben
ko
15
kolvbult
735 I Al -89
Har liknande problem med en E32 735:a som rycker ibland, märks mest då man passerat 80-100 o kört en stund. Inne i stan märker man det aldrig!

Har nu bytt kablar med givare samt spolen då bilen enligt verkstad tappade tändningen sekundvis - sporadiskt!

Vid närmare koll har tänkablar o tändföljd helt fel ordning.
vad jag vet skall ordinarie tändföljd vara 153 624! Om jag monterar enligt detta går den inte alls....misstänker felmonterad rotor....typ 180 grader??
Eller felinställd kam/vev?

an
643
anlima
735iA -87
Kolvbult, rotorn går ej att sätta fel, tändföljden är riktig 153624.
Då du nyss upptäckte att kablarna satt fel, hur har bilen gått tidigare?
Felinställd Kam/vev ? Har toppen varit isär och därefter felaktigt ihopsatt?
Av med ventilkåpan och ställ ettans cylinder i läge (OIT på remskivan mot strecket på trans-kåpan, kamnockarna är då i "våg med toppen".
In i fördelarlocket och notera i vilket läge rotorn är ,därefter kollar du kabel för kabel att den är i rätt hål i locket. Kom i håg att gå motsols i locket när du checkar av kablarna.
Berätta sedan vad som var fel,,,

Kan tänka mig defekt tändlägesgivare, oxiderade kontakter eller dålig jordanslutning någonstans(salt är skit)

/Mats
ko
15
kolvbult
735 I Al -89
Hej Mats!
Dessvärre verkar det vara något annat som spökar än själva tändinställningen. Har bytt kablar med givare samt tändspolen men problemet kvarstår, har även kontrollerat att vevaxel/kam står rätt!

Kan det vara fel på givaren på 6:ans tändkabel i.a.f? Eller dålig kontakt till givaren vid svänghjulet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.